van der Horst

The Final Race: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
De finale van de Hundred Series by BGDC 2017 werd gehouden over 200 minuten op zaterdagnamiddag, op een omloop van Zolder die voor het grootste deel van de dag droog bleef. De wedstrijd kende de nodige emoties! Van bij de start ging de Fransman Yves Morel (Domec RXC #7), vertrokken vanaf de eerste rij op de startgrid, rond in de Eerste Linkse en hij herhaalde deze figuur een ronde later op dezelfde plaats, deze keer om een Renault Clio te ontwijken die in moeilijkheden verkeerde. Het gevolg: het prototype stond stil in het midden van de baan en werd zwaar aangereden door de BMW 325i Clubsport Trophy #158 van Donniacuo-Donniacuo-Philips. Het ongeluk zorgde ook voor zware schade aan de Renault Clio Cup #510 van Duthoit-Franken-Vernaillen en de BMW 325i Clubsport Trophy #78 van Sliphorst-Claes-Izelaar. Daarop volgde een lange neutralisatie om de baancommissarissen toe te laten de piste in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.
Zoals te verwachten viel konden, in afwezigheid van de Domec RXC, de Focus V8 Silhouette (van der Straten-Dupont) en de BMW M2 V8 (Van Rompuy-Qvick) zich uitleven aan de kop van het algemene klassement. Eens te meer zou het de mechaniek zijn die een bepalende rol speelde met een motorbreuk voor de MARC BMW #340, die de handdoek moest gooien na amper een veertigtal minuten. Meer was er niet nodig voor Raphaël van der Straten en Pierre Dupont om de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures voor de tweede opeenvolgende keer sinds de Spa 200 te laten zegevieren. Het bezorgde het duo in de rood-wit-blauw gestreepte bolide de titel in de Divisie 3!
 
De Seat gekroond in D2
 
Ze waren gedwongen op te geven in de Spa 200, maar op de Seat Leon Supercopa #35 waren Greg Vannetelbosch, Olivier Kirten en Maxime Pasture vastbesloten het beste van zichzelf te geven om gelauwerd te worden in de Divisie 2. De aanwezigheid van de Honda Civic #99 van de Britten Ricky Coomber en Thomas Gannon was een onbekende factor. De wagen, afkomstig uit de 24H Series, kende uiteindelijk technische problemen. Niets stond echter de voortgang in de weg van de Seat #35, die uiteindelijk een gat sloeg en de zege opstreek met drie ronden voorsprong op de BMW Compact M3 #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets. Omdat deze twee teams in strijd waren voor de titel, was het algemene klassement van de Zolder 200 bepalend voor de naam van de laureaten, die na de finish in stijl gevierd werden!
 
Het podium van de Divisie 2 werd volgemaakt met de winnaars van de Klasse E, de BMW 325i E90 #90 van Kenny Boeykens en Kobe Wastiels, die ook de kampioenen waren van hun categorie. In zijn klasse ging de Duitse machine op de lijn voor aan de VW Golf V Cup TDI #75 van Van Delm-Heirman en de BMW 118d #101 van Maes-De Kerpel-Vermeulen.
 
Peugeot dubbel… maar de titel aan de Clio in D1
 
De Peugeot RCZ Cup toonden geen enkel moment van zwakte in de Divisie 1 en bevonden zich voor het grootste deel van de tijd tussen de beste wagens van de Klasse B (2 liter). Het werd de derde overwinning op rij voor Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot, deze keer bijgestaan door Laurent Tricoche, die de #188 plaatsten voor de zusterwagen, de #288 van Eric Dewaelheyns en Damien Dussoul. Dat was echter niet voldoende om de titel veilig te stellen, want door zich als 8ste te klasseren van de D1 (en 6de in de Klasse B), sprokkelden de Nederlandse broers Mick et Yardy Hoogwerf genoeg punten om de kroon te grijpen na een zeer regelmatig seizoen! Onnodig te zeggen dat deze mannen verrukt waren over het afgelegde parcours en ze waren vol lof over de afwisseling en de kwaliteit van de circuits die door de Hundred Series by BGDC werden bezocht…
 
Het was opnieuw de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers die de zegebloemen buit maakte in de Klasse B. Ze wonnen voor de Renault Clio’s Cup van Nicolas Delencre (#81), Patrick Asnong, Gaël Frère, Henri Franken en Eric Duthoit (#10), en die van Olivier Debroux, Hervé Deger en Anthony Borner (#37). Noteren we de 6de plaats in de klasse voor de Honda Civic #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen, die constant mee waren in het juiste peloton…
 
Afwisseling troef in de Klasse D waar diverse gelegenheidsdeelnemers of nieuwelingen de toon zetten, in afwezigheid van de Porsche Boxster #42 van kampioenen Beeckman-Denis-Neutelers (met technische averij tot opgave gedwongen tijdens de Spa 200). Het was de BMW 325i #70 van de Hongaarse Kata Bozo en Jo Lammens die zegevierde voor de merkgenoten Olivier Hermans, Nicolas Hermans, Nick Geelen en Davy Suffeleers (#69) enerzijds, en de Fransen René-Pierre Froissard en Mauro Mercuri (#42) anderzijds. Het podium van de dag werd vervolledigd door de BMW 325i E30 #41 van Matthieu Gilson en Fabian Cesari, die de zilveren medaille pakten in het kampioenschap.
 
De Honda Civic #118 van Jean-Didier Ronveaux en Georges Pons werd slachtoffer van een eerder spectaculaire motorbreuk, en was de enige wagen binnen de klasse van 1600cc die werd geklasseerd na de opgave van de Honda Civic #48 van Rudy Thiroux en Rodrigue Gillion…
 
Indrukwekkende Mustang…
 
Vermelden we nog de opgemerkte aanwezigheid in de Divisie 4 van de prachtige Ford Mustang 5.0 V8 #9 van Olivier Hermans en rallyman Chris Van Woensel, die zegevierde van bij zijn eerste deelname aan de Hundred Series by BGDC. Ze gingen voor aan de BMW 130d #100 van Jurgen Vermeulen, Linus Christiaens en Kobe Claes.
 
Voor de volledigheid noteren we nog de overwinning van de broers Recep en Hakan Sari in de BMW M235i Racing Cup, en die van Steven Dewulf en Jéromy Hessel in de BMW Clubsport Trophy.
 
Na deze allerlaatste wedstrijd van een goedgevuld en intens seizoen, kunnen de mannen en de machines even uitblazen en zich voorbereiden op de volgende campagne. Officieel is het op zaterdag 18 november om 19u00, tijdens de traditionele prijsuitreiking op het Domaine de l’Ardenelle in Nijvel, dat de Hundred Series by BGDC 2017 zal afgesloten worden. Inschrijven kan via de link op https://f.formoid.net/PJe, en tijdens deze feestelijke avond zal men ook kunnen eten, afhankelijk van de reservaties gemaakt op diezelfde link. Welkom!  

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 29 oktober 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting The Final Race.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons