van der Horst

Syntix Superprix Zolder: Race 2: Supercar Challenge en de Belgen

Vertraete-Dubois - Syntix Lamborghini Gallardo GT3
Vertraete-Dubois - Syntix Lamborghini Gallardo GT3
Het circuit van Zolder werd ook vandaag geteisterd door hevige onweersbuien, maar dat weerhield de Belgen er niet van om het beste van zichzelf te geven. Vooraan reden Henry Zumbrink en Kelvin Snoeks naar de dubbel voor Volvo en Dav-V-Tec. De Belgen kenden geen makkelijke namiddag, maar gaven toch het beste van zichzelf, met enkele podiumplaatsen als logisch gevolg.
Van Glabeke-Jonckheere - Curbstone FMA Ferrari 458 GT3
Van Glabeke-Jonckheere - Curbstone FMA Ferrari 458 GT3
Een zilveren medaille was er voor de Lamborghini van Thierry Verstraete, die meteen zijn fout van gisteren achter zich kon laten. “Ik kon misschien wel voor de zege strijden, maar ik wou geen risico nemen en op veilig spelen. We denken vooral aan het kampioenschap, waarin we nog steeds kans maken op een goed resultaat. Verder hebben we een perfecte wedstrijd achter de rug”, waren de woorden van de West-Vlaming. Patrick Van Glabeke en Frédérique Jonckheere (Ferrari 458) vielen vandaag net naast het podium, op de voet gevolgd door de Radical RXC van Daniels-Dujardyn.

Van Bellingen-Sluys - BMW Silhouette
Van Bellingen-Sluys - BMW Silhouette
Ook in GTB net geen podium voor zwart-geel-rood, dat wel de vierde, vijfde, zesde en zevende plek in de klasse kon innemen. In volgorde kwamen eerst Vanbellingen-Sluys (BMW M3 Silhouette), dan Vandereyt-Detavernier (Porsche 997), Vleugels-Fawe (Ferrari Challenge) en Verhelst-Verheyen (Porsche 991) over de meet. Vooral het verhaal van Steve Vanbellingen en Ward Sluys is opvallend. “Het team heeft na de crash van gisteren tot diep in de nacht doorgewerkt. Vanmorgen gingen ze weer aan de slag, om rond de middag een roll-out uit te voeren. Fantastisch werk van het team, alleen jammer dat we ze niet met een podium hebben kunnen belonen”, zei een zichtbaar ontgoochelde Ward Sluys.

Luc de Cock - Lotus
Luc de Cock - Lotus
Werner Van Herck (Mazda) en Luc De Cock (Lotus), de hoofdrolspelers van gisteren, gingen in eerste instantie op hun elan voort, maar ze konden hun hoofd in de moeilijke omstandigheden niet boven water houden. Bij Van Herck stonden vooral mechanische problemen een nieuw glansresultaat in de weg. “Het linker achterwiel is twee keer losgekomen, waardoor ik één bijkomende pitstop heb moeten maken. Jammer, want het zag er opnieuw veelbelovend uit. Maar met een achtste plaats beperk ik gelukkig nog de schade”, verklaarde de Antwerpenaar het tijdsverlies. Geen technische problemen bij de Lotus-rijder, maar zijn wedstrijd eindigde in de grindbak van de Eerste Linkse. “Ik zag geen hand voor ogen en plots zat ik naast de omloop. Of ze de wedstrijd niet vroeger hadden moeten stilleggen? Ach, de omstandigheden zijn voor iedereen hetzelfde.”

Qvick-Bonneel -BMW M3
Qvick-Bonneel -BMW M3
Die mening was ook Philippe Bonneel toegedaan. De West-Vlaming zorgde samen met Eric Qvick voor het beste resultaat van de Belgen: een tweede plaats in de Supersport-klasse. “Eric en ik voelen ons als een vis in het water. Zonder de neutralisatie op het einde, ben ik er vrij zeker van dat we met de zege naar huis waren gegaan”, klonk het bij de BMW-rijder. In de klasse voor de SEAT Supercopa behaalden de Belgen een identiek resultaat aan dat van gisteren. “Het waren geen makkelijke omstandigheden, je zag bijna niets door de extreme omstandigheden. Toch kon ik opnieuw enkele posities winnen en vooral ook foutloos blijven in de hevige regen. Ik mag tevreden zijn!” glimlachte Jonas De Kimpe, die opnieuw tweede werd. Minder vreugde was er bij Xavier Stevens, ondanks zijn derde plek. “Er is een bout van de ophanging links vooraan afgebroken. Ik voelde een klap toen ik in de remmen ging en kwam meteen de pitlane in. Het team heeft het onderdeel vervolgens vervangen en ik werd toch nog derde in mijn klasse.” Opvallend, Stevens is de eerste rijder die het nieuwe model, de SEAT Leon Cup Racer, uitprobeert in de Supercar Challenge.

In de Sport 2-klasse grepen Chris Voet en Bart Van den Broeck opnieuw net naast het podium, enkele plaatsen voor de Lotus Exige van Ooms-Dupont. “Door omstandigheden konden we hier niet aantreden met volwaardige regenbanden, dus hebben we ervoor gekozen om vooral geen risico’s te nemen. Anders had een sterk resultaat er zeker ingezeten”, was de reactie van Yannick Dupont. BT Racing was goed voor de achtste stek.

Henk Haane - Tatuus
Henk Haane - Tatuus
Een Belgisch succes was er wel bij de Superlights, dankzij Henk Haane (Tatuus PY012) en GH Motorsport. De Belgische driekleur werd bovendien ook vertegenwoordigd door Naomi Schiff (Radical SR8), die samen met Henk Thuis als tweede aantikte in deze verregende wedstrijd. De vreugde had nog groter kunnen zijn, maar Filip Declercq liet zich, op het moment dat hij de wedstrijd aanvoerde, verrassen in de Eerste Linkse. Andere rijders verkozen zelfs om niet te starten. “Ik wou het toch
Naomi Schiff-Henk Thuis - Radical SR8
Naomi Schiff-Henk Thuis - Radical SR8
proberen, maar ik moet toegeven dat ik te weinig ervaring heb. Ik zag geen tien meter ver en dus was er maar één optie”, getuigde David Houthoofd, de teamgenoot van Vincent Desschans. De overige Belgen werden vierde (Wim Jeuris – Radical SR3) en achtste (Philippe Daniels-Kurt Dujardyn – Radical SR3).

Henk Thuis ging met de zege aan de haal in GT, terwijl Marcel van Berlo zijn Porsche 997 GT3 Cup naar de zege stuurde in GTB. De Supersport- en Sport 2-klasse waren tot slot voor Bogaerts-van der Aa (BMW M3 E90) en Wiebe Wytzes (Renault Clio).

Supercar Challenge Press - Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 29 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons