van der Horst

Thems Racing by Powercars laat in zijn kaarten kijken in BRCC en Porsche GT3 Cup Challenge Benelux

Thems Racing by Powercars - Porsche Supercup
Thems Racing by Powercars - Porsche Supercup
Nicolas Van Dierendonck en Olivier Van Oost hebben hun opwachting in de BRCC Endurance niet gemist. Het West-Vlaams duo realiseerde met de Ferrari 458 Challenge een knappe 6de plaats algemeen en een podiumplaats in de Klasse GT Cup tijdens hun maidentrip in het voorprogramma van de 24 Hours of Spa. Beiden zijn ook actief in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux met een eigen Porsche 997 Supercup 2008 en onder de vlag van het ervaren NGT Racing.
  • LTF
Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Olivier Van Oost realiseerde met de Ferrari in Spa een tweede chrono in GT Cup en een vijfde startplaats algemeen. Eens de lichten op groen kon Olivier nog een positie winnen en stoof als vierde de Raidillon op in het zog van de MExT Porsche met Koen Wauters aan het commando. Er ontspon zich een mooi gevecht voor de dichtste ereplaatsen tussen Wauters, Van Oost, Derdaele, Coens en Schmetz. Tijdens de eerste van de twee verplichte pitstops gaf Olivier de Ferrari in derde stelling door aan Nicolas die terug buiten reed in elfde positie en meteen in de aanval ging. Acht ronden verder was Nicolas, die zijn maidentrip beleefde in endurance, opnieuw opgeklommen naar de vierde plaats algemeen toen hij de mooie Italiaanse bolide opnieuw uit handen gaf aan Olivier. Deze begon aan de eindsprint Vanuit zevende positie algemeen en derde in GT Cup. Hij kon nog een plaats opschuiven, en dook onder de geblokte vlag in zesde positie algemeen en derde in GT Cup. Meteen een geslaagde kennismaking met de geëvolueerde Ferrari 458 Challenge en de BRCC.

Van Dierendonck-Van Oost
Van Dierendonck-Van Oost
Olivier Van Oost hoeven we nog nauwelijks voor te stellen. De pijlsnelle en zeer constante West-Vlaming heeft reeds zijn sporen verdiend in het verleden in ondermeer de VW Fun Cup, de Dunlop Endurance Cup met Ruben Maes en ook in de Belgian GT met de Mosler en Porsche van MExT Racing.  

Nicolas Vandierendonck is een gepassioneerde autosporter die vrij laat in competitie stapte en via trackdays en lesgever Jeffrey Van Hooydonk de definitieve stap zette richting de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux en de BRCC. De West-Vlaamse ondernemer kwam in contact met Eddy Van Oost via Powercars en de bal ging aan het rollen.



Nicolas Vandierendonk: “Mijn eerste ervaring was met de Ferrari 458 Challenge in de Coppa Shell en enkele wedstrijden binnen de Spezial Tourenwagen Trophy. Nadien ben ik via de familie Van Oost in contact gekomen met de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux waardoor we samen aan het avontuur begonnen onder begeleiding van NGT Racing van Marc Maton. Ondertussen hebben we de titel in de AM klasse met de 997 Supercup uit 2008 zo goed als op zak, maar er was te weinig concurrentie. Ik vind het een knap kampioenschap met groeipotentieel en na deze inloopperiode denk ik er sterk over na om volgend seizoen aan de slag te gaan met een recentere wagen in de Pro Klasse”.

Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
Thems Racing by Powercars - Ferrari 458 Challenge
“Dit geldt trouwens ook voor de BRCC waarin ik mijn Ferrari 458 Challenge naar het voorbeeld van de familie Thiers heb laten evolueren en we tegen de verwachtingen in onmiddellijk competitief bleken. En dat hebben wij en het ganse team een beetje onderschat. De Ferrari werd onder handen genomen door Boutsen Ginion inzake het monteren van splitter, diffuser en vleugel en het team van Olivier Lainé ontfermt zich ook over de datalogging. Olivier Van Oost zette onmiddellijk een knappe chrono in de kwalificatie. Het had nog beter gekund, maar we verloren teveel tijd toen het team besliste om alsnog de stabilo’s te verzetten richting regenweer. Tijdens de wedstrijd zelf werden we derde en we draaiden constant goede chrono’s, maar we waren duidelijk niet goed voorbereid om een wedstrijd van een uur gecombineerd met twee pitstops tot een goed einde te brengen. We verloren meer dan een volle minuut extra in de pitlane en dat heeft ons minimum een plaats gekost in de eindafrekening in de Klasse GT Cup. Een beoordelingsfout die we maakten toen we de bandendruk wilden controleren en verlagen. We weten nu waaraan we binnen het team moeten werken en voor de rest waren we zeer tevreden met dit eerste podium. Het verschil met de supersnelle Olivier Van Oost op de piste is twee seconden, maar ik hoop in de nabije toekomst om dat gat gevoelig te verkleinen zodat we meer compatibel zijn. We willen nu zien waar we staan tijdens een echte lange endurance en daarom tekenen we opnieuw paraat tijdens de BRCC 600 km van Spa. Ook de Ferrari moet nog wat evolueren. Vooral bij het uitaccelereren verliest hij wat meters op de Porsches terwijl we in Spa ook de zevende versnelling niet kunnen gebruiken”.

Nicolas Vandierendonck is ook een voorvechter om de startvelden ondanks de economische laagconjunctuur opnieuw wat aan te dikken.

Thems Racing by Powercars - Porsche 997 Supercup
Thems Racing by Powercars - Porsche 997 Supercup
“Er zit een enorm potentieel aan wagens en piloten binnen het ‘track events’ milieu”, gaat Nicolas verder. “Een ideale kweekvijver richting Porsche GT3 Cup Challenge Benelux en BRCC. In samenwerking met Jeffrey Van Hooydonk wordt er opleiding gegeven in enkele Porsches Cayman Cup GT4-versies uit het Italiaans kampioenschap. Dit gebeurt in twee fases en evolueert via car control richting wedstrijden rijden. Het is de bedoeling op die manier mensen en bedrijven warm te maken om via deze stap dan in competitie te rijden. Een beetje dezelfde weg die ik heb afgelegd”.

De volgende afspraak voor Thems Racing by Powercars is de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder om een week later de Ferrari 458 Challenge opnieuw de sporen te geven tijdens de 600 km of Spa.

Thems Racing by Powercars press
Foto's: Porsche GT3 Cup Challenge Benelux & Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op vrijdag 9 augustus 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons