van der Horst

Syntix Superprix: Overwinningen bij de vleet voor de Belgen in Zolder

Luc de Cock & Tim Joosen
Luc de Cock & Tim Joosen
Bijzonder onvoorspelbare weersomstandigheden hebben geen spelbreker gespeeld voor de Belgische deelnemers aan de Supercar Challenge Powered by Pirelli, die dit weekend te gast was op het circuit van Zolder in het kader van de Syntix Superprix. Overwinningen waren er voor Luc De Cock en Tim Joosen (Deldiche Racing Norma M20FC) in de Superlights, Jurgen Smet (Monlau Renault RS01) in Super GT en het duo Ward Sluys-Chris Mattheus (JR Motorsport BMW M4 Silhouette) in GTB.
Voor het eerst deelden de dikke GT-wagens van de Supercar Challenge het circuit met de spectaculaire prototypes van de Superlights. Luc De Cock en Tim Joosen maakten er met hun Norma M20FC een erezaak van om beide wedstrijden op hun naam te schrijven. “Wat een onvergetelijk weekend”, getuigt een geëmotioneerde De Cock op het podium. “De vrije training, de kwalificaties, de wedstrijden… Telkens stonden onze namen helemaal bovenaan. Dit is dus een resultaat om van te dromen, ook voor het kampioenschap.”

Ook hun teamgenoten bij Deldiche Racing, David Houthoofd en François Bouillon, mochten champagne spuiten op het podium. In de eerste race was de tweede Norma goed voor de zilveren medaille, enkele uren later was het brons hun deel.

Monlau Competicion - Renault R.S.01
Monlau Competicion - Renault R.S.01
Een algemene overwinning zat er niet in, maar Jurgen Smet en zijn Spaanse teamgenoot José Manuel Aicart zegevierden wel in de Super GT-klasse, althans tijdens de tweede confrontatie van het weekend. Een paar uur eerder leek de Renault RS01 eveneens op weg naar de overwinning in de categorie, maar na tijdsverlies in de slotfase moest het Belgisch-Spaanse duo genoegen nemen met de tweede plaats.

Revanche na Spa

JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
Ze kwamen als leiders naar Zolder, maar na de brand in Spa-Francorchamps moesten Ward Sluys en Chris Mattheus op zoek naar een sterk resultaat om opnieuw een marge op te bouwen. “In Spa konden we nog enkele punten uit de… brand slepen met een andere auto van het team, maar dat betekende wel dat we naar Limburg trokken zonder strafseconden”, beschrijft Mattheus de situatie. “We hebben het volledige weekend geen risico genomen met het oog op het kampioenschap, maar toch vertrekken we hier met een zege en een derde plaats in beide races. Die derde plaats is overigens evenzeer een resultaat om naar huis te schrijven, want we werden bestraft met een drive through omdat onze pitstop te kort was.”

Jos Janssen (Porsche 997) liet in de tweede wedstrijd van het weekend een vijfde plaats noteren. Op zondagochtend was de Limburger jammer genoeg van het circuit geschoven.

Schade beperken

VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
In tegenstelling tot de divisies voor GT-wagens en prototypes, stonden er in de Supersport- en de Sport-klasse geen Belgen op het podium. Jimmy Adriaenssens en Kris Van Kelst (SEAT Leon Supercopa) eindigden zevende en achtste in Supersport: “We weten dat onze auto niet van de laatste generatie is en dus stonden we hier eigenlijk meer voor het plezier aan de start” gaf de jonge Antwerpenaar tekst en uitleg. Nog in de Supersport-klasse was er de negende plek voor de Saker RAPX van Luc Branckaerts. Teamgenoot Danny Wagtmans werd na een crash in de eerste race ter observatie opgenomen in het ziekenhuis en is er tijdens de volgende wedstrijd hopelijk opnieuw bij.

Chris Voet en Bart Van den Broeck (Peugeot RCZ) vertrekken zonder podiumplaatsen uit Zolder, maar blijven wel de leiders in de Sport-categorie. “De remmen van onze wagen zijn niet echt aangepast aan het veeleisende circuit van Zolder”, verklaart Chris Voet. “Daarom hadden we het hier iets moeilijker dan in Spa-Francorchamps.” Ook de BMW M235i Racing Cup van Jean-Luc Behets, Johan en Marc Vannerum kende moeilijke tijden in vergelijking met de races in Spa, maar ook bij de racende familie zal er hard gewerkt worden om in de nabije toekomst weer op het podium te mogen plaatsnemen.

Na twee spannende en onvoorspelbare wedstrijden op Circuit Zolder krijgen de deelnemers aan de Supercar Challenge Powered by Pirelli enkele weken rust. Op 5, 6 en 7 augustus wordt vervolgens de tweede seizoenshelft op gang gefloten tijdens de uitermate populaire Gamma Racing Days in Assen.

Supercar Challenge powered by Pirelli

 



  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons