van der Horst

Syntix Superprix: Nabeschouwing MSE

Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
Pech blijft het MSE team achtervolgen... Het Genkse MSE team stond het voorbije weekend aan de start van de Belcar wedstrijd in het kader van het “Zolder Super Prix” raceweekend. Tevens was deze wedstrijd de vijfde manche van de
“BMW M235i Racing Cup”. Piloten met dienst waren Peter Beckers en Bart Van Samang. Na de pech tijdens de vorige wedstrijd in Spa-Francorchamps hoopte het team op een beter resultaat tijdens deze thuiswedstrijd op het Circuit van Zolder. Op vrijdag en zaterdag werd opnieuw grondig getest en zowel het team als de piloten keken met een goed gevoel uit naar de racedag.
Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
voor de kwalificatiesessie op zondag gingen de hemelsluizen open, en moest de sessie in natte omstandigheden gestart worden. Omdat er verwacht werd dat het circuit snel zou opdrogen werd in het begin van de sessie weinig risico genomen. Tijdens de laatste 15 minuten droogde de piste snel op en kon naar slicks overgeschakeld worden. Bart slaagde erin de BMW te parkeren op de 3e startplaats in de BMW M235i Racing Cup.

Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
De start van de 125 minuten durende race werd genomen door Bart. Hij schoot goed uit de startblokken, en kon als tweede in de M235i Cup de eerste linkse induiken. Bart vergat echter zijn tractiecontrole uit te schakelen, en viel in de eerste ronde terug naar de vierde plaats met een tiental seconden achterstand op de leiders in de M235i Cup. Na de tractiecontrole terug uitgeschakeld te hebben, kon hij aan zijn inhaalrace beginnen. Na een kort gevecht voor de derde plaats met Niels Lagrange wist Bart het gat met de leiders dicht te rijden en zich te positioneren achter leider Guillaume Dumarey en in tweede positie Tom Van Rompuy.

De BMW kampte echter vanaf het begin van de race met remproblemen en Bart besloot zich niet te mengen in het gevecht om de leiding, maar zich op een korte afstand te houden. Intussen was Nico Otto genaderd en Bart liet hem passeren. Jammer genoeg werden de remproblemen erger en kon Bart in de Jacky Ickx-bocht een aanrijding met Nico niet vermijden.


Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
Motorsport Services & Engineering - BMW M235i Cup
Bart: “Buiten de mindere eerste rondes verliep alles goed. Ik heb een paar leuke en faire gevechten gehad en mij goed geamuseerd. Ongelofelijk jammer dat de race zo moest eindigen. Ik wist op een bepaald moment dat ik mijn remmen en banden moest sparen en liet het tempo licht zakken. Opeens had ik bijna geen remdruk meer en kon ik een aanrijding niet vermijden. Gelukkig valt de schade voor beide teams redelijk mee, maar de pech wil ons niet loslaten de laatste races. In ieder geval een pluim op de hoed van het ganse MSE team, aan inzet en volharding ontbrak het deze race zeker niet!”

Peter Beckers: “Jammer dat we weer af te rekenen gehad hebben met pech. Alle aandacht gaat nu naar het onderzoeken van de remproblemen en de voorbereiding van de 24u van Zolder. De laatste 2 edities hebben we daar telkens de klasse kunnen winnen. Hoewel de concurrentie dit jaar in de BMW M235i Racing Cup groter zal zijn, gaan we toch opnieuw voor een podiumplaats. We kunnen hiervoor alvast rekenen op de endurance-expertise van Jef Van Samang.

MSE press



  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons