van der Horst

TAC Rally: Dilley en de VW Polo GTI 25ste - Een goed resultaat dat het beste doet verhopen

Guillaume Dilley - Geoffrey Brion
Guillaume Dilley - Geoffrey Brion
De Belgian VW Club en het team RGMI van René Georges kunnen met een goed gevoel terugblikken op de tweede manche van het Belgisch Kampioenschap Rally. Op de smalle en uiterst gladde wegen in de omgeving van het West-Vlaamse Tielt kende de kleine VW Polo GTI 1.4 TSI niet de minste technische problemen en het duo Guillaume Dilley-Geoffrey Brion eindigde op de 25ste plek, na in de loop van de dag tijden te hebben laten optekenen die in de buurt kwamen van de beste wagens in de categorie R2. Ook Peter Hopmans en Robin Buysmans, voor wie het een kennismaking werd met de Polo, haalden het einde van de rally.
Van lentetemperaturen kon men zaterdag moeilijk spreken, maar het bleef wel droog in de 40ste editie van de TAC Rally, de tweede proef van het B.K. Rally. Na de ontgoocheling van de Rally van Haspengouw, plooide RGMI zich dubbel met het oog op de Vlaamse klassieker. “En ik ben erg blij dat ik het harde werk van René Georges en zijn mannen heb kunnen omzetten in een goed resultaat”, aldus een tevreden Guillaume Dilley, die opnieuw kon rekenen op het prima navigeerwerk van Geoffrey Brion. “In vergelijking met de Haspengouw, beschikte ik over een heel andere wagen. Ik had veel meer vertrouwen in de remmen, geen elektronicakuren meer en de chrono’s waren goed. Als 25ste finishen, met slechts een R2 voor me in de eindstand, doet het beste vermoeden voor het vervolg. Ik kijk nu al uit naar de Rallye de Wallonie!”
 
Met slechts een handvol kilometers tijdens de shakedown als kennismaking met de Polo, moest Peter Hopmans het stellen en dus wist hij dat hem een moeilijke taak zou wachten. Bovendien werd de piloot uit Balen, genavigeerd door zijn vriend Robin Buysmans, tijdens de tweede chronorit het slachtoffer van een nogal ongewoon koersfeit. “Het heeft er alle schijn van dat een steen een flexibele hechting van de rem heeft geraakt”, legt de ex-Belgisch kampioen Groep N uit. “Dit heeft vervolgens geleid tot een lek van de remvloeistof en dus moest ik de rest van de eerste lus afwerken met slechts drie wielen die remden. Niet echt de meest ideale omstandigheden om met een rallywagen onder weg te zijn! Maar hierdoor viel wel alle prestatiedruk aangezien ik een tiental minuten achterstand had opgelopen. De rest van de dag heb ik dan beetje bij beetje de wagen beter leren kennen. Ik wou na 4 jaar afwezigheid absoluut het einde halen en opnieuw het rijplezier ontdekken, wat goed is gelukt!”
 
De brede glimlach op het gezicht van René Georges na afloop van de wedstrijd sprak boekdelen. Niet enkel omwille van het feit dat zijn wagens hun betrouwbaarheid hadden bewezen, maar ook omwille van enkele nieuwe ideetjes met het oog op de toekomst. “René heeft sinds de Haspengouw knap werk geleverd”, bevestigt ook Charles-Henri Bonnet, de Secretaris-Generaal van de Belgian VW Club. “We zijn heel blij te mogen vaststellen dat onze doelstellingen toch wel realistisch mogen genoemd worden: met onze Polo GTI, die een stuk minder duur is om te laten rijden dan een wagen uit de R2-klasse, is het inderdaad mogelijk om chrono’s te realiseren, vergelijkbaar met wagens uit die categorie. Ik wil RGMI feliciteren voor hun professionalisme en beide teams voor hun foutloos parcours. Ik kijk net als hen al uit naar de volgende afspraak binnen drie weken, de Rallye de Wallonie!”
 
Hij eindigde vorig seizoen reeds op het eindpodium van het Belgisch kampioenschap, maar ook nu weer gaat het Vincent Verschueren voor de wind. Ook in Tielt pakte hij met zijn VW Polo Super 2000 belangrijke punten. Het Lid van de Belgian VW Club eindigde 5de net achter twee modernere wagens uit de klasse Super 2000. Ondanks het feit dat hij het podium van de TAC met nauwelijks 13 seconden miste, prijkt Vincent op een voorlopig derde plaats van de nationale competitie.
 
Eind april wacht de deelnemers in de buurt van Namen een totaal ander parcours. De schitterende proeven van de drie dagen durende Rallye de Wallonie zouden de Polo GTI en Super 2000 goed moeten liggen. Afspraak dus van 26 tot 28 april aanstaande!

Belgian VW Club press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Rally Championship op zondag 7 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting TAC Rally.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons