Tanak: "Jammer dat het kampioenschap in Australië wordt beslist"
Hier en daar wordt er al geopperd dat er op het einde van de rally wel eens tactisch gereden zal worden. Indien op dat moment de (virtuele) onderlinge verschillen in de puntenstand verwaarloosbaar zijn, kan het interessant zijn om de leiding aan elkaar op te dringen om maar niet te moeten openen op de openingsdag in Australië (lees: te moegen vegen). Tanak stapt als derde hond echter niet mee in dat verhaal. "We gaan zeker geen tactische spelletjes spelen om niet als eerste van start te moeten gaan in Australië. Het is in mijn ogen altijd beter om als puntenleider naar daar af te zakken. Eigenlijk is het jammer dat het kampioenschap in Australië wordt beslist. Vroeger werd de rally vroeger op het seizoen verreden. Het zou in mijn ogen eerlijker zijn om te eindigen met de rally van Groot-Brittannië, de startpositie speelt daar een minder grote rol aangezien er minder geveegd moet worden. Ik ga er echter nog steeds van uit dat je niet op voorhand bent afgeschreven als je de rally moet openen in Australië."
Volgens Tanak zouden de weersomstandigheden een doorslaggevende rol kunnen spelen in Catalonië, er wordt immers hemelwater voorspeld op zaterdag en zondag. "De regen kan het dit weekend zeker interessant maken op het asfalt. Zolang de neerslag gelijkmatig naar beneden komt, is de situatie hetzelfde voor iedereen, maar de timing van een plotse regenbui kan zeker in het voordeel spelen van de vroege starters. Het wisselen van ondergrond van vrijdag op zaterdag is niets nieuw, dus we weten waar we aan toe zijn. Het gravel op vrijdag is het moeilijkste, zeker de lange proef over 40km kan het verschil maken", aldus de Est.
Tanak blikte ook even terug naar zijn overstap naar Toyota en nam daarbij geen blad voor de mond. "Ik ben niet vertrokken bij M-Sport omdat ik niet kon strijden tegen Sébastien Ogier, we waren verschillende malen sneller dan hem. Het probleem situeerde zich eerder rond het beschikbare budget. Laat ons zeggen dat er geen plaats was voor twee rijders van ons kaliber. Uiteindelijk heb ik mijn doelen kunnen bereiken bij Toyota, een sterk team met sterke ‘back up’."
Foto: Toyota Gazoo Racing WRC
Tweet