van der Horst

Texas: Kristoffersson kan tweede wereldtitel ruiken

Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Met Circuit of the Americas in Austin, Texas, zijn we komend weekend aanbeland bij de tiende wedstrijd van het World RX. De tiende van twaalf en waarna we meer dan waarschijnlijk de nieuwe kampioen zullen kennen. Dat de Zweed Johan Kristoffersson zichzelf zal opvolgen als wereldkampioen is een feit, maar de vraag is eerder waar hij de nog ontbrekende punten zal verzamelen. Meer dan waarschijnlijk wordt dit dus komend weekend in de States.
Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Johan Kristoffersson - VW Polo R Supercar
Met nog drie races te gaan Texas, Duitsland en Zuid-Afrika zijn er nog 90 punten te verdelen. VW rijder en uittredend wereldkampioen, Johan Kristoffersson heeft momenteel een waanzinnige voorsprong van 73 punten op zijn landgenoot Mattias Ekström (Audi), die nog in volle strijd is met ploegmaat Bakkerud, Loeb (Peugeot), Solberg (VW Polo) en Timmy Hansen (Peugeot) voor de vice titel alsook voor de titel bij de teams.

Met acht zeges op negen verreden wedstrijden kan alleen een fysieke tegenslag de Zweedse superster nog van zijn tweede titel op rij houden. Tijdens de kwalificaties zijn reeds 16 punten te vangen. Indien Kristoffersson de pole pakt in Texas is een start in de halve finale voldoende om kampioen te worden.

Bakkerud versus Ekström - Audi S1 RX Supercar
Bakkerud versus Ekström - Audi S1 RX Supercar
Ondanks onze grote bewondering voor de Zweedse TGV hadden we ook liever een echte strijd gezien voor de titel tijdens de laatste wedstrijd. Maar als je acht van de negen wedstrijden wint dan is dit uiteraard geen toeval. En toch heeft Kristoffersson een sterke oppositie en heeft hij meerdere malen met Ekström, Loeb, Solberg, Bakkerud, de broertjes Hansen, Timerzyanov, Grönholm en andere vedetten zoals Müller, Scheider, Wurz, Block, Foust,… de degens gekruist.

Kristoffersson versus Solberg
Kristoffersson versus Solberg
Ligt het dan aan het materiaal, met in dit geval VW Polo? Zou kunnen natuurlijk, maar ook tweevoudig wereldkampioen RX Petter Solberg startte als ploegmaat van de Zweed reeds voor het tweede seizoen op rij met identiek materiaal. De Noor won zijn laatste race in Engeland vorig seizoen en blijft sindsdien reeds gedurende zestien wedstrijden op zijn honger zitten. Zestien races waarvan er veertien werden gewonnen door merkgenoot Kristoffersson. Best frustrerend voor de dubbele RX kampioen en ex wereldkampioen rally. Ekström beweert voor de camera dat hijzelf en Audi er alles aan doen om het kloofje met Volkswagen te dichten. Een kloofje dat er in Letland niet was, maar de Polo kwam beter uit de startblokken. Maar zijn Ekström en Audi nog echt gemotiveerd om te investeren in een kampioenschap dat ze volgend seizoen links laten liggen?

Foto 1 - Start finale
Foto 1 - Start finale
Inzake de strijd voor de vice wereldtitel staat Ekström twee punten voor op zijn ploegmaat bij Audi, de Noor Andreas Bakkerud. Loeb staat voorlopig vierde op vijf punten van Ekström terwijl Solberg maar op een puntje volgt op Loeb. Dat wil zeggen dat tussen de tweede en de vijfde plaats er amper een gat zit van zes punten. Timmy Hansen had hier ook moeten tussen staan, maar de Zweedse Peugeot rijder liet een vierde motor inbouwen terwijl het reglement maar drie motoren per seizoen toelaat. Hij werd hierbij bedacht met een aftrek van 15 strafpunten en staat zesde op achttien punten van Ekström. Niet onoverbrugbaar met nog 90 punten te verdelen.

Doran versus Kristoffersson
Doran versus Kristoffersson
Op de Brit Olivier Benett na zullen we de rest van de 15 reguliere rijders aan de start zien in Austin. Eerst was ook opnieuw Liam Doran aangekondigd die als test- en ontwikkelingsrijder de Renault Mégane van GC Competition in Letland en Frankrijk naar de halve finale loodste. Maar dit gaat niet door en het is vice Europees kampioen Anton Marklund die zijn VW Polo ruilt voor de derde Renault Mégane van GC Competition. Hij zal dat trouwens ook doen tijdens de slotmanches in Duitsland en Zuid-Afrika. Net als Doran trouwens waardoor we naast het exemplaar van Chicherit nog twee Méganes van GC Competition aan de start krijgen in de laatste twee manches van het World RX.

Cyril Raymond - Peugeot 208 Supercar
Cyril Raymond - Peugeot 208 Supercar
Vijftien wagen aan de start; Dat wil dan ook zeggen dat er amper drie wagens moeten afhaken voor de halve finales en dat geeft de toppers meer kans op een plaats binnen de halve finale. In Duisland komen er met Liam Doran (Renault), Kjetil Larsen (VW Polo), René Münnich (Seat Ibiza), Cyril Raymond (Peugeot) en Mikko Ikonen (Ford Fiesta) nog vijf wagens bij en komen we op 20 wagens.



Foto's: Johnny Loix / Info: Frieda Loix   
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 25 september 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of USA.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons