van der Horst

Terlaemen's Cup: Voorbeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Na de meer dan gezellige prijsuitreiking van de Belgian Gentlemen Driver’s Club (BGDC) begin dit jaar in Luik, is de nieuwe campagne van het seizoen 2015 al begonnen. Op zondag 15 maart, over iets meer dan twee weken, wordt het startschot gegeven met een eerste meeting in Zolder waar de BGDC acteur en organisator is…
  • Qvick Motors
De idee is om drie verschillende races te organiseren gedurende de dag, met trainingen net er voor”, aldus Patrick Van Billoen, promotor van de BGDC. “De eerste race duurt 150 minuten na een kwalificatie van 45 minuten. Deze wedstrijd staat open voor de prototypes van de Division II van de BGDC (Radical, Norma, Wolf, Ligier & co) – een nieuwigheid dit seizoen -, en tevens voor de deelnemers aan het Belgian Racing Car Championship (BRCC), en voor deelnemers die een wagen hebben die niet in de BGDC zelf mag starten. We zouden deze race nog wat meer deelnemers willen geven, zeker bij de prototypes, terwijl Kronos Events toch al zeker is van een lijst deelnemers in BRCC. De regels rond de BRCC Club, de categorie die in het peloton van de BGDC rijdt, zijn niet gewijzigd en dus mogen alle wagens die hier niet in thuis horen ook in deze Open race van 150 minuten rijden. Dus liefhebbers, schrijf in!”
 
De tweede race van de meeting is een sprint van 30 minuten voor de oudere wagens. “De BRAVO, die de Belgian Historic Cup en de Belgian Youngtimers Cup organiseert, wil dit seizoen minder investeren en dus neemt de BGDC de eerste race voor de historische wagens in handen”, gaat Patrick Van Billoen door. “We hebben nu al een 15-tal deelnemers, wat betekent dat er nog plaats op de startgrid is, wat betekent dat eigenaars van zo’n voertuig, of het nu een Historic of Youngtimer is, zich zeker mogen inschrijven voor deze wedstrijd buiten kampioenschap. Verder zullen we zien met de BRAVO…
 
Rest er de BGDC waar geen enkele twijfel heerst… “We mikken op goed 50 wagens tijdens de eerste meeting”, vertelt Raphaël van der Straten, Voorzitter van de Belgian Gentlemen Driver’s Club. “Zo zijn er enkele mooie nieuwe wagens in de Division 1. We zien het debuut op de piste van de Peugeot RCZ van de broers Semoulin, maar ook van de nieuwe Renault Clio van Jeukenne, Schmetz en Vannetelbosch. Ook jonge talenten zoals Romain Degeer en Romain De Leval zijn er bij met een Renault Clio ex-Paul Lejeune, en dat kan vuurwerk geven in het peloton. In Zolder, zullen Lorenzo Donniacuo en Eric Jamar erbij zijn met een Abarth 500. En zo zijn er nog veel meer. Bij de nieuwkomers zien we verder een Honda Civic Type R 2 liter voor Patrick Van Billoen en de jonge Navric De Laet, ook uit de karting, een BMW M3 E30 van Carlier Racing van André Carlier, een BMW M3 Compact voor Manfred Verbeke en Denis Smet. In Division 3 zijn er Stienes Longin en Thomas Piessens die met de BMW M3 E46 #163 hun titel verdedigen. Ze zullen het in Limburg opnemen tegen de M3 E46 van Johan Huygens, die een revanche wil na zijn seizoen 2014, dat in de tweede helft van het jaar moeilijk was. Jan Horemans, van de BMW Clubsport Trophy, heeft ook al acht wagens en zet zo zijn opmars verder.”
 
We komen nog terug op het plateau 2015 maar één ding is al zeker, de Belgian Gentlemen Driver’s Club, de competitie voor amateurs, gentlemen-drivers en jonge talenten uit de karting, heeft meer dan ooit de wind in de zeilen…
 
BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op vrijdag 27 februari 2015.
  • Historic Grand Prix Circuit Zolder

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons