van der Horst

Tom Van Rompuy: "Meer podiums in 2025"

Andy Jaenen en Tom Van Rompuy
Andy Jaenen en Tom Van Rompuy
Het eindejaar vonden we een geschikt moment om in gesprek te gaan met Tom Van Rompuy. De Antwerpenaar voltooide zijn eerste seizoen in het FIA WEC met de Corvette van TF Sport en beleefde een sterk begin van het seizoen, een uitdagende middenfase en een prachtig slotakkoord. Ook de gemiste kans tijdens de 24 Hours of Zolder blijft niet onbesproken. Een terugblik op een druk maar boeiend 2024 en vooral, een vooruitblik naar wat 2025 hem te bieden heeft.
Tom Van Rompuy, Charlie Eastwood en Rui Andrade
Tom Van Rompuy, Charlie Eastwood en Rui Andrade
"Het was over het algemeen best een goed seizoen", begint Van Rompuy. "Het was geen gemakkelijke start, zeker omdat de wagen gloednieuw was. We pakten wel de pole in Qatar en iedereen dacht dat we het geweldig zouden doen. Toen al beseften we echter dat het eerder een gelukje was en dat er nog veel werk op de plank lag. Toch ga ik de geschiedenisboeken in als de eerste polesitter in LMGT3. Dat pakken ze me niet meer af."

Tom Van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood
Tom Van Rompuy, Rui Andrade en Charlie Eastwood
Na die pole ging het even bergaf, zo vertelt de Antwerpenaar. "We kenden vanaf de eerste race tot na Le Mans behoorlijk wat problemen. Meestal waren het mechanische zorgen die het ons lastig maakten. Gelukkig kregen we veel ondersteuning vanuit Amerika, zij zaten er echt bovenop. Vanaf Brazilië begon het beter te lopen en hadden we op zijn minst kans op drie podiums. Tweemaal vielen we naast de boot door raceomstandigheden, maar uiteindelijk lukte het in Bahrein. Het deed ons enorm deugd om zo het seizoen af te sluiten."

Charlie Eastwood, Tom Van Rompuy en Rui Andrade
Charlie Eastwood, Tom Van Rompuy en Rui Andrade
Van Rompuy is inmiddels al bevestigd voor 2025, samen met dezelfde teamgenoten. "De verstandhouding tussen mij, Rui (Andrade) en Charlie (Eastwood) zit goed. Charlie weet precies wat hij met de wagen moet doen, terwijl Rui, net als ik, de overstap heeft gemaakt van prototypes naar GT's. Hij zal daar in 2025 verder aan werken, zeker aangezien hij een belangrijke rol krijgt in de kwalificaties. Het is namelijk aan de rijders uit de zilveren categorie om de Hyperpole te halen, zodat de amateurs onderling kunnen uitmaken wie polepositie pakt. Daarom rijdt Rui volgend jaar een dubbel programma, om zoveel mogelijk tijd in de wagen door te brengen."

Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Comtoyou Racing - Aston Martin Vantage AMR GT3 Evo
Voor Van Rompuy begint 2025 vroeg: "Midden januari sta ik al aan de start van de Michelin 24H Dubai. Niet met een Corvette, maar met een Aston Martin van Comtoyou Racing in de Pro Am-klasse. Daarna blijf ik nog even in het Midden-Oosten, want een week later staan er testen met TF Sport op het programma, voor mijn seizoen eind februari in Qatar officieel begint."

Laurens Vanthoor, Ayhancan Güven en Tom Van Rompuy
Laurens Vanthoor, Ayhancan Güven en Tom Van Rompuy
Natuurlijk moet ook de 24 Hours of Zolder van dit jaar ter sprake komen. Van Rompuy startte daar samen met zijn vader Dirk Van Rompuy, Ayhancan Güven en Laurens Vanthoor, met één doel: winnen. Helaas liep het anders dan gehoopt. "Het voelde echt als een gemiste kans. Door de race heen waren wij een van de sterkste teams. Ayhancan aan het stuur zien, was simpelweg genieten. De manier waarop hij van de middenmoot naar de leiding reed bij de start was prachtig. Nadien gingen onze kansen echter in rook op door een incident. Een van de remmen explodeerde ter hoogte van de Villeneuve Chicane. Het voelde bijzonder zuur dat we het werk niet konden afmaken."

Tot slot vroegen we Van Rompuy naar zijn nieuwjaarswensen voor 2025. "In het FIA WEC mikken we op zoveel mogelijk podiums en overwinningen. Daarom doen we het. Zonder die instelling heeft het geen zin om aan de start te staan. En ja, ik keer zeker terug naar de 24 Hours of Zolder. Daar hebben we nog een rekening openstaan die we graag willen vereffenen."

Foto's: Ronald Janssens - FIA WEC - Gert Starckx - Georges de Coster - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op zondag 22 december 2024.
  • Crisartech

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons