Titel voor PSRX Volkswagen Sweden en Baciuska in Super1600
Tiende zege op elf races voor de Zweed Kristoffersson en Volkswagen
De eerste bochtencombinatie na de start is van kapitaal belang op de Estering. De flauwe rechtse wordt op volle snelheid genomen en dan is het vol in de ankers voor de haarspeld. Deze is echt een loterij tijdens de start. Ja kan er van de eerste naar de laatste plaats verhuizen of omgekeerd. Ook nu lieten tal van tenoren zich vangen, gingen te wijd of kregen een dreun van de concurrentie.Het is dan ook niet verwonderlijk dat we met Petter Solberg, Johan Kristoffersson, Mattias Ekström en Timmy Hansen vier verschillende besttijden kregen tijdens de kwalificaties. De strijd om de vice titel na de ongenaakbare Kristoffersson spitste zich toe op een onderonsje met de Audi’s van Mattias Ekström en Andreas Bakkerud, de VW Polo van Petter Solberg en de Peugeot 208 van Sébastien Loeb. Timmy Hansen moest reeds eerder de rol lossen met 30 strafpunten na het monteren van twee extra motoren. Daar mogen we nu ook de Peugeot van Loeb aan toevoegen. De Fransman maakte geen goede beurt, kwam slechts als achtste uit de kwalificaties en viel uit tijdens de halve finales. Timmy Hansen viel ook weg tijdens de halve finales en zodoende rustte alle druk op de schouders van Kevin Hansen, de jongere broer van Timmy, en afgelopen weekend de beste van de drie officiële Peugeots. Hij schopte het tot in de finale waar hij op een schitterende derde plaats lag toen hij loeihard in de muur knalde en voor een check up richting hospitaal moest. Naast Kevin Hansen was ook Niclas Grönholm een gans weekend goed onderweg. Het is reeds enkele wedstrijden dat de Fin en zoon van de legendarische Marcus Grönholm in zijn Hyundai bijzonder goed presteert. Ook nu zat hij in de finale na een derde plaats in de tweede halve finale achter de Audi’s van Ekström en Bakkerud. De andere halve finale werd gewonnen door Kristoffersson voor Solberg en Kevin Hansen.
Teamtitel voor PSRX Volkswagen Sweden
Tijdens de start van de finale ging Solberg te wijd in de haarspeld en ook Ekström verloor kostbare tijd in het tumult. Bakkerud pakte de leiding voor Kristoffersson en Hansen die in de twee ronde de boer opging. Ekström nam de derde plaats over terwijl Kristoffersson schitterend binnendoor bij Bakkerud naar de leiding reed. Maar we kregen een code rood door de zware crash van Hansen. Het was een drukke bedoening op de startgrid om de schade van de eerste start op te meten en vooral de wagen van Solberg baarde zorgen en verloor duidelijk vloeistof. De startopstelling was idem als de eerste start en het was Kristoffersson die het voortouw nam en de Audi’s van Ekström en Bakkerud achter zich hield. Solberg kreeg het zeer lastig om Grönholm achter zich te houden en even later stond de VW Polo dan ook dampend aan de kant. Kristoffersson stoomde zodoende naar zijn onwaarschijnlijke tiende zege op elf wedstrijden en dit was voldoende voor PSRX Volkswagen Zweden om te teamtitel te pakken.Voor de vice-titel is het iets minder spannend geworden. Loeb lijkt nu ook uitgeteld, terwijl Ekström de beste zaak deed en nu vier punten los staat van ploegmaat Bakkerud en zeven op Solberg die vijf punten moest inleveren op de Zweedse Audi-rijder. Er rest nog één race in Zuid-Afrika.
Titel voor Litouwse Audi-rijder Rokas Baciuška
De Super1600 was aan zijn laatste race van het seizoen toe en we hadden met De Litouwer Rokas Baciuška, de Rus Aydar Nuriev en de Let Artis Baumanis nog drie ttielkandidaten. Alle drie startten ze het seizoen met een Skoda Fabia, maar Basiuska en Baumanis wisselden ondertussen hun Skoda voor een Audi. Ze hadden voor de start respectievelijk 116, 108 en 104 punten waardoor de Litouwer over de beste papieren beschikte. Nuriev, Baciuska en Baumanis kwamen als beste uit de kwalificaties waardoor de leider een puntje verloor, maar de halve finale mocht aanvatten met nog steeds zeven punten bonus.Daarin zag Baumanis de finish niet en wonnen Nuriev en Baciuska beiden hun halve finale. Zodoende kwam de Litouwer aan de start en moest alleen maar uitrijden om de titel te pakken. Het ging gelijk op, maar het was tenslotte Nuriev die de zege pakte in zijn Skoda Fabia met in zijn spoor een lachende Vaciuska die de titel pakt in een Audi S1.
Foto's: Johnny Loix / Info: Frieda Loix
Tweet