van der Horst

Titelstrijd nadert ontknoping in Macau

Circuito da Guia - Macau
Circuito da Guia - Macau
In de straten van de voormalige Portugese kolonie Macau wordt vanaf morgen de voorlaatste meeting van het WTCR-seizoen afgewerkt. Een breuk met het roemruchte verleden van het 6.1km lange Circuito da Guia dat voor het eerst niet als seizoenafsluiter fungeert. Puntenleider Esteban Guerrieri (Honda) kan in Macau in principe tot kampioen gekroond worden. De Argentijn telt evenwel slechts zes punten voorsprong op Norbert Michelisz (Hyundai) en omdat met nog 170 punten voor het grijpen ook het Lynk&Co-duo Thed Björk-Yvan Muller nog titelkansen mag worden toegedicht, lijkt het pleit pas tijdens de Sepang-finale in december te zullen worden beslecht.
  • Oeste Kart
Qua compensatiegewicht strijden Honda en Hyundai dit weekend met gelijke wapens, zowel de Hyundai i30 N als de Honda Civic FK7 torsen 50kg extra gewicht mee. Björk en zijn Lynk&Co-maats kijken tegen een maximale belasting van 60 kg aan, tegenover 40kg voor de Sebastien Loeb Racing VW's Golf GTI  waarmee Macau-specialist Rob Huff een gooi doet naar een tiende zege. Zowel de Alfa Romeo Giulietta Veloce als de Cupra TCR houden het bij 30kg. Constructeur Audi had het niet makkelijk dit seizoen, maar met slechts 10 extra kilo's en met een Audi RS3 LMS die op de lange rechte einden minder drag genereert moeten Jean-Karl Vernay (Leopard Racing Team Audi Sport) en Frédéric Vervisch (Comtoyo Racing Team Audi Sport) het net als vorig jaar tot op de hoogste podiumtrede kunnen schoppen.
 
Liefst 32 deelnemers maken de straten van de grootste gokstad ter wereld dit weekend onveilig, waaronder naast zes lokale wild card-rijders ook Robert Dahlgren en Luca Engstler. PWR-rijder Dahlgren krijgt als beloning voor zijn TCR Scandinavia-kroon het Cupra-stuur van PWR-medeoprichter Daniel Haglöf toegestopt;  TCR Asia-kampioen Engstler komt aan de start met de BRC Lukoil Racing Hyundai i30 N van Augusto Farfus die in Macau de BMW-kleuren in de FIA GT Cup verdedigt.
 
De vijandelijkheden worden reeds op donderdag geopend met twee vrije oefensessies. Op vrijdag worden de kwalificaties voor alle drie de wedstrijden afgewerkt, op zaterdag volgt Race 1.  Races 2 en 3 worden op zondag afgewerkt.
 
Timing Macau (CET +8)
Donderdag  14 november
- 09u00  Free Practice 1 (45 min)
- 13u40  Free Practice 2 (30 min)
Vrijdag 15 november
- 08u50  Qualifying 1 (40 min)
- 13u35  Qualifying 2 (Q1 30 min. + Q2 15 min. + Q3)
Zaterdag 16 november
- 14u55  Race 1 (8 ronden)
Zondag 17 November
- 08u45, Race 2 (8 ronden)
- 11u25  Race 3 (11 ronden)

Stand Kampioenschap na Suzuka:
1.Esteban Guerrieri 288p
2.Norbert Michelisz 282p
3.Thed Björk 248p
4.Yvan Muller 240p
5.Mikel Azcona 198p
6.Nestor Girolami  196p
7.Gabriele Tarquini 193p
8.Yann Ehrlacher 182p
9.Jean-Karl Vernay 170p
10.Johan Kristoffersson 163p
11.Frédéric Vervisch 159p....
 
WTCR-uitslag Macau 2018:
DHL Pole Position Race 1: Rob Huff (GBR) Volkswagen Golf GTI TCR
Race 1 winnaar: Jean-Karl Vernay (FRA) Audi RS 3 LMS
Race 1 snelste ronde: Rob Huff (GBR) Volkswagen Golf GTI TCR
DHL Pole Position Race 2: Timo Scheider (DEU) Honda Civic Type R TCR
Race 2 winnaar: Frédéric Vervisch (BEL) Audi RS 3 LMS
Race 2 snelste ronde: Rob Huff (GBR) Volkswagen Golf GTI TCR
DHL Pole Position Race 3: Rob Huff (GBR) Volkswagen Golf GTI TCR
Race 3 winnaar: Esteban Guerrieri (ARG) Honda Civic Type R TCR
Race 3 snelste ronde: Yann Ehrlacher (FRA) Honda Civic Type R TCR
TAG Heuer Best Lap Trophy: Rob Huff (GBR) Volkswagen Golf GTI TCR
TAG Heuer Most Valuable Driver: Esteban Guerrieri (ARG) Honda Civic Type R

Foto: FIA WTCR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op woensdag 13 november 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons