van der Horst

Syntix Superprix: Eindelijk John Rasse, weer de broers Semoulin

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Een sprint van 125 minuten… Vooraleer de BGDC op zomervakantie trok, vonden de deelnemers elkaar op Circuit Zolder voor een race van 125 minuten tijdens de Syntix Superprix. De strijd was intens en de amateurs, gentlemen drivers, jonge wolven uit de karting… en enkele zeer ervaren rijders hadden amper de tijd om even bij te komen. Dat leidde bij momenten tot een harde strijd en een selectie op een piste die altijd hard is voor de techniek.
We verwachtten ons aan een nieuwe demonstratie van de Peugeot RCZ in Division 1… maar dat was buiten de waard gerekend en die waard was de BMW 320i E46 #281 van Geoffrey Heyninck, die terug van de partij was, samen met niemand minder dan Bert Longin! De toeschouwers kregen alvast waar voor hun geld. Grégory Paisse zette met de #188 de beste chrono neer tijdens de kwalificaties, in een bolide die hij deelde met Jérôme Heinen. Benoît Semoulin wachtte echter niet lang om de #1 bovenaan de hiërarchie te plaatsen… zonder echter afstand te nemen van de 320i van Heyninck en Longin.
 
“Voor de eerste stop in de pitlane hadden we een marge van goed twintig seconden, maar na de pitstops bevond Longin zich voor mijn broer François”, vertelt Benoît Semoulin. “We hebben onze tweede verplichte stop tijdens een Code 60 gemaakt, ik nam het stuur weer over en mijn strijd met de #281 ging onverminderd verder. Ik had op de meet amper dertig seconden over en Bert is blijven aandringen tot het einde. Dat betekent dat op een circuit als dat van Zolder, de BMW even krachtig is als onze Peugeot. Kijk ook eens naar de snelste rondetijden, die zijn op enkele honderdsten van een seconde na quasi identiek. Dat betekent ook dat de RCZ wel kunnen geklopt worden door een tegenstander met het potentieel van bijvoorbeeld deze BMW. Geoffrey Heyninck heeft trouwens aangekondigd dat hij volgend jaar heel het seizoen wil rijden in BGDC. Dat is zeer goed nieuws! En nu gaan we vieren, want een zege na zo’n prachtige strijd gedurende twee uur racen, dat is geweldig.”
 
Achter de Peugeot #1 van Semoulin-Semoulin en de BMW #281 van Heyninck-Longin, was de Peugeot #188 van Grégory Paisse en Jérôme Heinen de derde partij op het podium van de Division 1 en de Klasse D in Zolder. Na heel wat moeilijkheden en de nodige pech, reed de Vauxhall Astra Coupé #777 van Guy Kasters en Philippe Ménage naar de eerste plek naast het podium. De Britse bolide was sneller dan de eerste Renault Clio, de #503 van François Jeukenne en Greg Vannetelbosch,. Ook zij bleven eindelijk eens gespaard van pech en tegenslag. Ze waren de betere van de #110 van Gaëtan Hayot en Gaël Frère, met een halve minuut tussen de beide Franse wagens. De zilveren medaille van D1 in Zandvoort, Michaël Divoy en Patrick Asnong, werden zesde met de Clio #10, voor soortgelijke Clio van Car-De Robiano (#59) en Charlier-Siegenthaler (#28), die een leuke race in het peloton reden. De top 10 van de klasse D was verder een familiezaak met de Peugeot RCZ #32 van de Buffet en de Renault Clio #85 van de clan-Hoogwerf. De Clio #62 van Braekevelt-Braun volgde op een handvol seconden achter de Nederlanders.
 
In de Klasse E van de Division 1, met de wagens van 2,5 liter cilinderinhoud, was de strijd ook heel mooi. Net als in de Blancpain in Paul Ricard, ging de zege naar een Nissan, met name de 200 SX-R van Philippe Lannaux en Quentin Niclot, die de diverse BMW voorbleven. Resultaat: een nieuwe zege na Dijon, voor de E36 #077 van Spigeleer-Grysouille en de 325i E90 #90 van Boeykens-Wastiels, die eerder won in Zandvoort. Goed dertig seconden achter de heren van de Klasse E, vonden we de snelste BMW 325i Clubsport Trophy met als winnaars Bernard Claes en Cédric Wauters (#3) die een derde zege van het seizoen binnenhaalden, niet het minst vanwege de motorproblemen van de #251 van Lorenzo Donniacuo en Giovanni Scamardi, die de punten van de tweede plaats pakten. Jimmy De Breuker en Bart Van Haeren (#57) vervolledigden de top 3!
 
Zeg eens E36!
 
De BMW M3 zagen we vooral in de Division 3, maar met andere namen vooraan ditmaal. De E46 #17 van Johan Huygens en Vincent Vandenabeele verwachtte zich aan een strijd met de E46 #163 van Stienes Longin en Thomas Piessens, maar de race draaide anders uit. Enerzijds werd de #163 het slachtoffer van een gebroken ophanging na tachtig minuten wedstrijd, met de opgave als gevolg, en anderzijds strooide John Rasse, schitterend aan het stuur van de M3 E36 #142, roet in het eten door met de zege te gaan lopen… “Het was een onverwacht succes, want tijdens de kwalificaties zat ik op twee seconden van de pole, met een afstelling en banden die niet echt top waren”, legt de winnaar uit. “Na de kwalificaties heb ik de auto naar huis gebracht en de geometrie helemaal herzien, waarna ik ook nieuwe banden heb gemonteerd. Ik had meteen het gevoel met een andere wagen te rijden, en ik heb eerlijk gezegd wat geluk gehad met de Code 60 in het tweede deel van de race. De E36 blijft een goede wagen als hij goed is afgesteld.”
 
De #17 van Huygens-Vandenabeele hing een straf boven het hoofd, maar na analyse van de wedstrijdleiding werd die beslissing herzien, waardoor de tweede plaats toch nog mogelijk was. Koen De Wit (M3 E46 #64), autoritair winnaar in Zandvoort, vervolledigde ditmaal het podium, terwijl het duo Smets-Verbeke nog eens de waarde van zijn M3 Compact #444 toonde door net naast het podium te stranden. Petroons-Renmans-Sluys (M3 E46 #8), terug van weggeweest, namen dan weer de maat van de M3 E36 #141 van Daniel en Loïc Pirot.
 
Blijft er het verhaal van de BRCC Club, een categorie die getekend werd door de revanche van de BMW 120d #125 van Jan De Vocht en Johan Van Loo. De dieselwagen was nog ongelukkig in Nederland, maar maakte in Zolder opnieuw kennis met de zege. Het Nederlandstalige duo deed beter dan de Z3M Coupé #888 van De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove, die nu al terug zijn in de BGDC! Minder geluk was er duidelijk voor de nieuwe Porsche Cayman: de #96 van Noël-Morlet eindigde zijn wedstrijd in de bandenmuur van de Bianchi, wat tot een Code 60 leidde in het tweede wedstrijddeel, terwijl de #44 van Licops-Paque het slachtoffer werd van een motorbreuk. Heel wat huiswerk dus voor de bolides uit Stuttgart…
 
Van deze vijfde manche in Zolder zullen we ook onthouden dat de promotoren hebben aangekondigd aan de deelnemers van de BGDC dat ze een aanvraag hebben ingediend bij de Royal Automobile Club of Belgium, zodat hun competitie zou erkend worden als een kampioenschap en zelfs een internationale serie. Met bovendien ook enkele aanpassingen aan de categorieën, maar daarover zullen we het later hebben.
 
Na afloop van deze Limburgse afspraak kunnen de concurrenten in de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2015 eindelijk tot rust komen. Het einde van de zomervakantie vindt plaats tijdens het weekend van 3 en 4… oktober, in het kader van het Racing Festival van Pierre Delettre, op het circuit van Spa-Francorchamps. Een prettige vakantie aan iedereen!

BGDC Press
 



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons