van der Horst

Tom Coronel kent moeilijke seizoenstart (+ video)

Tom Coronel - ROAL Motorsport
Tom Coronel - ROAL Motorsport
Het FIA WTCC 2015 opende op het 4,8 kilometer Autodromo Termas de Rio Hondo in Argentinië. Voor Tom Coronel het eerste optreden in de dit jaar DHL-gele Chevrolet Cruze van ROAL Motorsport. Een geweldige hitte teisterde de racepiste, waar de 43-jarige coureur uit Eemnes voor de eerste race een negende startpositie veiligstelde. Die bracht hem in de omgekeerde startvolgorde van race twee een positie op de eerste startrij.
  • Dreamdrive
Vanzelfsprekend stond de openingsrace in het teken van heelhuids de finish halen. Dit lukte gedeeltelijk, want als gevolg van problemen met een turboslang reed de Nederlander in de vierde ronde de pits binnen. Na herstel van de schade keerde hij terug op de baan, om vast te stellen dat de motor weer op vol vermogen presteerde. De tweede race kende een hectisch begin, waarbij de Nederlander mooi stand hield en als leider uit de eerste bocht kwam. Honda-coureur Tarquini volgde, met in zijn schaduw twee sterk gestarte Citroëns. Die overmacht was groot en voor hij het wist lag Tom derde. In zijn strijd om een positie bij de eerste vijf te behouden, maakte hij een foutje en belandde in het gras naast de baan. De Safety Car kwam op de baan en Coronel bezocht de pits, omdat de motortemperatuur van de Cruze-motor flink opliep. Hij keerde nog terug, maar parkeerde vervolgens toch zijn bolide in de box.

Na afloop was Tom Coronel duidelijk: "Zeker in de tweede race heb ik het zelf weggegooid. Hartstikke jammer, want gedurende het weekend ging het steeds beter. In het begin even een technisch dingetje met de pick up, maar dat werd redelijk snel opgelost. De vrije trainingen waren de eerste droge ronden met de auto dit jaar en de swing zat er goed in. Uiteindelijk hebben we een set-up bepaald die naar ons idee de beste was. In Q1 werd het daarmee nog best spannend met een P12. Voor ons gevoel hadden we wat meer naar voren moeten staan. Toch door naar Q2 en daarin ging de stuurpomp stuk. De laatste vier bochten zonder stuurbekrachtiging gereden, maar dat is niet te doen. Zeker niet met die enorme hitte hier. Het rondje toch afgemaakt en daarmee negende geworden. Supergunstig dus voor de omgekeerde startvolgorde van race twee."

"De start van race 1 was slecht en al snel kwamen de eerste mannen mij voorbij. Ik verloor topsnelheid en moest naar de pits. Daar bleek dat de slang van de turbo naar de intercooler geen druk meer gaf. Nadat het gerepareerd was ben ik weer uitgereden en deed alles het weer prima. Race twee begon ik met een superstart. Er reed nog een Honda naast mij op het gras, maar die kwam er niet voorbij. Ik reed aan de leiding tot ik in bocht 7 megalast van overstuur had. De Citroëns profiteerden en schoten voorbij, de Honda's kon ik er nog achter houden. Maar even later vergaloppeerde ik mij, schoof naast de baan in het gras en verspeelde daar een zekere Top 5 klassering. Ook nu liep de motortemperatuur weer op en ben ik de pits ingegaan. Daar hebben ze het gras er uitgehaald en ben ik nog een keer naar buiten gegaan. Toen bleken ook de splitter en bodemplaat beschadigd te zijn en had doorrijden geen zin meer. Argentinië is een prachtig land, maar zowel eerder in de Dakar als nu tijdens het FIA WTCC heb ik er weinig geluk. Een rommelig begin van het seizoen, maar wel met het gevoel dat wij er bij zitten."

Foto: Coronel press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Touring Car Championship op maandag 9 maart 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Termas de Rio Hondo.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons