van der Horst

Tom Coronel eindelijk aan rijden toe tijdens Adria-test

ROAL Motorsport Chevrolet Cruze TC1 - Tom Coronel
ROAL Motorsport Chevrolet Cruze TC1 - Tom Coronel
Voor de deelnemers aan het ingrijpend vernieuwde WTCC-kampioenschap dringt de tijd. Citroën Racing begon weliswaar reeds vorig jaar in juni te testen terwijl Honda Racing rond de jaarwisseling de achtervolging op het Frans merk inzette. Voor het Lada Lukoil Racing Team en meer nog voor de RML Cruze-klanten daarentegen is het alle hens aan dek om hun nieuwe montuur voor de seizoenstart in Marrakech raceklaar te krijgen. Net als voor Campos Racing en Münnich Motorsport dat inmiddels zijn beide Cruze's aangeleverd kreeg, tikt de nog resterende tijd ook voor het ROAL Motorsport in sneltempo weg. Het Italiaanse team was gisteren, vandaag maar ook morgen dan ook druk doende in het Italiaanse Adria met de shake down van Tom Coronel's exemplaar en de fine tuning van Tom Chilton's auto.
  • De Swert Opticiens

d736aa4a3164a152ade502259382b09d37f91d7b.jpg
Net als Campos-rijder Hugo Valente - die inmiddels ook al in Spa ging testen - kon ook Tom Chilton zijn nieuwe wagen reeds eerder in Valencia aan de tand voelen. Tom Coronel van zijn kant was tot zaterdag nog druk met de bestickering van zijn Cruze (zie video) maar kwam zondag en maandag in Adria dan toch eindelijk aan rijden toe.

064c1b6af0aa1afb280e17177098871026e665ac.jpg
"Zowel zondag als vandaag werkte ik telkens vier runs van twee tijdronden af" licht Coronel de Adria-test toe. "Met telkens een in- en out lap erbij kwam ik uit op een totaal van zestien rondjes. Ruim voldoende om reeds een eerste indruk te hebben van mijn nieuw speeltje. Je voelt meteen dat deze wagen gebouwd is door mensen die het drie keer tot wereldkampioen schopten.

ed407504d65731a1a1b84b4ef61f040db02cf864.jpg
Dit is een heel andere auto en heeft niks meer met mijn achterwiel aangedreven BMW van vorig seizoen te maken. Zeventig PK extra, flink wat kilo's lichter, een gereduceerde wagenhoogte en vanzelfsprekend de extra downforce zorgen voor een bochtensnelheid die nagenoeg 10 km/u hoger ligt en zes seconden winst per ronde. Het extra vermogen is ook goed voelbaar bij het uitaccelereren terwijl je op oude banden al snel de wheelspin voelt komen. Deze Cruze voelt iets stijver aan dan ik gewend ben en reageert dan ook sneller op stuurwijzigingen. Als je het mij vraagt zit ie ergens tussen een toerwagen en een LMP in maar al bij al vond ik het geen moeilijke auto.

Ikzelf heb er reeds de racemotor in zitten maar teamgenoot Chilton testte vandaag nog met de testkrachtbron. Morgen wordt zijn racemotor dan ingebouwd en na een korte shake down gaan beide wagens woensdagnamiddag de boot op, richting Marrakech waar we eindelijk weer gaan racen!"
 



Foto's: Tom Coronel



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 31 maart 2014.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons