van der Horst

Syntix Superprix: Race 1 Supercar Challenge GT's & Superlights

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Het programma van de zondag van de Syntix Superprix begint onder een blauwe lucht met lichtgrijze wolkenvelden en de aftrap is voor de GT divisies van de Supercar Challenge samen met de Superlights Challenge. Een leuk veld met GT’s en sportscars zullen de strijd aangaan.
Op de poleposition zien we de Norma M20FC van Luc de Cock en Tim Joosen. Zij wisten de dikke bolides van de Super GT divisies voor te blijven. Naast hen op de eerste startrij zien we de Renault RS01 van Jurgen Smet en Jose Manuel Perez Aicart. Daarachter worden plekken drie en vier bezet door de Volvo S60 V8 van Henry Zumbrink en de Mosler MT900R van Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull. De tweede Superlight bolide van David Houthoofd en Francois Bouillon vinden we terug op de vijfde positie en daarnaast staat Berry van Elk.

Dominik Dierkes - Radical SR3RS
Dominik Dierkes - Radical SR3RS
In de GTB divisie is het Ward Sluys en Chris Mattheus die het snelst waren tijdens de kwalificatie en als eerste mogen starten. Tweede positie hier is voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen en Roger Grouwels met de Porsche staat op de derde plek. Dominik Dierkes start als eerste in de Superlights groep 2 en staat als veertiende overal op de startgrid.

In de opwarmronde zien we de Volvo van Henry Zumbrink heel langzaam rijden en hij moet direct al opgeven in de pitstraat met wat achteraf blijkt een oliedruk probleem. De start van de race gaat gewoon door en we zien dat de Renault RS01 met Perez Aicart achter het stuur het snelst weg is, Luc de Cock sluit aan. Gelijk in de eerste ronden zien we een gevecht ontstaan met Amro Al-Hamad in de Wolf GB08 en de Norma van David Houthoofd. De Wolf is sneller en gaat voorbij aan de Norma maar die kan op de bumper blijven plakken. Samen rijden ze naar de staart van de Mosler van Kanaroglou en zullen proberen die ook te verschalken. De Superlights laten zien dat ze snel zijn en dringen aan. Houthoofd wil meer als Al-Hamad en gaat weer voorbij aan de coureur uit Qatar.

JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
In de GTB divisie wist Chris Mattheus zijn koppositie goed te verdedigen. Pieter van Soelen had een minder goede start en zag enkele bolides aan hem voorbij gaan waaronder ook Roger Grouwels. Aart Bosman moet na de eerste ronde de pitstraat kort opzoeken, maar kan gelukkig wel weer zijn weg vervolgen. Ook Danny van Dongen reedt ook na een ronde de pitstraat in maar moest daar zijn Praga R1 direct parkeren.

In de achtste ronde zien we de Mosler van Pedro Salvador binnen komen. Deze bolide was zwaar gecrasht in de kwalificatie maar wist toch te starten. Na een check up wordt Salvador weer de pitstraat uitgestuurd maar hij moet weer volledig opnieuw beginnen aan zijn opmars naar voren.

In dezelfde ronden zien we dat de twee Superlights bolides van Houthoofd en Al-Hamad voorbij zijn gegaan aan de Mosler van Kanaroglou. En ook Dominik Dierkes is goed bezig in het veld en rijdt met zijn Radical naar voren tussen de GTB deelnemers door. Dan zien we de Porsche van Jos Jansen in het grind staan in de Bianchi bocht, waardoor hij veel tijd en vele plaatsen verliest.

Het pit window gaat open en we zien Berry van Elk die als eerste binnenkomt voor zijn reguliere stop. In de GTB divisie komt Pieter van Soelen als eerste binnen vanaf een derde positie om het stuur over te geven aan Koen Bogaerts.

Deldiche Racing - Norma 20FC
Deldiche Racing - Norma 20FC
Na de pitstops zien we nog steeds de Renault RS01 aan de leiding van de wedstrijd. In de andere divisies zijn de kopposities ook gelijk gebleven. Luc de Cock heeft het stuur overgegeven aan Tim Joosen en hij heeft een grote voorsprong op zijn directe concurrenten Houthoofd en Al-Hamad. Die laatste twee liggen nog steeds bij elkaar en zijn aan het strijden om de tweede positie in de klasse. Ward Sluys heeft het stuur nu in handen van de BMW M4 Silhouette en heeft ook een grote voorsprong op de nummer twee Roger Grouwels. Hans Fabri heeft de derde positie overgenomen na de pistops van Koen Bogaerts en Pieter van Soelen.

Jurgen Smet zien we een foutje maken in de Renault RS01 en hij gaat even naast de baan. Hierdoor weet Luc de Cock de overal leiding over te nemen en een paar ronden later zien we David Houthoofd ook de Renault RS01 voorbij steken en de tweede positie overnemen.

Koen Bogaerts heeft een probleem met zijn BMW M4 Silhouette en zet zijn bolide even kort stil op de baan voor een reset, maar moet alsnog de pitstraat opzoeken voor een korte check up. Jurgen Smet ziet nog een plek verloren gaan aan de Wolf GB08 van Al-Hamad en nu zien we drie Superlights aan de kop van het veld.

Escuela Espanola de Pilotes - Mosler MT900R GT3
Escuela Espanola de Pilotes - Mosler MT900R GT3
Vijf minuten voor het einde van de race meld ook de Mosler MT900R met Oliver Campos Hull zich op de bumper van Jurgen Smet en weet hem voorbij te gaan en de eerste positie over te nemen. En dan wordt er regen gemeld en zien we diverse auto’s ineens kleine foutjes maken. Koen Bogaerts lijkt toch op te hebben moeten geven en heeft zijn BMW geparkeerd in de pitstraat.

De race wordt gewonnen door Luc de Cock en Tim Joosen, zij pakken de overwinning in dit samengevoegde veld voor David Houthoofd en Amro Al-Hamad. In de Super GT divisie pakken Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull de overwinning voor Jurgen Smet en Jose Manuel Perez Aicart en Jean-Pierre Lequeux, welke in de laatste bocht nog even met elkaar in aanraking kwamen.

Ward Sluys en Chris Mattheus pakken de winst in de GTB divisie en de nummers twee en drie zijn de coureurs van Team RaceArt, Roger Grouwels en Hans Fabri. Als laatste is dan ook Dominik Dierkes die de Superlights groep 2 wint en het podium mag beklimmen.

Supercar Challenge Press



  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons