van der Horst

Syntix Superprix: Nabeschouwing Belgium Racing

De Belcar Trophy was afgelopen weekend het sluitstuk van een mooi raceweekend. Met opnieuw een wedstrijd over 125 minuten was dit de tweede ontmoeting van de Belcar Trophy dat zijn ontknoping kent eind augustus tijdens de 24 Hours of Zolder. Net zoals tijdens de eerste wedstrijd van de Belcar Trophy liet Belgium Racing met een Porsche 991 Cup voor Dylan Derdaele en Peter Hoevenaars een grote indruk na en werd opnieuw vierde algemeen na drie ongrijpbare prototypes. Ze wonnen opnieuw hun Divisie en Klasse en verstevigen zodoende hun tweede plaats achter de Wolf GB08 van de Italiaan Ivan Bellarosa die na twee zeges uiteraard aan de leiding blijft.
Ondertussen zijn Dylan en Peter ook in de BRCC opgeschoven naar de vierde plaats ondanks het feit dat ze de eerste twee wedstrijden niet deelnamen. En tijdens de 24 Hours of Zolder zijn dubbele punten te pakken na 3 uren en na 24 uren

“Meer zat er opnieuw niet in”, aldus Teammanager Jan Gabriëls. “Zowel het team als de piloten hebben het beste van zichzelf gegeven en de puzzel viel opnieuw perfect in elkaar. Met een tijd van 1’33”418 lukte Peter Hoevenaars tijdens de kwalificatie de snelste chrono ooit met een Porsche 991 Cup terwijl Dylan Derdaele na een knappe start de snelste wedstrijdronde van de Porsche op zijn conto zette en de wagen in derde positie algemeen kon binnen brengen. Bovendien stonden we met een totaal van 1min57seconden het minst lang stil in de pitlane tijdens de twee verplichte pitstops”.

In de voorbereiding naar de 24 Hours of Zolder toe heeft Belgium Racing alles onder controle. Geen sinecure want het is de eerste maal dat het Limburgs team met een Porsche 991 Cup aan de start zal verschijnen na de twee overwinningen met de 997 Cup.

“We hebben reeds verschillende set ups getest en nu stond de wagen zelfs iets scherper afgesteld dan tijdens de eerste wedstrijd van de Belcar Trophy”, gaat Jan Gabriëls verder. “En opnieuw hebben we de race kunnen uitzingen met een set banden. Hierdoor zijn we nu zeker dat we een dubbele stint kunnen afwerken zonder bandenwissel. Belangrijk, want iedere seconde zal tellen tegen de prototypes die merkelijk sneller zijn. De strategie zal opnieuw zeer belangrijk zijn.”

Ook de piloten Dylan Derdaele en Peter Hoevenaars waren na afloop van de wedstrijd unaniem tevreden. De volgende wedstrijd van Belgium Racing is op 7 juli in Assen met de derde afspraak met de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.

Maar eerst gaat Dylan Derdaele richting Japan om een race af te werken in de GT Asia Cup met de ex Belgium Racing Porsche 997 GT3-R.

Dylan Derdaele: “Ik lukte een goede start van vier naar twee, maar in de bocht van Sterrenwacht kwam de Norma van Sam Dejonghe opnieuw langszij en we raakten elkaar even. Ik kreeg een tik op mijn linker voorwiel waardoor de sporing ontregeld was. Mijn snelste wedstrijdronde van 1’35”533 was hierdoor niet indrukwekkend, maar ik was blij dat het niet erger was. Iets later verloor ik mijn spiegel in een duel met de Wolf van Frank Beliën. We hebben zeer lang gewacht voor de tweede pitstop en ik ben terug ingestapt onder de code 60 voor de nog drie resterende ronden. Ik was opnieuw fris en je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren op de piste. Zodoende ben ik nog eens goed op het gas gegaan in het slot van de wedstrijd”.

Veel tijd om te bekomen is er niet voor Derdaele junior. Op dinsdag vertrekt hij samen met Jan Gabriëls richting Japan om ginds samen met Hisashi Kunie de tweede wedstrijd van de GT Asia Series te betwisten op het Okayama International Circuit.

“Het is de bedoeling dat we het team van Gulf Racing JP gaan versterken en dat met onze Porsche 997 GT3-R van vorig seizoen dat het team afgelopen winter kocht. Voorlopig is het voor één wedstrijd, maar de kans bestaat dat er meerdere volgen. Een kans die ik uiteraard niet mag laten liggen. Eenmaal terug thuis wordt het alle hens aan dek om me voor te bereiden op de volgende afspraak voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux in het Nederlandse Assen, besluit de snelle Limburger”.

Belgium Racing Press
 



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons