van der Horst

Syntix Superprix: Voorbeschouwing van de organisatoren (BGDC)

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Sinds de aftrap van de Belgian Gentlemen Driver’s Club 2016 (BGDC) in het kader van de Trophée des Fagnes in Francorchamps hebben de deelnemers nauwelijks de kans gehad om op adem te komen. Na de achtbaan van de Ardennen bezochten ze de dennenbossen van Zolder, voor de traditionele dubbele internationale uitstap, eerst in de Bourgogne en daarna aan de Nederlandse kust. De afspraak van komende zaterdag 2 juli, de tweede in Zolder, biedt de amateurrijders, gentlemendrivers en jonge wolven een laatste kans om tegen elkaar te strijden, voor de zomervakantie van meer dan twee maanden, waarin iedereen de batterijen kan opladen.
Zoals zo vaak wordt de vijfde episode van het seizoen 2016 op één dag afgewerkt, met een kwalificatiesessie vanaf 10.20u, terwijl de race zal plaatsvinden van 16.50u tot 18.55u. Met andere woorden 125 minuten om het kampioenschap in de verschillende divisies en klassen van de BGDC op zijn kop te gooien.

In de Division 1 woedt de strijd hevig voort na de eerste wedstrijden van het seizoen, aangezien twee teams, Kasters-Ménage (Vauxhall Astra Coupé #777) en Jeukenne-Frère (Renault Clio #503), samen als leiders naar Limburg trekken met een totaal van 900 punten. Het spreekt voor zich dat die situatie zal veranderen in Zolder, en een van beide duo’s zal naar huis gaan met de officieuze titel van ‘zomerkampioen’.

De Astra en de Clio zijn natuurlijk ook in de voorposten te vinden van de Klasse B (2 liter), waarin ze voorlopig beter doen dan de andere Clio van Bourdouch-Brugmans (#108) en Charlier-Siegenthaler (#28). Maar naar goede gewoonte zal de concurrentie van goeden huize komen, met nog andere Renault Clio met sterke combinaties als Deger-Hortulanus (#37), Deridder-Naniot (#55), Braekevelt-Braun (#62), Leten-Van Kuyk (#69), Delencre-Leroy (#81), de Nederlanders Hoogwerf-Hoogwerf (#85), Debroux-Dewaelheyns (#110), Van Riet-Detry (#117) en Vernaillen-Asnong (#510). De Vauxhall #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers zal niet de enige zijn die de Clio achter zich wil laten, aangezien ook de Honda Civic #6 van De Laet-Van Billoen en de #47 van Franken-Hanoulle, de Honda CRX #348 van Boostels-Boostels, maar vooral de verduiveld snelle BMW 320i WTCC #281 van Geoffrey Heyninck en Bert Longin himself, en de BMW 320i E30 Touring #134 van Kenzi Qvick en Eric Crabbe aan de start verwacht worden.

De Peugeot RCZ Cup moeten achtervolgen op de Vauxhall en de Clio die de dans leiden in Division 1, en zullen dus willen zegevieren in Zolder om zo toch een deel van hun (kleine) achterstand dicht te fietsen. Het is de #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot die op dit moment de beste positie in het kampioenschap bekleedt, zowel in D1 als in de Klasse A16T, maar er wordt een reactie verwacht uit het kamp van SemSpeed, met Benoît en François Semoulin op de auto met #1, Matthieu de Robiano alleen op de #2 en de jonge Anthony Lambert eveneens solo met de #3. We noteren ook de terugkeer van de Peugeot #32 van Denys en Emilien Buffet.

Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis en Alain Neutelers stapelen de overwinningen op in de Klasse C van de Division 1 (2,5 liter) en het is dan ook logisch dat ze de favorietenrol op zich nemen tijdens de Syntix Super Prix. Ze zullen echter tot het bittere einde moeten uitkijken voor de BMW M3 E30 2.5 #41 van Cesari-Gilson, de M3 E36 #077 van Grysouille-Spigeleer, maar ook de 325i E30 #113 van Claeys-Delnest-Uylenbroeck.

Om Division 1 af te sluiten, hebben we het nog over de deelname van twee bolides met minder dan 1600 cc (Klasse A) in Zolder: de Honda Civic #46 van Bastien-Gillion-Thiroux en de Honda Civic #118 van Ronveaux-Pons. Een mooie tweestrijd in het verschiet…

Het duel gaat door in Division 2

De strijd voor de titel in Division 2 is razend spannend sinds het begin van het seizoen. Voor aanvang van het vijfde hoofdstuk leidt Koen De Wit (BMW M3 E46 #64) de dans met een totaal van 1030 punten, tegenover 950 voor Johan Huygens en Pieter Verlinde (BMW E46 #17). Het duel tussen beide bolides is dus allesbehalve afgelopen. In Zolder heeft John Rasse (BMW M3 E36 #142) alvast het plan om de rol van scherprechter op zich te nemen, met een wagen die zijn snelheid niet meer moet bewijzen.

De Klasse 2F kan eveneens rekenen op andere BMW, met de Z3 M Coupé #888 van De Landsheere-Kluyskens-Vandekerckhove en de Compact M3 #444 van Smets-Verbeke, respectievelijk derde en vierde in het kampioenschap, samen met de onuitgegeven Z3 #300 van Beyers-Van de Water of nog de M3 E46 #39 van De Kerpel vader en zoon.

Sinds het seizoensbegin kruisen de Seat Leon Supercopa de degens met de Duitse bolides. We herinneren ons dat Pierre-Yves Corthals in Zolder voor vuurwerk zorgde aan het stuur van de #33 van Olivier Meurens, die ditmaal een zekere Grégory Paisse als teamgenoot krijgt! Nog aan Spaanse zijde is er de tandem van Patrice Lacroix en Daniel Peiffer (#15) enerzijds en Grégory Vannetelbosch en Olivier Kirten (#35) anderzijds. De Porsche 3.4 liter #44 van Pierre-Yves Paque en Léonard Licops, maar ook de Lotus Exige #63 van Lino Pecoraro en José Close zal voor een exotische toets zorgen in het deelnemersveld.

En dan is er nog het verhaal van de Klasse E van de Division 2, waar Kenny Boeykens en Kobe Wastiels (BMW 325i E90 #90) zullen proberen om de VW Golf Cup V TDI #25 van Serge en Stijn Van den Berge, in Zolder samen met Ludovic Dubois, achter zich te houden in het kampioenschap. Meer weerwerk komt er van de andere Golf Cup V TDI van Kurt Heirman (#76), de BMW 120d #120 van Bradt-Van den Hove, maar ook van de BMW M3 #114 van de Nederlander John Jansen.

Om volledig te zijn, vermelden we ook de aanwezigheid van twee wagens in Division 3 (Klasse G), in dit geval de beroemde Lisa JP02 van de Fransen Dupont-Genoud Prachex, en de BMW M235i Racing Cup #34 van Dirk Van Rompuy, Tom Van Rompuy en Erik Qvick, die zeker hun mannetje zullen staan in het algemene klassement.

Met een vijftigtal bolides op de startgrid, zonder de minste steun van nevencompetities, is de BGDC opnieuw op kruissnelheid gekomen, klaar voor een ultieme confrontatie voor de start van de zomervakantie. See you in Zolder…

BGDC Press
 



  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons