van der Horst

Tim Joosen blikt terug op 2015

Tim Joosen - Tatuus PY-012
Tim Joosen - Tatuus PY-012
Met de Formido Finaleraces op TT circuit Assen viel het doek over het seizoen 2015 van de Supercar Challenge powered by Pirelli 2015. Héél wat Belgische deelnemers gingen met titels, ereplaatsen en overwinningen lopen. Zo ook Tim Joosen en Glenn Haverhals die met de Tatuus PY012 van Ichiban Racing het seizoen afsloten met een overwinning en een snelste wedstrijdronde en uiteindelijk derde werden bij de Superlights op één puntje van de vice titel die naar de Wolf van het duo van Splunteren-Schumacherg ging.
Tim Joosen
Tim Joosen
De slotmanche in Assen werd door Tim Joosen alleen afgewerkt en de voorzitter van Autoclub Excelsior wist de Tatuus van Ichiban Racing in de tweede race op het hoogste ereschavot te hijsen. Tijdens de eerste wedstrijd werd Joosen tweede na de Norma van de latere kampioenen Luc De Cock en Sam Dejonghe terwijl hij in de tweede race als eerste over de meet bolde in SL1 en de snelste wedstrijdronde achter zijn naam zette. Door deze twee knappe resultaten kon hij de kloof met de Wolf GB08 van Schumacher-van Splunteren gevoelig verkleinen, maar kwam hij finaal één puntje te kort om de vice titel te pakken.

“Via een gedurfde bandenstrategie hebben we tijdens de laatste twee afspraken in Spa en Assen heel wat kunnen goed maken tegenover de concurrentie", steekt de Antwerpenaar van wal.

"We hebben het seizoen in schoonheid afgesloten, maar ik had gehoopt op beter. We hebben het in het begin van het seizoen een beetje laten liggen om verschillende redenen. Dit heeft veel te maken met het budget waarover ik beschikte. Extra middelen om te testen waren er niet en zodoende zijn we wat te traag op gang gekomen met de Tatuus. Deze wagen heeft heel wat potentieel, maar is vrij complex inzake afstelling. We hadden enkele professionele meccano’s en engineers aan boord die ook binnen de LMP1 voor Audi aan de slag zijn. Deze hebben een formidabele job gedaan, maar mits wat
Tim Joosen - Tatuus PY-012
Tim Joosen - Tatuus PY-012
testwerk hadden we verder kunnen komen. Deze wagen kan sneller, maar dan wel met het nodige testwerk. De tweede plaats was het hoogst haalbare en op een puntje na hebben we het net niet gehaald. Je moet weten dat ik quasi twee seizoenen aan de kant stond en ook Glenn had niet de kilometers in de benen om onmiddellijk voor een zege te rijden. Verder was het ook de eerste keer dat ik met downforce reed en dat vraagt ook enige aanpassing. Als je dan moet opboksen tegen Sam Dejonghe en Luc De Cock die veel ervaring hebben met downforce, dan heb je van in het begin een kloof te overbruggen. Dus met een tweede plaats had ik wel kunnen leven, vooral wetende dat we maar op een puntje eindigen van Schumacher en van Splunteren in een Wolf".

Ichiban Racing besloot tijdens de 24 Hours of Zolder de Tatuus niet in te zetten en zodoende moest Tim op zoek naar een alternatief. Deze vond hij in de Norma van Deldiche Racing of uitgerekend de grootste concurrent binnen de Supercar Challenge

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
“Dat was een fantastische ervaring en zodoende kon ik ook beide proto’s vergelijken. Samen met Sam Dejonghe, Luc De Cock, David Houthoofd en François Bouillon beschikten we over een zeer homogeen team en zonder de mechanische pech hadden we meegespeeld voor de zege. Sam zette de tweede tijd neer in de kwalificatie op 28/1000 sec. van de officiële Wolf van Bellarosa en zette hiermee de snelheid van de Norma en de sterkte van het team extra in de verf. Tijdens de race streden we constant mee voor de koppositie. We verloren een pak tijd in het begin van de wedstrijd, maar op het moment dat we definitief de handdoek moesten werpen waren we in volle strijd om de koppositie. Het was een schitterende ervaring en ondanks het feit dat het voor Deldiche Racing de eerste 24 uursrace was, hebben ze dit schitterend gedaan”.

Wat geeft de toekomst?

Eddy & Tim Joosen
Eddy & Tim Joosen
“Ik heb me voorgenomen om nooit meer met een wagen te rijden met ruitenwissers. Als ik de budgetten bekijk die moeten worden opgehoest tussen een Proto en een GT of Toerisme, dan kan je het hardst rijden met een Proto voor de beste prijs. Daarbij komt nog dat rijden met downforce een formidabel gevoel geeft. Afschakelen en remmen in de bochten, het was nieuw voor mij, maar wel een schitterende ervaring. Ik wil dus doorgaan in een proto en ben bezig met een zeer ambitieus programma. Maar daar kan ik momenteel nog niets over kwijt. Bij deze wil ik ook nog eens mijn partners Geevers Autoparts, Domestic Services en LePlan GT Wines bedanken voor het vertrouwen dat ze in mij stelden”, besluit een tevreden Tim Joosen die afgelopen seizoen bij zijn come back bewees dat hij niet veel aan snelheid moest inboeten. 

Foto's: Deldiche Racing-Ichiban Racing-Geert Langelaan-Marnik Mouchaers  
 



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Supercar Challenge op vrijdag 30 oktober 2015.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons