Tom Coronel had meer verwacht van zijn afspraak met de Nordschleife (+ Video)
WTCC. Vanuit dat perspectief was de opzet van WK-organisator Eurosport Events zonder meer geslaagd en de televisiebeelden van de auto's op de 25 kilometer lange combinatie van Grand Prix-circuit en Nordschleife in het heuvellandschap van de Eifel waren ronduit spectaculair.
De voorbereiding verliep voor Coronel echter niet optimaal, want in tegenstelling tot de meeste andere rijders had hij vanwege de opgelopen schade tijdens het raceweekeinde in Marrakech eind april niet kunnen deelnemen aan de officiële WTCC-testdag op de Nordschleife. "Dat nadeel was groter dan we van tevoren gedacht hadden, want qua afstelling van de auto liepen we nu gedurende het weekeinde toch wel behoorlijk achter de feiten aan", verklaarde Coronel. "De test op donderdag vond plaats onder droge omstandigheden. In de eerste vrije training op vrijdag was het nat, dat ging heel goed, want daarin stond ik constant ergens tussen de vierde en de zesde plaats, maar in de tweede vrije training, opnieuw op een droge baan, ging het helemaal niet." Een ander nadeel was dat hij vanwege een motorwissel in zijn Chevrolet in de eerste race van achteraan in de startopstelling zou moeten vertrekken.
"Zoals zo vaak besloten we ons dus te richten op de tweede race", aldus Tom. "In de kwalificatie trok ik er drie keer op uit en werd uiteindelijk als negende geklasseerd, waarmee ik best tevreden was want daarmee stond ik voor de tweede race op de eerste startrij.
"In de eerste race had ik een slechte start en in de eerste bocht kwam ik in contact met Grégoire Demoustier. Het was weliswaar geen erg zware aanrijding, maar ik besloot toch de pits in te rijden om geen onnodige risico's te nemen, zodat ik in ieder geval de tweede race zou kunnen rijden.
In die race startte ik goed, maar de Citroëns en ook de fabrieks-Honda's waren duidelijk sneller. Ik ging in de eerste ronde nog als vierde de Nordschleife op en kon mijn positie een tijdlang vasthouden, maar op het lange rechte stuk van Döttinger Höhe staken de rijders met de fabrieksauto's me één voor één zonder problemen voorbij. Daar kon ik gewoon niets tegen beginnen. In ieder geval werd ik als achtste nog de best geklasseerde Chevrolet-rijder, dat stemt enigszins tevreden, maar als geheel moet ik zeggen dat ik meer van dit weekeinde had verwacht. Mogelijk lukt het binnen drie weken op de Moscow Raceway beter, een omloop die de ROAL Motorsport Chevy beter ligt dan de Nordschleife"..
Veel tijd om over zijn WTCC-optreden te tobben had Coronel evenwel niet want amper enkele uren later moest de Nederlander alweer aan de slag in de 24h van de Nürburgring, aan het stuur van de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van het Duitse Zakspeed-team waar hij Asch, Ludwig en Vietoris flankeerde. Jammer genoeg kwam hij helemaal niet aan rijden toe. Nadat één van zijn teammaats in ronde 9 de controle over de bolide verloor volgde onherroepelijk de opgave.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet