van der Horst

Tim Joosen richting Supercar Challenge met Ichiban Racing Tatuus

Haane-Cools - Tatuus
Haane-Cools - Tatuus
Tim Joosen heeft voor 2015 een overeenkomst bekomen met Ichiban Racing, het team rond Glenn Haverals, en zal komend seizoen uitkomen in een Tatuus PY 012 binnen de Divisie Superlights van de Supercar Challenge. De concurrentie is meteen verwittigd, want de combinatie Tatuus - Joosen zal vonken geven. Joosen was tot voor enkele dagen in een vergevorderde fase om met een Wolf te rijden van Bas Koeten Racing.
  • Skylimit Events
Tatuus PY012 - GH Motorsport
Tatuus PY012 - GH Motorsport
Tim Joosen: “Ik was eerst richting Glenn Haverals gestapt met de bedoeling om met de Tatuus te rijden. Deze gaf me echter te kennen dat hij wou stoppen en stuurde me door richting Bas Koeten en de Wolf. Ik had liever bij Glenn gereden omdat we goede vrienden zijn. Tevens was er bij Bas Koeten een probleem van kalenderoverlapping voor één wedstrijd. Toen deze week Glenn te kennen gaf dat hij er toch mee door ging, ben ik uiteraard op mijn stappen terug gekeerd en heb ik getekend bij Ichiban Racing”.

Van een echte comeback kunnen we moeilijk spreken. De huidige voorzitter van de Nationale Autoclub Excelsior is nooit echt weggeweest, maar was een tijdlang buiten strijd wegens een operatieve ingreep aan een dubbele nekhernia.

Als zoon van levende legende Eddy Joosen, tweevoudig winnaar van de 24 Hours of Spa, zou je denken dat de poorten van de autosport automatisch open gaan.
Joosen-Hemrouille-Verellen-Semoulin - De tijd van de tabaksreclame
Joosen-Hemrouille-Verellen-Semoulin - De tijd van de tabaksreclame
Tim Joosen: “Ik zou liegen als ik het tegendeel beweer. Het feit dat mijn vader destijds op een hoog niveau reed en een succesvolle carrière achter de rug heeft, stelde me in staat om te debuteren in de autosport, maar daar stopt het dan ook mee. Het waren de jaren dat de tabaksindustrie noodgedwongen moest stoppen met investeren in reclame en daar is een ganse generatie van getalenteerde rijders het slachtoffer van geworden. Ik heb met allerlei wagens in verschillende kampioenschappen gereden, maar het
Tim Joosen - Formule Ford
Tim Joosen - Formule Ford
meeste heb ik toch kunnen opsteken binnen de Formule Ford in 1997. Ik beschikte niet over een wagen van de laatste generatie en kwam terecht in een waanzinnig spannend kampioenschap. Ik herinner me nog dat ik op Zandvoort een chrono realiseerde op 12/100 van de pole van Christian Albers en me pas achteraf realiseerde dat ik pas achtste stond op de startgrid”.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zelfs op een leeftijd van 43 jaar is Tim Joosen nog niet uitgeblust. Door de operatie miste hij onder meer een deelname aan de 24 Hours of Zolder waar hij een budget rond kreeg voor deelname in een Radical RXC. Het jaar voordien had hij wel de Zolderse etmaalrace uitgezongen in een Radical SR3 van GH Motorsport, nu Ichiban Racing.

Tim Joosen - Mercedes 190 Evo2
Tim Joosen - Mercedes 190 Evo2
Tim Joosen: “Waarom de Tatuus van Ichiban Racing? Ik heb twee partners die willen investeren, maar richting marketing inzake hun partners die ze gaan uitnodigen op de races, willen ze een kampioenschap met uitstraling, mooie evenementen, mooie infrastructuur van de organisator en met spectaculaire wagens. Kortom het volledige plaatje moet kloppen en dan moeten we vandaag niet ver gaan zoeken. De Supercar Challenge en Ichiban Racing beschikken over alle troeven om dit te bieden aan potentiële investeerders en hun klanten. De Tatuus is een spectaculaire wagen voor sponsor en piloot en biedt een grote racebeleving voor een kleinere prijs dan een dikke GT. En dat is nu net iets waar ik in het verleden te weinig oog voor had. Je moet de partners een degelijke return geven en Dick Van Elk van de Supercar Challenge heeft dit reeds meermaals bewezen.

Wie de tweede piloot wordt is nog niet gekend, maar blijkbaar zijn reeds gesprekken aan de gang.
Tim Joosen
Tim Joosen
Tim Joosen: “Ja, uiteraard, je moet immers weten waaraan je begint. Het is uiteraard de bedoeling om zo hoog mogelijk te scoren en dan heb je iemand nodig die niet alleen snel is, maar ook over een goede bagage beschikt in dergelijk tuig en die ook nog een stuk van het budget kan meebrengen. Er zijn vergevorderde gesprekken met verschillende piloten, maar namen ga ik er momenteel niet op plakken”.

Staan nog andere kampioenschappen of races op het menu?
Tim Joosen: “We zijn hard aan het werken om met de Tatuus aan de start te komen tijdens de 24 Hours of Zolder. Maar dan wel met hetzelfde team waarmee we de Supercar Challenge zullen rijden. Dus zeker het team rond Glenn Haverals, aangevuld met mijn vaste co en uiteraard nog twee ervaren piloten erbij. Het gaat de goede richting uit maar er zal nog wel wat water naar de zee vloeien voor we het volledig rond hebben”.

Foto's: Tim Joosen & SCC



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Supercar Challenge op donderdag 12 februari 2015.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons