van der Horst

TAC Rally: Nabeschouwing Yokohama

In de tweede manche van het Yokohama Belgian Rally Championship bevestigde Tobi Vandenberghe dat er dit jaar rekening gehouden moet worden met de titelkansen van zijn Opel Kadett. Na een foutloze wedstrijd nam de streekpiloot de leidersplaats in het kampioenschap over van Dirk Deveux, die door problemen met de transmissie uitgeschakeld werd. Maar, het spektakel werd verzorgd door de Ford Escorts van de twee topfavorieten, Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe. De Polle won de strijd in Historic en eindigde op een verbluffende 7de plaats algemeen!
  • St. Paul
Dikke mist maakte de openingsronde bijzonder lastig voor de deelnemers. Parcourskennis en precieze nota's bleken een vereiste om met het beperkte zicht goede tijden te klokken. Een aantal piloten besloten geen risico's te nemen.
"Ik heb bewust het voetje gelicht. Ik had echt geen zin om mijn wagen in de vernieling te rijden," vertelde Wim Decock, die wat later zijn Porsche toch in een gracht legde. Ook Porsche-collega Glenn Janssens zag het niet zitten om voluit te gaan in de mist: "Natuurlijk heb ik met Stéphane Prévot een fantastische copiloot voor dat soort omstandigheden, maar ik geef eerlijk toe dat ik niet het lef had om de rechtervoet beneden te houden en blind door de mist te scheuren," vertelde Glenn eerlijk. Ook Paul Lietaer, nochtans een piloot met enorm veel ervaring in Tielt, verloor kostbare tijd: "We hebben een kleine minuut verloren op Didier Vanwijnsberghe. Ik ken de proeven wel, maar vooral op de nieuwe stukken verloor ik enorm veel tijd. Het zal ook wel met de leeftijd te maken hebben. Didier is toch een aantal jaren jonger," lachte de Polle.

Vanwijnsberghe en Lietaer begonnen aan een fantastisch duel. Het tempo bij de Escort-piloten lag verschroeiend hoog. Lietaer vocht terug en naderde halfweg de wedstrijd tot op 36".
"Het gaat waanzinnig hard," vertelde Didier Vanwijnsberghe. "Ik moet ongelofelijk hard trappen om Paul af te houden. Ik vraag me soms af of we nog wel verstandig bezig zijn..."

Die vraag hoefde Didier zich niet langer te stellen, want de Escort-piloot verdween met een technisch probleem uit de wedstrijd, zodat Paul Lietaer onbedreigd naar de overwinning en een fantastische 7de plaats reed: "Ik kom altijd wat traag op gang, maar ik had al bijna de helft goed gemaakt op Didier halfweg de rally. Ik denk dat ik hem wel gepakt had."

In het kampioenschap deed Tobi Vandenberghe, na de opgave van Dirk Deveux (transmissie) en Patrick Mylleville (aandrijfas), een gouden zaak. De Opel-piloot komt aan de leiding in de tussenstand: "Ik had meteen begrepen dat het onbegonnen werk was om Didier en Paul te volgen. Ik had een mooie voorsprong opgebouwd in de mist op Janssens en die heb ik met succes verdedigd."

Glenn Janssens behaalde een prima derde plaats met zijn Porsche, ondanks het feit dat de Oost-Vlaming al vanaf de eerste klassementsproef zonder eerste versnelling moest rijden. Yves Bruneel werd vierde met een portie geluk, na een cardanbreuk op de Poelberg, net voor de service in Tielt.

De overige ereplaatsingen gingen naar Patrick Lievens, 7" voor Bram Fonteyne, die een nieuwe motor in zijn Volvo had gemonteerd, en Polle Geusens, die de kleine Golf GTi naar een mooie 40ste plaats stuurde.

Yokohama press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op dinsdag 22 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting TAC Rally.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons