van der Horst

Tomas De Backer gaat voor Belgische titel in de Ford Fiesta Sprint Cup

Tomas De Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer - Ford Peerlings
We kennen de naam van één van de grote favorieten voor het opvolgen van Ford Fiesta Sprint Cup-kampioen Nathan Vanspringel en dat is Tomas De Backer. Philip Peerlings en de betrokken sponsors hebben immers hun akkoord gegeven voor het runnen van de vertrouwde #97 van de 24-jarige Antwerpenaar, die hiermee toe zal zijn aan zijn derde seizoen in de Ford-merkencup!
Tomas De Backer
Tomas De Backer
“Ik denk te mogen stellen dat ik er nog nooit zo goed heb voorgestaan,” glundert een ambitieuze Tomas. “Dankzij onze prestaties hebben wij ons vorig jaar flink in de kijker gereden en dat resulteerde in de komst van nieuwe sponsors, zoals Sketchup3D, Cerno, ELRO Solutions, The Garden Mechanic, Börfh en WRS, naast Race Winning Brands, die hun vertrouwen in mij al eerder hernieuwden. Dat maakt dat ik mij in een uitstekende context bevind om voluit te gaan. Voor de overwinningen en, of course, de Belgische titel! Ik kan Philip Peerlings en Raf Sontrop niet genoeg bedanken, want ook Ford Peerlings droeg een ferm steentje bij tot het verkrijgen van een uitermate goede omkadering. Uiteraard speelt mijn vader Eddy nog altijd een hoofdrol als technisch coach en hij krijgt versterking van heel wat extra mecaniciens.” 
 
In zijn tweede seizoen (en het eerste full onder de vlag van Ford Peerlings) behaalde Tomas drie overwinningen en daarenboven was de ex-Junior-kampioen de enige Belg die in de Dutch Belgian Super Star ook drie keer als algemene winnaar over de finish ging! Toch eindigde de rijder van de #97 Ford Peerlings in de eindstanden niet hoger dan een 3de plek, achter kampioen Nathan Vanspringel en vice-kampioen Milan De Laet. 
 
Tomas De Backer - Ford Peerlings
Tomas De Backer - Ford Peerlings
“Samenloop van omstandigheden hebben ervoor gezorgd dat ik iets te vaak naast de prijzen greep,” blikt hij nuchter terug op een seizoen van veel ups en downs.Zo reed ik in Race 1 van de Zandvoortse Openingsraces aan de leiding, toen de safety car de wedstrijd neutraliseerde en deze een… steen projecteerde die de radiator van de #97 doorboorde, met een overhitte motor als gevolg! In Race 2 zou ik gestart zijn op de 2de plaats, achter Herremans, maar de onherstelbare schade aan de motor, noopte mij, bijna, tot het geven van verstek. Ik mocht uiteindelijk overstappen op de Fiesta waarmee aanvankelijk Walter Cleynhens zou gaan rijden – die was zaterdagnacht ziek gevallen – maar omdat ik met deze auto niet had deelgenomen aan de kwalificaties, diende ik in Race 2 achteraan het veld de start te nemen en was ik aangewezen op een inhaalrace. Daarop volgde de afspraak tijdens het Supercar Madness-weekend. In de vrije trainingen draaide de motor vierkant en werd beslist deze niet te vervangen. Wim Coekelbergs had net een ex-Bas Koeten-auto aangekocht en werd bereidgevonden het zitje ervan aan mij af te staan. Ik pakte de ‘pole position en verhuisde via de omgekeerde Top 5 naar plaats 5 en, ja, in mijn haast om dat goed te willen maken, verhapte ik mij in de remzone aan de chicane, en knalde tegen de vangrails. Een zware fout met ernstige gevolgen, want de auto bleek niet te herstellen voor Race 2. » 
 
Onder invloed van die minder goede resultaten stond Tomas aldus op de vooravond van de Jack’s Racing Day, de derde meeting, pas 6de in de puntenstand, op ruime afstand van leider Nathan Vanspringel en diens directe volgers. Het was precies op TT Circuit Assen dat de ommezwaai volgde.  
 
« Mijn vader Eddy en de mensen van Ford Peerlings zijn blijven zoeken naar oplossingen en deze keer viel alles in de juiste plooi, de auto draaide als een Zwitsers uurwerk en bovendien tekende ik voor de eerste « overall » van een Belg in de Nederlandse-Belgische rangschikking ! De ontlading was des te groter toen ik het wagenpark verliet en mijn vader in de armen sloot… » 
 
In de Ardennen tijdens het weekend van het Racing Festival zat alles opnieuw mee en volgde het meesterwerk : pole position en twee keer « overall » winnaar. Het liet Tomas toe naar de Finale Races op TT Circuit Assen af te reizen als één van de twee sterkste belagers van puntenleider Nathan Vanspringel. 
 
“Dat ik in de finale op TT Circuit Assen nog meespeelde voor de knikkers en minstens kon gaan voor een tweede plaats, toont aan dat ik mits minder pech in de eerste meetings daar in Assen nog een bedreiging had gevormd voor Nathan Vanspringel. De aanpak, onze manier van werken en de goede resultaten sterken mij daarom des te meer dat ik dit jaar voor niets minder ga dan de grootste beker!” 
 
Tomas & Eddy De Backer
Tomas & Eddy De Backer
Tomas draait al een hele tijd mee in de Belgische autosport. Na een debuut in 2009 bij Antwerp Karting, bleef hij zes jaar actief in de Belgisch-Nederlands GK4 en Benelux IAME, goed voor vijf titels. Hij wist zich te selecteren voor de Red Bull/Karting Eupen-wedstrijd, zat in de finale van het Renault Clio Cup Stuurwiel en strandde in 2015 nipt in de halve finale voor het zitje van de TCR Benelux-RACB National Team. Uiteindelijk week hij uit naar de Nederlandse MX5 Cup, waarin nog werd gereden met het vorige model, en parallel genoot hij steun van het Italiaanse Haase Kart en mocht het chassis van de Italianen helpen ontwikkelen. Die contacten en opgedane ervaringen deden een belletje rinkelen bij talentenscout Marc Goossens en wat volgde was een aanbod om in 2020 bij Belgium Racing van Patric Derdaele te gaan racen in de Ford Fiesta Sprint Cup ! 
 
« Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar de merkenracerij, » zegt Tomas. « Omdat daar niet het vermogen van de auto een  eerste rol speelt, maar enkel de rijder die het chassis piekfijn weet af te stellen en zo het verschil maakt met de concurrenten. Ik zeg zeker niet neen voor een vierde jaar in de Fiesta Cup, maar zou wel eens willen proeven van een andere merkencup, zoals de door de mensen van Dick van Elk georganiseerde Mazda MX5 Cup of BMW M2 Cup ! Ja, met wat meer pk’s onder de rechtervoet, maar nog steeds close racing van de eerste tot de laatste meters !» 

Ford Fiesta Sprint Cup Belgium

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Ford Fiesta Sprint Cup Belgium op dinsdag 15 februari 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons