Tom Coronel en ROAL Motorsport opnieuw samen op pad (+ Video)
"Met ROAL Motorsport werk ik inmiddels reeds vijf jaar lang met volle tevredenheid samen" licht Coronel een en ander toe. "Dat geeft ook voor het komende seizoen veel vertrouwen. Anders dan vorig seizoen wijzigt er wel wat aan de kleurstelling van de Cruze, die het komende seizoen grotendeels geel zal ogen. Een direct gevolg van de nauwe samenwerking met DHL voor het seizoen 2015. Andere trouwe sponsors zijn McGregor, TW Steel –big in oversized watches-, Valvoline, ERU, Amando Face & Body Care, Equinix, AkzoNobel Lesonal, Intrax en Bouwgroep Dijkstra Draisma."
"Ik heb het momenteel ontzettend druk maar hoop een en ander morgen (woensdag- nvdr) reeds te kunnen finaliseren en bekendmaken" bevestigde Coronel ons gisterenavond zijn deelname. Opdracht volbracht dus. "Na mijn WTCC-seizoen begonnen direct de voorbereidingen op het nieuwe jaar. Ik was op dat moment al in gesprek met Ken Allen, CEO van DHL, om te zien wat wij in 2015 voor elkaar konden betekenen. Anderzijds stond er voor begin januari nog een uitstapje naar de Dakar-zandbak gepland. Iedereen weet inmiddels hoe dat is afgelopen en meteen na mijn terugkeer in Nederland ben ik verder gegaan met het WTCC-verhaal. Het is super dat ik er weer een jaar bij ben. Volgens mij ben ik daarmee ook één van de rijders die het langst aan deze serie meedoet. En voor het vijfde achtereenvolgende jaar samen met het team van ROAL Motorsport, van Roberto Ravaglia en Aldo Preo. Dat geeft een goed gevoel en veel vertrouwen.
Vorig jaar zijn wij met elkaar aan het Cruze-avontuur begonnen en dat kende hoogte- en dieptepunten. Daarbij hebben wij heel veel geleerd en dat geeft ons een goede start voor 2015. Technisch is de auto vrijwel gelijk aan vorig jaar. Het allergrootste verschil is dat de kleur blauw plaats maakt voor geel. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de komst van sponsor DHL. Wat voorheen geel was, wordt nu blauw, want McGregor zal ook in 2015 een van mijn sponsors zijn. Die kleur geel komt ook terug in de helm. Net als in Dakar ga ik in het komende WTCC-seizoen van start met een kaaskophelm met Eru Kaas voor Kerels-livery. Dus 'Eat my Dust' maakt daar plaats voor 'Eat my Cheese'. De kleur geel zal veel bepalender worden in 2015."
Voor Coronel die onvermijdelijk nog wat naweeën van een zware 'Dakar' moet verteren, breekt er alweer een hectische week aan. Allereerst vertrekt hij naar Italië om samen met ROAL Motorsport de nieuwe livery op de auto aan te brengen. "Daarna ga ik naar Barcelona voor de officiële FIA WTCC perspresentatie. Dan terug naar Italië voor de shake down van mijn auto op het circuit van Vallelunga. Dan zijn we al 17 februari en moet de auto naar Frankfurt waar hij daags nadien samen met de andere deelnemende wagens in één van de twee 747-Jumbo's richting Argentinië wordt geladen".
Roberto Ravaglia, teambaas van ROAL Motorsport, ziet de verlengde samenwerking met Tom Coronel wel zitten. "Onze rijdersbezetting voor het WTCC blijft onveranderd. Ik ben blij dat we de samenwerking met Tom Coronel kunnen voorzetten. We kennen hem erg goed, hij maakt deel uit van onze familie. Vorig jaar was Coronel één van de beste rijders in het kampioenschap, hoewel hij twee races moest missen. We willen op het hoogste niveau racen, maar ons doel is meestrijden voor overwinningen en titels in de Yokohama Trophy. Met Coronel en Tom Chilton hebben we twee zeer betrouwbare rijders."
Tom's nieuwe sponsor DHL is eveneens verheugd over de samenwerking voor 2015. "We zijn blij dat we onze banden met Tom Coronel nog nauwer kunnen aanhalen en een rol kunnen spelen bij zijn prestaties in het WTCC 2015," verklaart Ken Allen, CEO van DHL Express. "Wij hopen dat het DHL-merk op zijn auto de snelheidssensatie voor de fans nog verder zal vergroten en Tom nog meer historische overwinningen zal brengen."
DHL is overigens ook de Official Logistics Partner voor het WTCC/Eurosport, een overeenkomst die stamt uit 2010. Daarbij vervult DHL een breed uiteenlopend scala aan logistieke taken voor het WTCC, waaronder het overzeese transport van de raceauto's, reserveonderdelen en zelfs de pitbox- en WTCC paddockuitrusting. DHL vervoert gemiddeld tussen de 180 en 200 ton aan vracht tussen twee races, wat zich verhoudt tot tussen de 30 en 35 containers of, voor de races in verre landen met een korte interval, twee Boeing 747 jumbo's. DHL is al ruim 30 jaar actief in de autosport. Naast het WTCC werkt DHL ook samen met kampioenschappen en teams als de Formule 1®, de Formule E en het Andretti Autosport team dat in de IZOD IndyCar series uitkomt.
Met een totaal van 277 races op EK- en WK-niveau (55 wedstrijden in het FIA ETCC van 2001 tot en met 2004 en 222 races in het FIA WTCC van 2005 tot en met 2014) mag Coronel de meest ervaren coureur in deze categorie worden genoemd. "En als het aan mij ligt, komen daar nog heel wat races bij," aldus de immer goedlachse kaaskop.
Foto's: Coronel Press & Hans van Onsem
Tweet