van der Horst

TCR Benelux Belcar Trophy: Nabeschouwing van de organisatoren op de TCR Long Race

TCR Benelux
TCR Benelux
Na een regenachtige ochtend werd de start van de eerste race van de TCR Benelux 2017 gegeven in het gezelschap van een aangename lentezon. Een goed voorteken? De strijd voor de zege was in ieder geval adembenemend!
Dankzij de “pole position” (het resultaat van het gemiddelde van de snelste ronde van telkens de twee rijders) nam Mat’o Homola achter het stuur van de Opel Astra DG Sport een goede start en trok richting de Raidillon als leider, gevolgd door de Honda Civic TCR van de jonge Enzo Guibbert en de Audi RS3 LMS van Kelvin van der Linde. Maar aan het einde van de eerste ronde was de hiërarchie al volledig op zijn kop gegooid. Edouard Mondron leidde de dans met zijn SEAT Leon TCR, met al enkele tientallen meters bonus op de Honda van Tom Coronel.

’’In Les Combes misten de twee rijders voor me hun rempunt en gingen ze aan het schuiven’’, vertelt Edouard. ’’Ik greep mijn kans om ze inhalen en voor de Dubbele Linkse bevond ik me in het kielzog van de Opel. Toen heb ik iets gedaan wat me nooit eerder gelukt is: ik ging hem voorbij aan de buitenkant… Gek gewoon! Het was fantastisch!’’ 

Voor Homola was dat het begin van een grote ontgoocheling. Zijn Opel Astra TCR bevond zich in zesde stelling na de eerste ronde, kwam niet veel later tot stilstand en vertrok weer na twee ronden. Later zou hij toch de snelste wedstrijdronde neerzetten, al werd die op het einde nog geklopt door zijn teamgenoot Fred Caprasse.

Achter Mondron nam van der Linde in de tweede ronde het voordeel op Coronel (Honda). Alleen Maxime Potty kon zijn wagonnetje min of meer aanhaken met zijn VW Golf van WRT. De top 5, die werd vervolledigd door Enzo Guibbert, veranderde niet meer tot aan de pitstops. De twee leiders maakten hun pitstop tegelijk, en Guillaume Mondron en Stéphane Lémeret vertrokken weer op een zakdoek van elkaar. De regerende kampioen kwam stap voor stap dichter en op enkele ronden van het einde kon hij aan de voet van de Raidillon het voordeel nemen. Maar niet voor lang…

’’Zonder twijfel had ik iets te veel vertrouwen’’, gaf Stéphane Lémeret toe aan de voet van het podium. ’’Eens ik Guillaume achter me had gelaten, dacht ik dat de zege binnen was. Ik had niet zo snel een tegenaanval verwacht. En vervolgens kon hij aan de druk weerstaan. Het was echt een leuke race.’’
’’Toen ik Stéphane achter me zag vertrekken, vermoedde ik al dat de strijd hevig zou worden. Maar ik ben erin geslaagd om hem achter me te laten. Het was formidabel. Wat kan ik nog meer zeggen?’’ was de reactie van Guillaume Mondron.

Achter het duo dat tot het einde voor spanning zorgde, kon Benjamin Lessennes, de andere Honda-rijder, het spektakel verzorgen door de maat te nemen van Mathieu Detry (Golf) en daarna Stefano Comini. De Audi RS3 LMS verloor wat vermogen in de slotfase, waardoor Mathieu Detry kon aansluiten bij de Zwitserse tweevoudige kampioen in de TCR International Series. Maar hij zag geen mogelijkheid om een beslissende aanval te plaatsen.

Op afstand werd de uitslag aangevuld door de Peugeot 308 van Aurélien Comte-Kevin Abbring, 6de voor de VW Golf van de Leval-Altoè, de Audi RS3 LMS van de Nederlanders Mika Morien-Stan van Oord en de VW Golf van Pierre-Yves Corthals-Armand Fumal. De vertegenwoordigers van het RACB National Team, Sam Dejonghe en Denis Dupont, liepen heel wat vertraging op door een lekke band en werden daarna uit de wedstrijd gezet omdat ze hun pitgarage hadden bereikt via de paddock. De Audi RS3 LMS van de jonge talenten gesteund door de KNAF, Willem Meyer-Paul Sieljes, werd dan weer gestopt door een motorprobleem halfweg wedstrijd.

In de Renault Clio Cup Benelux domineerde de Brit Lidsey de eerste helft van de wedstrijd, maar ging de zege naar Filip Uyttendaele en Gregory Eyckmans, dankzij een grootse prestatie van die laatste. Het duo Sven Van Laere-Thomas Piessens, geplaagd door een defecte stuurbekrachtiging, eindigde op twee ronden.

Komende zondag staan vier sprintraces van twintig minuten op het programma. Net zoals vorig jaar bepalen de snelste ronden die verwezenlijkt werden in Qualifying Long Race de verschillende startopstellingen. Fred Caprasse vertrekt in “pole position” voor Sprint Race 1 (start om 10.30), voor Jean-Karl Vernay, Benjamin Lessennes, Stéphane Lémeret et Stefano Comini. Na twee races van twintig minuten met telkens stilstaande start, vinden we het peloton terug voor de startgrid van Sprint Race 3 om 16.50 met daar op de eerste rij Mat’o Homola en Sheldon Van der Linden en verder Tom Coronel, Maxime Potty en Edouard Mondron.

Spektakel wordt verwacht met flinke deur-aan-deur gevechten op het scherp van de snee.

Uitslag TCR Benelux (onder voorbehoud) :
1.Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR ; 2. Lemeret-Coronel, Honda Civic TCR ; 3. Lessennes-Guibbert, Honda Civic TCR ; 4. Comini-Van der Linde, Audi RS3 LMS ; 5. Potty-Detry, VW Golf TCR ; 6. Comte-Abbring, Peugeot 308 Cup; 7. De Leval-Altoe, VW Golf TCR; 8. Morien-van Oord, Audi RS3 LMS; 9. Corthals-Fumal, VW Golf TCR; 10. Vernay-Huff, VW Golf TCR; 11. Homola-Caprasse, Opel Astra TCR
 
Clio Cup: 1. Uyttendaele-Eyckmans; 2. Lidsey; 3. Van Laere-Piessens

Kronos Events Press
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons