van der Horst

Syntix Zandvoort 500: Winst voor Bas Koeten Racing

Haane-de Val-de Val - Wolf GB08
Haane-de Val-de Val - Wolf GB08
De Syntix Zandvoort 500, de openingsrace van het Syntix Winter Endurance Kampioenschap, is gewonnen door Henk Haane en de broertjes Stefano en Nicola de Val, met een door Bas Koeten Racing geprepareerde Wolf GB08 Sportscar. De 500 kilometer tellende wedstrijd werd gekenmerkt door een spannende strijd in de verschillende divisies.
De poleposition voor de wedstrijd werd veroverd door Henk Thuis en Pim van Riet. Het duo verscheen aan de start met de snelle Intrax Racing Radical SR8 Sportscar en noteerde een tijd van 1:40,334. De tweede startpositie viel ten prooi aan Stefano de Val, Nicola de Val en Henk Haane in de Wolf GB08 Sportscar. Het verschil bedroeg slechts 0,08 seconden. In Divisie II werd de beste tijd genoteerd door Simon Knap en de winterkampioen van afgelopen jaar, Bas van de Ven. In Divisie III klokten Christjohannes en Peter-Conradin Schreiber de beste tijd in een Renault Clio Sport, terwijl Remon Vos en Kevin Veltman (BMW 123d) de beste startpositie in Divisie IV veroverden.

Podium Syntix Zandvoort 500
Podium Syntix Zandvoort 500
De beginfase van de wedstrijd werd gekenmerkt door een felle strijd aan de kop van het veld. De Radical Sportscar van Pim van Riet moest daarbij eerst enkele plaatsen toegeven, terwijl de Wolf sportscar goed uit de startblokken kwam, evenals Max Braams in de Renault Mégane Trophy. Na een aantal ronden stelde Van Riet orde op zaken en pakte hij de leidende positie, om vervolgens een solide voorsprong op te bouwen. Na een vroege pitstop van de Intrax Radical, nam het trio in de Wolf sportscar de leidende positie over. Indrukkend was ook het optreden van Danny van Dongen en Dillon Koster in de Praga R1 Sportscar. Lange tijd reed het duo in de voorhoede van het veld en lagen zij ook enkele ronden aan de leiding. Een regenbui gooide echter roet in het eten van de diverse teams, die vanwege de regen hun strategie moesten aanpassen. Bas Koeten Racing maakte met de Wolf sportscar de beste keuze, waardoor vrijwel de gehele eindfase van de race de leidende positie behouden werd. Na 117 ronden werd de Wolf Sportscar dan ook als eerste afgevlagd, met een voorsprong van twee ronden op Henk Thuis en Pim van Riet. Luc en Max Braams pakten de laatste podiumplaats in Divisie I.

In Divisie II ging de strijd om de zege vooral tussen de twee BMW 320d bolides van MDM Motorsport. Zo wisten Rob de Laat, Theo de Prenter en Jeroen den Boer al vroeg in de race de leidende positie te veroveren in de klasse, om deze ook nauwelijks meer af te staan. Met een voorsprong van een ronde, finishte het trio voor de BMW van Simon Knap en Bas van de Ven. De laatste podiumplaats in Divisie II werd een prooi voor Marco Poland en Jochem van Amsterdam. Na een beginfase met de nodige tegenslagen, wist het duo zich terug te vechten naar de welverdiende podiumplaats.

Divisie III leverde een tactische strijd op tussen de Schreiber Renault Clio en de BMW Compact van Jacques Groenewegen en Ras Lalmy. In de beginfase reden Groenewegen en Lalmy op zegekoers, maar na het eerste uur leek de Clio-equipe het sterkere duo. De zege kregen zij daarbij niet cadeau, want de BMW Compact reed tijdens de wedstrijd meerdere malen aan de leiding. Toch hadden Christjohannes en Peter-Conradin Schreiber de beste kaarten in handen en finishten zij als klasse-winnaar in Divisie III. Groenewegen en Lalmy eindigden als tweede, gevolgd door Wilbert Groenewoud en Dirk van Vuure in de RFF Motorsport Porsche 944 Cup.

In Divisie IV, beter bekend als de diesel-klasse, bleef het spannend tot het vallen van de vlag. In de beginfase van de wedstrijd werd de BMW 123d van Vos/Veltman voorbij gestoken door Las Moras Racing-coureurs Duncan Huisman en Liesette Braams. Na zes ronden stelde Kevin Veltman orde op zaken door de leiding terug te veroveren. Gedurende de gehele wedstrijd bleven de equipes aan elkaar gewaagd. Daarbij leek het er voor lange tijd op dat het duo Vos/Veltman de zege in de klasse zou pakken, maar een sterke laatste stint van Duncan Huisman zorgde, met nog enkele ronden te gaan, voor een wisseling in het klassement. Het Las Moras Racing duo werd dan ook als winnaars in de klasse afgevlagd met slechts twee seconden voorsprong op Vos en Veltman. Ook om de laatste podiumplaats werd tot het einde van de race nog volop gestreden. Uiteindelijk finishten Paul, Max en Anouk van Splunten als derde, met vlak daarachter Richard Verburg, Dirk Schulz en Frans Meixner.

Uitslag
1. S. de Val / N. de Val / Haane, Wolf GB08, 117 ronden in 3:58,48,231 (126,50 km/uur); 2. Thuis / Van Riet, Radical SR8, op 2 ronden. 3. L. Braams / M. Braams, Renault Mégane Trophy, op 2 ronden.

Klassewinnaars
Divisie 1: S. de Val / N. de Val / Haane; Divisie 2: De Laat / De Prenter / Den Boer, BMW 320d, 111 ronden; Divisie 3: C. Schreiber / P. Schreiber, Renault Clio Sport, 100 ronden; Divisie 4: L. Braams / Huisman, BMW 123d, 104 ronden.

Volgende wedstrijd: zaterdag 4 januari 2014 – Nieuwjaarsrace – Circuit Park Zandvoort – Gratis toegang



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op maandag 11 november 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons