van der Horst

Termas de Río Hondo: Muller domineert ook de kwalificatie

34084ea8c7006925dad9fe8f61281a2a392b2cd0.jpg
Yvan Muller blijft domineren tijdens het WTCC weekend in Argentinië: na een snelste tijd in de testrit op vrijdag en in de eerste vrije oefenrit zaterdagvoormiddag zette de Fransman zaterdagnamiddag zijn RML Chevrolet op de pole voor de eerste wedstrijd. Tot de belangrijkste piloten die niet tot in de beslissende Q2 raakten behoorden onze Noorderbuur Tom Coronel en regerend wereldkampioen Rob Huff. De motor van Huff's Seat diende vervangen te worden en zo kon de Brit slechts één snelle ronde afwerken. Local hero José Maria Lopez start in race 2 vanop de pole.
  • Dreamdrive

Nadat hij in de tweede oefenrit voor 0.149" door stalgenoot Tom Chilton naar de tweede plaats was verwezen, stelde Yvan Muller in de eigenlijke kwalificatie orde op zaken. De Fransman sloot Q1 af met een nipte voorsprong op Honda-rijder Norbert Michelisz, Michel Nykjaer en de beide officiële Honda Civic's van Tiago Monteiro en Gabriele Tarquini. Dat rijlijnen en circuitkennis hier belangrijk zijn bewees gastrijder José Maria Lopez door zich aan het stuur van Fredy Barth's Wiechers-Sport-BMW met een achtste tijd makkelijk voor Q2 te kwalificeren.
Dit in tegenstelling tot de overige BMW-rijders, met Tom Coronel,pas zestiende, voorop. Een misverstand tussen de Nederlander en diens ROAL Motorsport-teamgenoot 0'Young over wie nu wie een slipstream zou geven leidde zowaar tot een contact tussen beide BMW's, met het gekende gevolg voor onze Noorderbuur en schade voor Darryl O'Young. Ook Rob Huff haalde zoals gezegd wegens een motorwissel de 'cut' niet en start om deze reden trouwens helemaal achteraan,net als Tiago Monteiro overigens die ook zijn krachtbron gewisseld zag.Ietwat verrassend in positieve zin was de nipte kwalificatie van Hugo Valente.

Ook na afloop van Q2 waarin de twaalf snelsten van Q1 het tegen elkaar opnemen, bleek Yvan Muller nog maar eens de snelste te zijn geweest. Met een verbluffend snelle 1:47.920 lukte de Fransman niet alleen een 20ste WTCC-pole, de vijfde op rij, maar reed hij naaste achtervolger Tom Chilton in de tweede RML Chevrolet op ruim een halve seconde. Beide Honda Civic's van Norbert Michelisz en Gabriele Tarquini bezetten morgen de tweede startrij, een fraai resultaat waren het niet de het Hongaars-Italiaans duo door Muller op een seconde werd 'gezet'. Pepe Oriola parkeerde zijn Chevrolet op de vijfde startplaats voor het exemplaar van Alex MacDowall en de derde Civic van Monteiro. De Portugees zal na een motorwissel evenwel achteraan van start moeten gaan. Lokale held José Maria Lopez deed het iets minder goed dan in Q1 maar dat leverde de lokale held zowaar de tiende tijd op, goed voor de pole in race 2.

Na afloop werd het klassement urenlang opgeschort  tot Muller, Chilton,MacDowall, Tarquini,Monteiro,Oriola en Nash uitleg hadden verstrekt over feiten (zoals bewust hinderen) die zich in de qualifying hadden voorgedaan. Uiteindelijk besliste de wedstrijdleiding geen verdere stappen te ondernemen maar de verklaringen die de rijders in kwestie aflegden zullen worden benut om uit te dokteren hoe dergelijke situaties in de toekomst kunnen worden vermeden.


Uitslag Q1:

1 Y. Muller Chevrolet Cruze 1:49.158   
2 N. Michelisz Honda Civic WTCC +0.089  
3 M. Nykjaer Chevrolet Cruze +0.094 
4 T. Monteiro Honda Civic WTCC +0.359 
5 G. Tarquini Honda Civic WTCC +0.387 
6 T. Chilton Chevrolet Cruze +0.532 
7 P. Oriola Chevrolet Cruze +0.604 
8 J. Lopez BMW 320 TC +0.661 
9 J. Nash Chevrolet Cruze +0.780 
10 J. Thompson Lada Granta +0.795 
11 A. MacDowall Chevrolet Cruze +0.974 
12 H. Valente SEAT Leon WTCC +1.054
 
13 M. Basseng SEAT Leon WTCC +1.114 
14 R. Huff SEAT Leon WTCC +1.156 
15 F. Monje SEAT Leon WTCC +1.425 
16 T. Coronel BMW 320 TC +1.586 
17 S. D'Aste BMW 320 TC +1.630 
18 M. Koslowsky Lada Granta +1.674 
19 C. Ng BMW 320 TC +2.170 
20 D. O'Young BMW 320 TC +2.187 
21 R. Münnich SEAT Leon WTCC +2.210 
22 M. Bennani BMW 320 TC +2.704 
23 F. Engstler BMW 320 TC +2.708 


Uitslag Q2:


1 Y. Muller Chevrolet Cruze 1:47.920   
2 T. Chilton Chevrolet Cruze +0.503  
3 N. Michelisz Honda Civic WTCC +0.935 
4 G. Tarquini Honda Civic WTCC +0.999 
5 P. Oriola Chevrolet Cruze +1.059 
6 A. MacDowall Chevrolet Cruze +1.119 
7 T. Monteiro Honda Civic WTCC +1.257 
8 J. Nash Chevrolet Cruze +1.316 
9 M. Nykjaer Chevrolet Cruze +1.486 
10 J. Lopez BMW 320 TC +1.754 
11 H. Valente SEAT Leon WTCC +2.210 
12 J. Thompson Lada Granta +2.433 
 

Voorlopige grid :
 

1.  Yvan Muller - RML Chevrolet - 1m47.920s
2.  Tom Chilton - RML Chevrolet  +0.503s
3.  Norbert Michelisz - Zengo Honda  +0.935s
4.  Gabriele Tarquini - Honda  +0.999s
5.  Pepe Oriola - Tuenti Chevrolet   +1.059s
6.  Alex MacDowall - Bamboo Chevrolet   +1.119s
7.  Tiago Monteiro - Honda  +1.257s  (moet achteraan starten na motorwissel)
8.  James Nash - Bamboo Chevrolet  +1.316s
9.  Michel Nykjaer - Nika Chevrolet   +1.486s
10.  Jose Maria Lopez - Wiechers BMW +1.754s
11.  Hugo Valente - Campos SEAT  +2.210s
12.  James Thompson - Lada  +2.433s
 
13.  Marc Basseng - Munnich SEAT (out na Q1)
14.  Rob Huff - Munnich SEAT  (out na Q1)   (moet achteraan starten na motorwissel)
15.  Fernando Monje - Campos SEAT   (out na Q1)
16.  Tom Coronel - ROAL BMW  (out na Q1)
17.  Stefano D'Aste - PB BMW   (out na Q1)
18.  Mikhail Kozlovskiy - Lada   (out na Q1)
19.  Charles Ng - Engstler BMW  (out na Q1)
20.  Darryl O'Young - ROAL BMW  (out na Q1)
21.  Rene Munnich - Munnich SEAT  (out na Q1)
22.  Mehdi Bennani - Proteam BMW  (out na Q1)
23.  Franz Engstler - Engstler BMW  (out na Q1)

Kampioenschap:

1.MULLER Yvan 287 p.
2.NYKJÆR Michel 160 p
3.NASH James 138 p
4.TARQUINI Gabriele 136 p
5. HUFF Rob 135 p
6.CHILTON Tom 115 p
7.CORONEL Tom 98 p
8.MICHELISZ Norbert 95 p
9.ORIOLA Pepe 92 p
10.MACDOWALL Alex 73 p

 


Tekst: Hans van Onsem en Arne Simons
Foto: FIA WTCC




Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in FIA World Touring Car Championship op zaterdag 3 augustus 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Termas de Río Hondo.
  • Shopa

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons