van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Titels voor Guy François, Michel Kowaleski, Pierre-Yves Paque en Jan Van Elderen

Start Belgian Historic Cup Nürburgring
Start Belgian Historic Cup Nürburgring
In het kader van de ADAC Westfalen Trophy werden afgelopen weekend op de Nürburgring de laatste twee manches afgewerkt van de Belgian Historic Cup of het Belgisch kampioenschap voor historische wagens. Na drie races op Circuit Zolder (1) en Francorchamps (2) was nog niemand zeker van de titel en gezien er dit jaar geen schrapresultaten zijn, was het dus afwachten tot de laatste race voor we de kampioenen kenden. Niet minder 39 Historics en 42 Youngtimers kwamen afgezakt richting de Eifel, waardoor deze werden opgesplitst.
Guy François volgt zichzelf op als kampioen in Klasse 1
Guy François - Lotus Elan
Guy François - Lotus Elan
In Klasse 1 beschikte de Brit John Spiers met zijn TVR Griffith over de beste papieren om zijn eerste titel te pakken, maar hij bleef afwezig, terwijl de tweede in de tussenstand, Emile Robyns de motor van zijn Ginetta niet op tijd klaar kreeg. Ook geen Van Laarhoven en Vandendijk aan de start, waardoor Guy François nog de enige was om de Brit Spiers te bedreigen. Maar dan moest de Gentenaar wel de maximale score uit zijn Lotus Elan puren. Freddy Van Sprundel was met zijn Ford Escort MK1 tijdens de kwalificaties en de races steeds de snelste in Klasse 1. Maar de Antwerpenaar was ingeschreven in het Nederlands kampioenschap en je kan maar voor één kampioenschap punten pakken. Ook Roger Poulet bleek in zijn Lotus Elan iets sneller dan Guy François. Maar Roger kreeg op het einde van de eerste race af te rekenen met remproblemen en zodoende gingen de beide zeges naar Guy François die zodoende een quasi onmogelijke kloof met Spiers dichtte en zichzelf mag opvolgen als Belgisch kampioen Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. De races werden overheerst door de Duitser Michaël Nolte in diens gespierde Opel Kadett voor Van Sprundel, de Nederlander Van der Woude in een Porsche 911 en Guy François in zijn vertrouwde Lotus Elan.

Michel Kowaleski pakt titel in Klasse 2
Michaël Kowaleski - Ford Escort MK2
Michaël Kowaleski - Ford Escort MK2
In Klasse 2 waren er mathematisch gezien nog negen titelkandidaten, maar ook hier daagden er maar enkele gegadigden op. Kowaleski kwam met zijn Ford Escort MK2 als leider richting de Nürburgring, terwijl de tweede in de tussenstand, Gust Van Haelst op dat moment in Japan vertoefde en verstek moest geven. Guy De Baer had zijn Ford GT40 wel in stelling gebracht, evenals Emiel De Weerdt in een gelijkaardige wagen. Maar ook deze laatste kreeg geen punten toegediend omdat hij ingeschreven was in het Nederlands kampioenschap, ondanks twee puike resultaten. Guy De Baer was tweemaal de snelste in de Klasse 2, maar via twee tweede plaatsen hield Kowaleski aan de eindmeet nog zeven punten over om zich kampioen te kronen.

Klasse 3: Regelmaat loont voor Pierre-Yves Paque
Pierre-Yves Paque - Porsche 911
Pierre-Yves Paque - Porsche 911
Real rijder en regerend kampioen Luc Moortgat was op Circuit Zolder in zijn Porsche 964 Cup de eerste leider van het seizoen, maar tegenslag in Spa tijdens de Spa Summer Classic bleef hem achtervolgen, waardoor hij niet meer in aanmerking kwam voor de titel. Net als Patrick Michiels die een Porsche 964 Cup tijdens het seizoen deelde met Philip Van Beurden en zodoende ook veel punten verloor. Diederick Ceyssens (Porsche 864 Cup) en Pierre-Yves Paque (Real Porsche 911) begonnen met gelijke punten aan het weekend en het had normaliter een spannende strijd moeten worden.
                                        
Peter Stox en Alexandra Irmgartz waren  in hun Porsches de snelste trainers, terwijl Jan Van Elderen (Sierra Cosworth), de Porsches van Moortgat en Michiels en de BMW’s M3 van Ruben Anders en Marc Seesing ook telkens vooraan te vinden waren op de startgrid. Paque kon zich telkens mooi kwalificeren binnen de top 10, terwijl Ceyssens met een niet optimale krachtbron vele seconden moest prijs geven. Een ganse nacht werd gesleuteld om een andere motor te monteren, maar ook dit bracht geen oplossing, waardoor Ceyssens besloot om de tweede race niet te rijden.

Stox won beide races; de eerste met zeven tellen voorsprong op Van Elderen en de tweede met minder dan een seconde voor op Luc Moortgat. Patrick Michiels werd respectievelijk vierde en derde.

Moortgat versus Michiels
Moortgat versus Michiels
Maar de meeste aandacht ging uit naar de prestaties van Ceyssens en Paque die ex aequo aan de aftrap stonden. Paque, in de tweede Real Porsche, behaalde tijdens de eerste manche van het weekend de derde plaats voor het Belgisch kampioenschap en mede door de zege in de Groep pakte hij vier punten voorsprong op Ceyssens die vierde werd. Toen later bleek dat Ceyssens niet meer aan de aftrap zou komen door een nukkige krachtbron was de titel binnen voor de sympathieke Waal. Patrick Michiels pakt de vice titel voor Moortgat en de onfortuinlijke Ceyssens die naar de vierde plaats verhuist. Moortgat lukte ook nog de snelste wedstrijdronde en was de beste BRAVO-rijder na de cumul ven de beide races.

Klasse 4: Geen maat op Van Elderen

Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth
Jan Van Elderen - Ford Sierra Cosworth
Jan Van Elderen kan de titels nog nauwelijks bijhouden die hij reeds verzamelde in zijn lange carrière. Op de Nürburgring kwam er nog eentje bij en ditmaal de eerste met de Ford Sierra Cosworth die hij nu echt op punt heeft. Van Elderen startte als favoriet aan dit slotweekend met acht punten voor op de VW Golf van Patrick Verbeelen en 33 punten op de Mercedes 190 van Ronald Thienpont. Na een schitterende tweede en vierde plaats algemeen tussen het Porsche geweld, scoorde de Belgische Nederlander nog eens tweemaal vol in Klasse 4 en pakt zodoende verdiend de titel. Michaël Serwy ging in extremis nog over Verbeelen en Thienpont en wordt vice kampioen. Even was er paniek tijdens de eerste race toen de VW Golf van Raf Bruneel in de eerste ronde over een benzinespoor schoof en zwaar van de baan ging. Ook de mooie Audi van Marcus Nothelle deelde in de klappen. Gelukkig zonder erg voor de piloten.

Tom Laureyns - VW Golf2
Tom Laureyns - VW Golf2
Naast de titels in de Klassen, zijn er ook nog de titels in de Groepen volgens de cilinderinhoud van de respectievelijke Klassen.





Deze gaan naar:

Emile Robyns 1A (Ginetta), Guy François 1B (Lotus Elan), Luc Geebelen 1C (Porsche 911), John Spiers 1E (TVR Griffith)

Bernard Dierick 2A (MINI), David Farrow 2B (Alfa Romeo Giulia), Michel Kowaleski 2C (Ford Escort), Filip Mahieu 2D (Triumph TR3A), Guy De Baer 2E (Ford GT40)

Pierre-Yves Paque 3D (Porsche 911)

Serwy Michael 4A (Citroën AX), Patrick Verbeelen 4B (VW Golf), Tom Laureyns 4C (VW Golf), Jan Van Elderen 4D (Ford Sierra Cosworth)

BRAVO Racing Press
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Historic Cup op donderdag 29 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons