24H Spa: Audi en Ferrari snelst op verregende testdag
Uiteindelijk was het Mattias Ekström in de WRT Audi #13 die de snelste tijd van de dag neerzette in 2:36.887. De Zweed in de Red Bull Audi werd in de rangschikking gevolgd door twee Ferrari 458 Italia, met vooraan het SMP exemplaar van ondermeer Aleshin die het snelle Kessel exemplaar van Rigon/Zampieri/Ramos voorbleef. WRT pakte ook de vierde tijd met de #1 van Vanthoor/Ortelli/Rast voor opnieuw een Ferrari, ditmaal de AF Corse #55. Eerste niet Audi/Ferrari werd de HTP Mercedes van Buhk/Götz/Schneider die op de tabellen gevolgd werd door de Phoenix Audi van Ide en Kumpen. De Manthey Porsche klokte de negende tijd voor de WRT Audi #2 die de top 10 afsloot.
Een van de blikvangers op de testdag vandaag was ongetwijfeld de Manthey Racing Porsche (Lieb/Lietz/Pilet), en dat kan ook moeilijk anders met dergelijke opvallende en vooral legendarische kleuren. Olaf Manthey verduidelijkte zijn deelname; “We zijn naar hier gekomen op eigen initiatief en met onze eigen wagen, niet in opdracht van Porsche. Hopelijk kunnen we meestrijden voor een podium, anders zouden we natuurlijk niet deelnemen. Ik denk dat we hier onze ervaring van de Nürburgring zeker wel kunnen benutten.” Wanneer we de Duitser vragen achter zijn indrukwekkend 1-2 in de 24 uren van Le Mans geeft hij meteen toe dat hij dergelijk resultaat niet verwacht had; “Le Mans was een groot succes, we hadden gehoopt op een podium maar van zo een resultaat had ik niet durven dromen, zeker gezien het moeilijke begin van het seizoen en het feit dat het een geheel nieuwe wagen is. In 1999 wonnen we ook meteen bij onze eerste deelname en ik vind het fantastisch dat het ons ook gelukt is bij onze terugkeer dit jaar.”
Hoewel er tegenwoordig in het algemeen steeds minder geklaagd wordt over de Balance of Performance, was er na afloop van de Blancpain race te Paul Ricard (de laatste race voor de 24u van Spa…) heel wat onvrede over de equivalentieformule bij de Audi teams. Het is niet uigesloten dat er alsnog iets veranderdt aan de BoP, de FIA en SRO zullen na de BES race van afgelopen weekend en de FIA GT Series manche in Zandvoort van komend weekend weer rond de tafel gaan zitten om te evalueren of er nood is aan een wijziging van het evenwicht. “Wij proberen ons niet te laten afleiden door de opmerkingen van sommige teams, voor ons tellen alleen de cijfers en de data die we binnenkrijgen en verzamelen,” aldus Claude Surmont, technisch afgevaardigde van SRO.
Op deze testdag en ook tijdens de 24 uren van Spa zal er op de voorruit van elke wagen een sticker zichtbaar zijn met daarop een verwijzing naar de “Baku World Challenge”; de grote finale van de FIA GT Series in de hoofdstad van Azerbeidjan tijdens het weekend van 18 t.e.m. 20 oktober. Buiten de locatie heeft dit evenement niets meer te maken met de “Baku City Challenge” van vorig jaar. De Belg Jean-François Chaumont was in Spa aanwezig om wat meer duiding te geven rond het weekend. “De organisatie van het evenement is een quasi volledig Belgische aangelegenheid, met telkens Belgen op de belangrijke posten. Het stratencircuit zal volledig nieuw zijn, opgetrokken worden in de buurt van de Crystal Hall (nvdr. locatie van het Eurovisiesongfestival in 2012) en van de FIA een gradatie 2 meekrijgen. Bij het uittekenen hebben we rekening gehouden met de sterke en zwakke punten van elke GT3, zodanig dat er geen wagen een duidelijk voordeel zou mogen hebben. Verder zullen er ook klassieke F1-wagens in actie komen en willen we ook een muziekfestival opzetten met minstens één grote internationale artiest.”
Foto's: Vincent Wouters & Georges De Coster
Tweet