van der Horst

Tom Coronel had meer verwacht van zijn afspraak met de Nordschleife (+ Video)

Tom Coronel - ROAL Motorsport RML Chevrolet Cruze
Tom Coronel - ROAL Motorsport RML Chevrolet Cruze
Het zat onze Noorderbuur Tom Coronel niet mee dit weekend op de Nürburgring-Nordschleife waar de vierde WTCC-manche werd verreden. Auteur van een behoorlijke negende tijd, werd de man uit Eemnes al in de eerste bocht uitgeschakeld na contact met Grégoire Demoustier. Nadat het gehavende bodywork van de DHL-Chevy tijdig met tapeband en kippengaas werd hersteld, dook Coronel bij de tweede start als tweede dezelfde bocht in, om er in het startgedrum als vierde uit te komen. Een evident gebrek aan topsnelheid en geen optimale balans resulteerden in een achtste plaats aan de finish. Zich optrekken aan een ... knalresultaat in de 24H van de Nürburgring zat er ook al niet in. Nadat een teamgenoot 'zijn' Mercedes-Benz SLS AMG GT3 crashte, ging het licht in de Zakspeed-box al na amper een uur definitief uit.
 
Aanhankelijke fans...
Aanhankelijke fans...
Toen medio vorig jaar werd aangekondigd dat het WTCC dit jaar op de Nordschleife van de Nürburgring in actie zou komen, was Noorderbuur Tom Coronel meteen dolenthousiast. "Supergaaf, het mooiste circuit van de wereld! Ik kijk er nu al naar uit." Inderdaad was het optreden in het voorprogramma van de 24-uursrace, met zo'n 200.000 bezoekers een van de grootste autosportevenementen van Europa, zeker een spectaculair nieuw hoogtepunt op de kalender van het
WTCC. Vanuit dat perspectief was de opzet van WK-organisator Eurosport Events zonder meer geslaagd en de televisiebeelden van de auto's op de 25 kilometer lange combinatie van Grand Prix-circuit en Nordschleife in het heuvellandschap van de Eifel waren ronduit spectaculair.

Tom Coronel - RML Chevrolet Cruze TC1
Tom Coronel - RML Chevrolet Cruze TC1
De voorbereiding verliep voor Coronel echter niet optimaal, want in tegenstelling tot de meeste andere rijders had hij vanwege de opgelopen schade tijdens het raceweekeinde in Marrakech eind april niet kunnen deelnemen aan de officiële WTCC-testdag op de Nordschleife. "Dat nadeel was groter dan we van tevoren gedacht hadden, want qua afstelling van de auto liepen we nu gedurende het weekeinde toch wel behoorlijk achter de feiten aan", verklaarde Coronel. "De test op donderdag vond plaats onder droge omstandigheden. In de eerste vrije training op vrijdag was het nat, dat ging heel goed, want daarin stond ik constant ergens tussen de vierde en de zesde plaats, maar in de tweede vrije training, opnieuw op een droge baan, ging het helemaal niet." Een ander nadeel was dat hij vanwege een motorwissel in zijn Chevrolet in de eerste race van achteraan in de startopstelling zou moeten vertrekken.

Start race 1
Start race 1
"Zoals zo vaak besloten we ons dus te richten op de tweede race", aldus Tom. "In de kwalificatie trok ik er drie keer op uit en werd uiteindelijk als negende geklasseerd, waarmee ik best tevreden  was want daarmee stond ik voor de tweede race op de eerste startrij.
 "In de eerste race had ik een slechte start en in de eerste bocht kwam ik in contact met Grégoire Demoustier.  Het was weliswaar geen erg zware aanrijding, maar ik besloot toch de pits in te rijden om geen onnodige risico's te nemen, zodat ik in ieder geval de tweede race zou kunnen rijden.

Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel - ROAL Motorsport
In die race startte ik goed, maar de Citroëns en ook de fabrieks-Honda's waren duidelijk sneller. Ik ging in de eerste ronde nog als vierde de Nordschleife op en kon mijn positie een tijdlang vasthouden, maar op het lange rechte stuk van Döttinger Höhe staken de rijders met de fabrieksauto's me één voor één zonder problemen voorbij. Daar kon ik gewoon niets tegen beginnen. In ieder geval werd ik als achtste nog de best geklasseerde Chevrolet-rijder, dat stemt enigszins tevreden, maar als geheel moet ik zeggen dat ik meer van dit weekeinde had verwacht. Mogelijk lukt het binnen drie weken op de Moscow Raceway beter, een omloop die de ROAL Motorsport Chevy beter ligt dan de Nordschleife"..

Zakspeed Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Zakspeed Mercedes-Benz SLS AMG GT3
Veel tijd om over zijn WTCC-optreden te tobben had Coronel evenwel niet want amper enkele uren later moest de Nederlander alweer aan de slag in de 24h van de Nürburgring, aan het stuur van de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van het Duitse Zakspeed-team waar hij  Asch, Ludwig en Vietoris flankeerde. Jammer genoeg kwam hij helemaal niet aan rijden toe. Nadat één van zijn teammaats in ronde 9 de controle over de bolide verloor volgde onherroepelijk de opgave.

Foto's: Hans van Onsem
 


Foto's: Hans van Onsem


 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op zondag 17 mei 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Nürburgring.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons