van der Horst

Syntix Superprix: Jeffrey Van Hooydonk zet SRT Racing Corvette op pole

Nicolas Vandierendonck/Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck/Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Vrijdag vonden op Circuit Zolder al de kwalificatiesessies plaats voor de Supercar Challenge wedstrijden. Bij de kwalificatie voor de Super GT/GTB bleef het lang spannend wie van Grouwels , Zumbrink of Van Hooydonk de pole zou pakken. Uiteindelijk trok de Belg die samen met Nicolas Vandierendonck het klassement aanvoert aan het kortste eind en zette de witte Corvette op de pole met een ronde in 1:30.732. Ook bij de GTB’s was de pole voor een Corvette, namelijk het GT4 exemplaar van Dontje/Kool. Eerder op de dag had Eric van den Munckhof met zijn BMW Z4 de beste tijd gereden bij de Supersport/Sport 2.
Dirk Schulz - Porsche 997 GT3 Cup
Dirk Schulz - Porsche 997 GT3 Cup
De regen is weggetrokken wanneer de bolides van de GT klasses de baan opgingen voor hun kwalificatie sessie. De piste lag er wel op bepaalde plaatsen nog glad bij en al vroeg in de sessie ging het mis. De Porsche van Dirk Schulz maakte een harde klapper en de Volvo van Pol Stoffel ging de kattenbak in en hapte een hele karrenvracht grind op. De sessie werd even stil gelegd maar het vervolg van de sessie verliep zonder incidenten. De piste droogde verder op en de tijden gingen dan ook naar beneden. Met vier streden ze om de pole, Berry van Elk zette zijn Mosler echter vroegtijdig in de pits en de eindsprint ging tussen Grouwels , Zumbrink en Van Hooydonk. De Corvette won het debat en was 0.730 sneller dan de Viper van Grouwels en 1.196 dan de Volvo van Zumbrink.

Ward Sluys/Frédéric Jonckheere - BMW M4 Silhouette
Ward Sluys/Frédéric Jonckheere - BMW M4 Silhouette
Bij de GTB’s was de pole voor de Corvette GT4 van Dontje/Kool die de Porsche van Lamster/Cools en de Lamborghini van Atkinson voor bleef. Verhelst/Verheyen (Porsche 991) realiseerden de vierde tijd en Jonckheere stuurde de JR Motorsport BMW M4 naar een vijfde tijd. Daarachter volgden nog twee “Belgische” wagens met de porsche 997 GT3 Cup van Vandereyt en de Ginetta LMP3 van Lequex/Naveaux. Jammer daagden er maar 14 wagens op in de hoogste klasse van de SCC.

Eric van den Munckhof - BMW Z4
Eric van den Munckhof - BMW Z4
Daarvoor hadden de wagens van de Supersport/Sport 2 klasses al hun kwalificatie gereden. De wagens werden geconfronteerd met een vochtige piste en het was Eric van den Munckhof die de snelste tijd had in 1:40.556 toen de hemelsluizen opgingen. Een snelle tijd zat er niet meer in en de meeste rijders hielden het dan ook voor bekeken nog voor het vallen van het vlag. De tweede chrono was voor de Lotus Exige van Huub Delnoij en de JR Racing BMW M3 van Bogaerts/van Soelen pakte de derde tijd. De eerste Belgische bolide, de EMG Motorsport BMW van Bonneel/Bruynoghe vinden we terug op de zesde positie. De BMW van van Bellingen/Norris klokte de achtste tijd. Voet/van den Broeck (Peugeot RCZ) moesten tevreden zijn met een vijfde tijd in de Sport 2 klasse.
 
Christopher Brenier - Panoz DP09B Superleague Formula
Christopher Brenier - Panoz DP09B Superleague Formula
Tussen de kwalificaties van de SCC door werd de piste ingenomen door de formule wagens van de BOSS GP serie. Vooral oude GP2 bolides treden aan in deze serie maar ook enkele Dallara’s uit de Worldseries by Nissan. De vedetten van de races op Circuit Zolder zijn ongetwijfeld de twee Panoz DP09B die enkele jaren geleden uitkwamen in de Superleague Formula. Een van de wagens staat zelfs nog het purperen kleurenschema waar destijds de wagen van Anderlecht tooide. Met Veronika Cicha (Dallara GP2) staat er ook een vrouw aan de start. Florian Schnitsenbaumer toonde zich de snelste met zijn Dallara GP2.  

Foto's: Niels Vaeck
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons