van der Horst

Tim Joosen met Deldiche Racing in Supercar Challenge en Belcar

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Het is geweten dat Sam Dejonghe zijn toekomst een andere wending neemt na het behalen van het TCR stuurwiel binnen het RACB National Team. Dit geeft hem de kans om samen met Denis Dupont een Seat León TCR van WRT te delen in TCR Benelux. De youngster, die samen met Luc De Cock de pannen van het dak reed in de Divisie Superlights binnen Supercar Challenge, verandert dus het geweer van schouder, maar blijft in de schaduw hangen van Deldiche Racing. Hierdoor kwam er een plaatsje vrij in de Norma M20FC naast Luc De Cock die zijn titel wil verdedigen in de Divisie Superlights en die ook opnieuw een gooi wil doen naar de titel in het Belcar Endurance Championship. De keuze viel uiteindelijk op Tim Joosen die naast zijn snelheid ook zijn ervaring meebrengt richting Deldiche Racing.
Tim Joosen
Tim Joosen
Tim Joosen kent het proto-wereldje ondertussen zeer goed en deed vorig seizoen een pak ervaring op met onder meer een seizoen in de Tatuus van Ichiban met vier podiumplaatsen en een zege. En uiteraard ook tijdens de afgelopen 24 Hours of Zolder met de Norma M20FC van Deldiche Racing. Ondanks het feit dat men bij Deldiche Racing tijdens de recent verreden 24H Zolder de finishvlag niet zag, kijkt het team rond Luc en Jim De Cock toch terug op een zeer geslaagd seizoen met de titel in de Klasse Superlights binnen de Supercar Challenge als topresultaat en ook een geslaagd Belcar-seizoen. Tijdens de 24H Zolder werden ze door de Wolf GB08 van Ivan Bellarosa nipt van de pole gehouden met een verschil van amper 28/1000 sec. en tijdens de race zelf zat Deldiche Racing constant mee vooraan en reed mee voor de zege. Rond half koers moesten ze dan de handdoek in de ring gooien met een geblokkeerde versnellingsbak terwijl ze op dat moment in tweede positie toefden. 

Luc De Cock en Sam Dejonghe
Luc De Cock en Sam Dejonghe
Jim De Cock:  “We zijn met Dediche Racing opnieuw van plan om met de Norma M20FC de Divisie Superlights binnen de Supercar Challenge aan te snijden, gecombineerd met het Belcar Endurance Championship en dus ook opnieuw de 24 Hours of Zolder. Vorig seizoen hebben we dit programma afgewerkt met Luc De Cock en Sam De Jonghe en, gezien Sam nu deel uitmaakt van het RACB national team en hij zich nu zal concentreren op de TCR Benelux, moesten we op zoek naar een waardige vervanger. We kregen verschillende geïnteresseerde piloten over de vloer en onze keuze viel uiteindelijk op Tim Joosen. We kenden Tim als concurrent met de Tatuus van Ichiban Racing in de Supercar Challenge en uiteraard als teamgenoot binnen Deldiche Racing tijdens de 24 Hours of Zolder. Tim past perfect binnen de structuur en filosofie van ons team, heeft een pak ervaring en is bovendien bijzonder snel en gemotiveerd. Hij zal samen met Luc het volledig kampioenschap rijden in de Divisie Superlights binnen de Supercar Challenge en ook enkele wedstrijden in de Belcar als voorbereiding op de komende 24 Hours of Zolder.”

De kans is groot dat Sam Dejonghe samen met Luc De Cock nog enkele wedstrijden zal rijden in de Belcar en men hoopt hem ook te kunnen opnemen in het team tijdens de 24 Hours of Zolder. Een feit is zeker dat de kersverse RACB piloot het team zal blijven coachen en hij mee de upgrade van de Norma zal testen, samen met Luc en Tim en de mensen van Triple One. Zo zal de proto in het voorjaar worden voorzien van een andere neus, andere vloer en dito diffuser.

“Met Sam hebben we een schitterende ervaring achter de rug”, gaat Jim verder.” Wij gaven hem de kans om zijn snelheid te tonen binnen de Benelux en hij tilde op zijn beurt ons team omhoog via zijn ervaring in de formule racerij. Een win-win situatie dus. Het is nu aan ons om een vervolg te breien aan het succesjaar met Sam”.

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
Tim Joosen: “Ik ben uiteraard zeer tevreden met de gemaakte keuze en het feit dat ik het vertrouwen krijg bij Deldiche Racing. Ik heb het team pas goed leren kennen tijdens de 24 Hours of Zolder. Het was Dirk Vermeersch die aan mijn mouw kwam trekken om de Zolderse klassieker te rijden met Deldiche Racing. Ik ben hem daar ook zeer erkentelijk voor, want dit krijgt nu een vervolg. Ondanks het feit dat het voor Deldiche Racing de eerste etmaalrace was, was ik zwaar onder de indruk. Ze kwamen zeer goed gestructureerd en met een professionele ingesteldheid aan de start en dat in een vriendschappelijke en huislijke sfeer. Zonder die problemen met de versnellingsbak maakten we een goede kans om de 24H te winnen. Het was een schitterende ervaring en ik heb dan ook niet lang moeten nadenken om met Deldiche Racing het seizoen 2016 aan te vangen. De focus wordt gelegd op een titelverlenging in de Supercar Challenge en de 24 Hours of Zolder. Daaraan gekoppeld zal ik ook minstens twee wedstrijden van de Belcar aan de kalender toevoegen om de 24 Hours of Zolder goed voor te bereiden. Gezien de Superlights binnen de Supercar Challenge niet op Spa rijden, wil ik de manche van de Belcar zeker niet missen op de Ardeense omloop. Dit, gecombineerd met minstens nog een Belcarrace tijdens het weekend van de Syntix Superprix. Dan gaan Luc en ikzelf de twee kampioenschappen combineren met dezelfde wagen. Dit wordt de laatste rechte lijn naar de 24 Hours of Zolder.”

Andere format en normtijd

Deldiche Racing - Norma M20FC
Deldiche Racing - Norma M20FC
In de Supercar Challenge is er een andere format bij de Superlights met twee races over 50 minuten en een verplichte pitstop. In het Belcar Endurance Championship daarentegen kijken de snelste deelnemers aan tegen een normtijd die de kop van de wedstrijd moet samen houden. Een systeem dat we reeds kenden in de BTCS en dat destijds heel wat stof deed opwaaien. Daarenboven wordt de tankinhoud van de proto’s beperkt tot 65 liter.

“Het is in de Supercar Challenge de bedoeling dat elke piloot zijn eigen race rijdt en in de wagen blijft tijdens de verplichte pitstop”, legt Jim De Cock verder uit. “Gezien Luc en Tim de wagen delen, pakken ze de punten van hun teamgenoot en zodoende blijven ze samen in de rangschikking van het kampioenschap. De normtijden in de Belcar vind ik op zich niet verkeerd. Het is eerder een vies woord waaruit we zoveel mogelijk de voordelen moeten puren. We gaan ons uiteraard een soort van  discipline moeten opleggen en de piloten zullen meermaals met de handrem op moeten rijden. Vooral tijdens de kwalificatie waarbij onze wagen toch kan uitkomen op een 1’30” of zelfs lager. Persoonlijk vind ik dat dit niet past tijdens een kwalificatie. Het wordt dus een loterij. Zoiets kan trouwens gevaarlijk worden als je naar de meet gaat en van het gas moet. In wedstrijd zelf vind ik het aanvaardbaar en zullen de snelste wagens dichter bij elkaar aanleunen. Het zal een kwestie worden van goed doordacht racen, gekoppeld aan een goede strategie. We zullen nog steeds wedstrijden kunnen winnen, al zal dit minder evident worden dan in het verleden. De normtijd tijdens de 24 Hours of Zolder is aanvaardbaar. Tijdens de recent verreden etmaalrace zijn we maar tweemaal onder de 1’35” gegaan gezien het drukke verkeer”.

Tim Joosen deelt dezelfde mening en wil de normtijd en de kleinere tankinhoud als opportuniteit nemen.

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
“De kleinere tankinhoud zal ons alleen een rol spelen tijdens de 24 Hours of Zolder, terwijl de normtijd als een rode draad door het Belcar seizoen zal lopen. We zullen ons strategisch goed moeten wapenen. Ik vind wel dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden in vol gevecht met een concurrent, terwijl een normtijd tijdens de kwalificatie geen enkele zin heeft.  Als het systeem ons verwittigt dat we te snel onderweg zijn, moeten we van het gas om een sanctie te ontlopen. Als dit gebeurt in een duel met een wagen die in onze slipstream zit, kan dit wel een gevaarlijk worden. Anderzijds zijn er ook positieve veranderingen en dan denk ik vooral aan de superpole zonder normtijd tijdens de 24 Hours of Zolder”, aldus de voorzitter van autoclub Excelsior.  

Luc De Cock
Luc De Cock
Luc De Cock: “Ik ben zeer tevreden met de komst van Tim Joosen. Hij is loyaal, betrouwbaar, competitief en vooral zeer snel. Voor mij zal het ook opnieuw een uitdaging zijn. Zo ben ik tijdens de winterperiode van vorig seizoen geopereerd aan de heup en dat heeft me wel meer parten gespeeld dan gedacht. Een nieuwe wagen met meer downforce en dus een grotere G-kracht in de wagen. Geen lachertje, maar we hebben er samen met Sam het beste van gemaakt. Met Sam samen rijden was super. Hij deelde zijn kennis met de formuleracerij met ons, terwijl wij hem een kans gaven om zijn snelheid te etaleren. Ik heb altijd in zijn kunnen geloofd en hij heeft meer in zijn mars dan velen denken. Van de echte insiders krijg ik complimentjes dat ik mee hielp om Sam te laten evolueren. Dat doet deugd. Nu is het aan Tim en mezelf om op niveau te blijven. We starten telkens om te winnen en dat is voor 2016 niet anders. Ik ga mijn titel bij de Superlights trachten te verlengen en ook in de Belcar hebben we grootse plannen”.

Deldiche Racing - Norma M20 FC - Luc De Cock - Jim De Cock - Sam Dejonghe
Deldiche Racing - Norma M20 FC - Luc De Cock - Jim De Cock - Sam Dejonghe
“Wat de normtijd in de Belcar betreft; het is niet plezant. Maar we waren bij de besprekingen en hebben de regels aanvaard. Het is voor mij de eerste maal in een zeer lange carrière dat ik zal moeten racen op een andere manier. Racen is altijd trachten om de snelste te zijn. Nu zullen we de slimste moeten zijn en de normtijd zo dicht mogelijk benaderen. Een totaal andere uitdaging dan iedere ronde trachten zo snel mogelijk te rijden. En vroeger kon men nog terug vechten bij een lekke band of een onvoorziene pitstop. Nu is dit catastrofaal bij een wedstrijd over 125 minuten. Maar regels zijn regels en tijdens de besprekingen heeft men ons op het hart gedrukt dat de regels kunnen wijzigen indien het systeem niet of slecht werkt. We rijden het Belcar kampioenschap en dat wil zeggen dat we de regels aanvaarden. We zien wel waar we uitkomen”, besluit de nog steeds supersnelle Luc De Cock”.  

Foto's: Martijn Wouters, Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Ichiban Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit op vrijdag 22 januari 2016.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons