Test Hyundai i30 N: Koreaan op strooptocht



De i30N komt er in een uitvoering met 250 pk, maar er is ook de Performance Pack waarvoor je ongeveer 4.000 euro neerlegt maar er wel 19-inch Pirelli’s, grotere remschijven en rode remklauwen, verstevigingen en een elektronisch gestuurd sper bij krijgt. De krachtige 2.0l turbomotor genereert tot 275 pk en 353 Nm koppel.
G-kracht


Verslavend
Voila, en nu richting Langemark waar de Ypres Rally op gang wordt getrapt. Nog even in de Normal en Eco-modus, twee standen voor het normale gebruik in het dagdagelijkse verkeer. De wagen voelt ontzettend comfortabel aan en is perfect afgeveerd voor onze wegen, wat niet onbelangrijk is als je deze auto dagdagelijks wil gaan gebruiken. Maar eens we Langemark naderen, drukken we toch vol ongeduld op dat ene speciale knopje richting de N-modus en N-Custommodus, standjes die de bestuurder maar moeilijk terug uitgeschakeld krijgt, want in die modus spat het plezier er van alle kanten af. Het geronk, de heerlijke ploffen bij het opschakelen, het geknetter bij het afremmen,… heerlijk en verslavend. Dat de wagen een pak meer ging gaan verbruiken kon ons geen barst schelen. Onder de 8 liter/100km kregen we de Hyundai toch niet, dus dan komt het niet op dat litertje meer (of zelfs een veelvoud ervan).
Op zaterdag start de rally met de Kemmelberg, Zillebeke en Zonnebeke die in lijn liggen met de lus van vrijdag, qua sfeer en gevoel en ritme. Na de middag is er Reninge en Vleteren, met heel wat rechte, glooiende stukken en vaak heel mooi, plat asfalt die wat meer uitnodigen om een circuitstijl te hanteren. De Hyundai voelt er zich volledig thuis en laat zich gewillig door de flauwe bochten bewegen. De wagen laat zich zo gewillig meeslepen dat je niet altijd de drang hebt om die brute kracht constant aan te spreken. Deze wagen is gewoon ten allen tijde, ook in zalig-cruisen-in-de-Westhoek-stijl, zo genietbaar en amusant dat je bijna vergeet dat je bijna evenveel pk’s onder de poep hebt als de Hyundai i20 R5 waarmee Neuville straks de proeven aanvat.

Als we in Boeschepe op het bijtgrage, abrasief korrelasfalt komen met die 19-inch Pirelli’s, waar de i30 belachelijk veel grip biedt, is de cirkel helemaal rond, letterlijk want de Ypres Rally eindigt op dat Franse tarmac. Maar ook figuurlijk, want alle troeven van deze i30 komen in de schaduw van Zwarteberg naar boven.
Eerste worp

Foto's: Sando Delaere & Hyundai
Tweet