van der Horst

Teleurstelling na presentatie Belgische Fiesta Cup

Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Vandaag werd op het Autosalon in Brussel een officiële voorstelling gehouden van de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium. In tegenstelling tot wat werd aangekondigd door de promotor, vielen er weinig echte nieuwigheden te noteren. De algemene teneur was dan ook een van teleurstelling, niet in het minst bij de aanwezige piloten en teamverantwoordelijken. Opvallend: heel wat journalisten stuurden hun kat naar de voorstelling die gehouden werd in de coulissen bij de stand van Ford België, terwijl ze wel degelijk aanwezig waren in de Heizelpaleizen.
  • De Swert Opticiens
Dimitri Vanbeneden
Dimitri Vanbeneden
Op een korte voorstelling herhaalde promotor Joost Custers onder het toeziende oog van cofinancierder en administratieve steun Dimitri Vanbeneden en technisch verantwoordelijke Ronald Hessels wat eerder al gecommuniceerd werd, waarbij de definitieve kalender het belangrijkste feit was. Jammer bij die kalender is dat, net als bij TCR Benelux vorig jaar, de seizoensfinale buiten de Belgische landsgrenzen wordt verreden. In tegenstelling tot bij TCR Benelux is de Fiesta Sprint Cup Belgium - zoals de naam doet vermoeden - echter een louter Belgische aangelegenheid; bovendien is de Nederlandse meeting de enige buitenlandse uitstap op de kalender 2018. "Ons concept? 5 meetings met elke keer 2 wedstrijden van 25 minuten", legt Custers uit. "Echt racen, geen gesjoemel. We gaan echt sprinten, dat betekent een single make series zoals we in het Engels zeggen, met de Ford Fiesta ST-line. Dit is een compacte wagen zoals vroeger, we gaan dat niet verbergen, in de Suzuki Swift cup in Nederland en de Toyota Yaris cup in België. We rijden in mooie meetings, geen c- of d-meetings, maar o.a. bij de 24 uur van Zolder, toch nog altijd één van de hoogtepunten van het Vlaamse en Belgische autosportseizoen."

Joost Custers
Joost Custers
Het doelpubliek van de cup is ook duidelijk, "We willen een springplank zijn, een mogelijkheid bieden aan jonge mensen, maar ook aan iets minder jonge mensen. Ik heb telefoon gehad van iemand van 53 die zei 'ik wil rijden'. Geen enkel probleem, u bent welkom", besloot Custers. Over de aangekondigde nieuwigheden, bleef het vooral stil. Enerzijds zijn er plannen om TV-beelden te voorzien, maar er is "nog niets getekend" aldus Custers die in één adem ook vermeldde: "ik heb een voorakkoord met een mooie Europese competitie waarin we onder andere ook Ford en Chevrolet terugvinden (n.v.d.r. iets minder geheimzinnig: gewoon de NASCAR Whelen Euro Series). Ze bieden mogelijk een testdag voor de drie, vier, vijf beste rijders van onze competitie, zonder verdere kosten."


Ford Fiesta ST
Ford Fiesta ST
Hoewel de presentatie dus een good news show was, overheerste bij een significant deel van de aanwezigen een ander gevoel. "Dit is niet echt waarop we gehoopt hadden, we hadden iets méér informatie verwacht", liet Autosport.be optekenen. "We hebben niets nieuws gehoord, niets wat we nog niet wisten", vertelde een andere bron die aanwezig was op de presentatie. "We hadden eigenlijk verwacht hier de wagen te zien, ten minste dat. Maar niets", klonk het teleurgesteld. "Voor ons is het ook belangrijk te weten waaraan we beginnen, we willen geen auto aanschaffen als er maar vijf auto's deelnemen in België."

Dick van Elk
Dick van Elk
Positieve geluiden kon Autosport.be wel opvangen bij Dick van Elk, de organisator van de Nederlandse Ford Fiesta Cup. "We hebben dertig wagens besteld voor de Nederlandse cup en we krijgen heel wat aanvragen van geïnteresseerden. Voor de ontwikkeling van de wagen zijn we gaan kijken bij M-Sport, gezien zij ervaring hebben met dit type wagens. Omdat de Ford Fiesta waarop we ons baseren in feite een rallywagen is, hebben we Intrax onder de arm genomen om de ophanging e.d. aan te passen. In België en Nederland worden bovendien dezelfde wagens gebruikt, waardoor Nederlandse rijders ook de Belgische meetings aan hun programma kunnen toevoegen." We begrijpen dat er (in Nederland) niet effectief dertig wagens op de grid verwacht worden, maar dat er ook exemplaren achter de hand gehouden worden, bijvoorbeeld voor gebruik na een zware crash - een verstandige keuze lijkt ons.

Foto's: Ronald Jassens & Marnik Mouchaers 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons