van der Horst

TAC Rally: Freddy zal moeten trappen

Freddy Loix en Johan Gitsels
Freddy Loix en Johan Gitsels
Komende zaterdag staat met de TAC Rally in Tielt de tweede manche van het Belgian Rally Championship op het programma. Het servicepark en het hoofdkwartier van de rally vindt al jaren onderdak in de Europahallen, quasi in het centrum van de stad. De TAC Rally, een organisatie van de Tieltse Automobielclub, is steeds een speciale afspraak op zich, dat hebben heel wat piloten die voor de eerste keer deze wedstrijd reden achteraf moeten bekennen.
  • LTF
De klassementsproeven in de TAC Rally zijn uitermate verraderlijk; de smalle hobbelige baantjes hebben namelijk een erg gladde asfaltlaag, zelfs bij droog weer. Wanneer het regent is het helemaal uitkijken voor de diepe grachten langs de weg die het minste foutje afstraffen. De TAC Rally is vooral geliefd bij de West-Vlaamse specialisten, te beginnen met Paul Lietaer, de absolute recordhouder met in totaal 8 overwinningen. Dat parcourskennis een vereiste is, bewees Andy Lefevere in 2005 nog met een verrassende overwinning aan het stuur van zijn BMW M3 tegenover al het 4x4-geweld. Freddy Loix was de uitzondering op de regel. De Limburger won bij zijn debuut in Tielt in 2007, op dat moment de allereerste overwinning van de VW Polo Super 2000 wereldwijd. De jump van Schuiferskapelle, de snelle waaiers van De Ondank en De Oosthoek, maar vooral het spectaculaire slot rond de pittoreske molen van De Poelberg zijn de klassiekers van deze TAC Rally.

Loix-Gitsels - Škoda Fabia S2000
Loix-Gitsels - Škoda Fabia S2000
Freddy Loix, winnaar van de openingsproef, Rally van Haspengouw, en uiteraard ook eerste leider in het kampioenschap is uiteraard opnieuw favoriet, maar zal het meer dan waarschijnlijk niet onder de markt hebben. Met Cédric Cherain heeft zich immers een nieuwe titelkandidaat aangediend. We zijn dan ook uiterst benieuwd naar de tijden van de Ford Fiesta R5 in vergelijking met de Škoda Fabia S2000 van "Fast Freddy" die ondersteund wordt door Autosport.be partner Toora Benelux.

Laten we evenwel zeker niet vergeten dat er ook nog eens zes WRC's aan de start komen. De immer snelle Kris Princen zal zijn Subaru Impreza WRC S12B wat beter onder de knie hebben, terwijl Bob de Jong vorig jaar al de sterkste was in Nederland met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. David Bonjean en Eric Cunin willen verrassen met hun Škoda Fabia's WRC05, net als Bert Cornelis, die vorig jaar al op weg leek naar een podiumplaats met zijn Subaru. De zesde WRC is de Toyota Corolla WRC van Rudy Bouvart.

Kobus-De Wild - Ford Fiësta S2000
Kobus-De Wild - Ford Fiësta S2000
De Nederlander Hermen Kobus staat met zijn Ford Fiësta S2000 tweede in de tussenstand en wil uiteraard ook het vuur aan de schenen leggen van Freddy Loix, maar hij wil ook zeker de andere S2000-piloten Vincent Verschueren (nog steeds op pad met de ‘oude’ VW Polo S2000) en Melissa  Debackere (Peugeot 207 S2000) voorblijven. Verschueren zal zeker revanche willen nemen nadat hij goed was gestart in de Haspengouw, maar iets later de boer opging toen hij door zijn remmen trapte. Ze zullen wel moeten uitkijken voor de Mitsubishi Lancers R4 van Andy Lefevere, Claude Bal en Bert Coene, al zullen die met een sequentiële bak niet in de officiële uitslag weerhouden worden.

Verschueren-Caesemaker - VW Polo S2000
Verschueren-Caesemaker - VW Polo S2000
Het startveld zal aangevoerd worden door de gloednieuwe Porsche 997 GT3 van Tim Van Parijs, die debuteert met een ex-circuitwagen van PowerCars. Aan referenties heeft Van Parijs geen gebrek, want Jochen Claerhout bewees vorig jaar al dat zijn 997 GT3 erg competitief is. Chris Debyser verschijnt aan de start met zijn 996 GT3, terwijl de BMW-kleuren verdedigd worden door Patrick Snijers (130i), Wouter Ploeg (1M Coupé), Claudie Tanghe (Compact M3), Brecht Hoorne (130i), Frank Baert (130i) en enkele M3's. Kortom, aan achterwielaangedreven spektakel geen gebrek, want ook de Nederlandse Nissans 350Z zijn van de partij. Hopelijk voor deze wagens blijft het droog in West-Vlaanderen.

Met een beetje regen kunnen de "klassieke" Groep N's meestrijden voor de dichte ereplaatsen, zeker omdat Guillaume De Ridder zijn sterke prestatie van in Haspengouw wil bevestigen, net als Antoine Van Ballegooijen en Johnny Vanzeebroeck.

Timing TAC Rally 2014 - zaterdag 12 april 2014

SS1 Schulferskapelle 108:0314,32 km
SS2 Ondank 108:439,51 km
SS3 Oosthoek 109:1014,26 km
SS4 Poelberg 109:447,66 km
Service A (Tielt)10:3730 min
SS5 Schulferskapelle 211:2514,32 km
SS6 Ondank 212:059,51 km
SS7 Oosthoek 212:3214,26 km
SS8 Poelberg 213:097,66 km
Service B (Tielt)13:5930 min
SS9 Schulferskapelle 314:4714,32 km
SS10 Ondank 315:279,51 km
SS11 Oosthoek 315:5414,26 km
SS12 Poelberg 316:317,66 km
Service C (Tielt)17:2130 min
SS13 Schulferskapelle 418:0914,32 km
SS14 Ondank 418:499,51 km
SS15 Oosthoek 419:1614,26 km
SS16 Poelberg 419:537,66 km
Service D (Tielt)20:4315 min
Podium (Tielt)20:58


Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Rally Championship op woensdag 9 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting TAC Rally.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons