van der Horst

TCR Benelux Trophy: Nabeschouwing Peugeot 308 Racing Cup

De Peugeot 308 Racing Cup van DG Sport Compétition kreeg haar TCR Benelux première tijdens de slotrace van 2016 in Mettet en was afgelopen weekend ook aanwezig tijdens de openingsmanche van het seizoen 2017. Met een top-6 aan het eind van de Qualifying Long Race en twee zevende plaatsen in Sprint beantwoordde deze eerste meeting aan de verwachtingen van het team uit Theux.
  • Powercars
Met de enige wagen die wordt aangedreven door een 1.6 turbomotor trok DG Sport Compétition met één bepaald doel naar de TCR Benelux Trophy: “We gaan verder met de ontwikkeling van de kit die eigenaars van een Peugeot 308 Racing Cup in 2018 moet toelaten hun wagen om te vormen naar een ware TCR-bolide”, stelt Alain Georges, die samen met Christian Jupsin het team leidt. “Na een heel positief debuut in Mettet vorig jaar, wilden we de progressie van de auto vaststellen, zeker in vergelijking met de concurrentie en ook op een snel tracé dat de kwaliteiten van de motor in de verf stelt. We werden positief verrast door het niveau van de Peugeot, waarvan de 1.6 Turbo met glans de vergelijking met de concurrentie doorstond.”

Een analyse die werd bevestigd door ingenieur Jérome Dadoumont, die zich ook verheugt over de betrouwbaarheid van de 308: “Van woensdag tot zondag legde ze precies 868 km. af, zonder één mechanisch probleem. Een beter bewijs van de kwaliteit van het product uit de ateliers van Peugeot Sport bestaat er niet! Zoals Alain al benadrukte: de motor geeft in deze configuratie – met de TCR mapping – heel wat voldoening. Voortaan zullen we ons meer toeleggen op het chassis. Ook daar beschikken we over een heel goede basis… die zeker nog beter zal worden, vooral door het gebruik van schokdempers die een bredere waaier aan afstellingen mogelijk maken.”

In Spa-Francorchamps werd het ‘Leeuwtje’ toevertrouwd aan een onuitgegeven tandem: ontwikkelingsrijder Aurélien Comte deelde immers de wagen met de Nederlander Kevin Abbring, die in het Belgian Rally Championship (BRC) de kleuren van Peugeot België-Luxemburg verdedigt met een 208 T16 R5.  Beide rijders bleken heel snel, en Abbring bevestigde de circuitkwaliteiten die hij vorig jaar al toonde, toen hij met een GT Cup reed. “Aurélien en Kevin hadden een dubbele opdracht: zich amuseren en de ingenieurs nuttige informatie bezorgen, zodat de kit op punt kon worden gesteld. Ze zijn helemaal in hun opdracht geslaagd!”

In de Qualifying Long Race van zaterdag werden de inspanningen van het duo beloond met een mooie zesde plaats. ’s Anderendaags wist Kevin Abbring in Sprint 1 zijn mannetje te staan, maar bij de start van de tweede race werd hij na een aanrijding jammer genoeg al snel uitgeschakeld. Eens te meer gaven de mecaniciens van DG Sport Compétition blijk van een indrukwekkende efficiëntie, door de 308 tijdig te repareren. Zo kon Aurélien Comte in de namiddag toch zijn kansen verdedigen. De jonge Fransman wist ze op de mooist mogelijke manier te belonen, door twee keer als zevende over de streep te gaan. In de slotmanche zette hij zelfs een droomstart neer, waardoor hij als tweede door de Source ging.

Een ontzettend tevreden Alain Georges blikt ondertussen al vooruit: “Dit project staat ondertussen goed op de sporen… en het is de bedoeling op de ingeslagen weg verder te gaan, samen met Aurélien Comte. De volgende manches van de TCR Benelux worden op circuits afgewerkt die de Peugeot 308 Racing Cup beter zouden moeten liggen. Het is nu aan ons om die kwaliteiten helemaal te benutten en de ontwikkeling verder te zetten door een maximum aan informatie aan Peugeot Sport te leveren. Zo krijgen we de wagen op hetzelfde niveau als de concurrentie.”

Peugeot 308 Racing Cup/DG Sport Compétition press



  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons