van der Horst

Tomas De Backer tevreden over debuut in de BMW M2 CS Racing Cup

Tomas De Backer
Tomas De Backer
Tomas De Backer draaide in de Ardennen overuren en kon daarbij terugblikken op een meer dan geslaagd Spa Racing Festival. Parallel met zijn arbeid in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup was er immers zijn debuut in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Daar maakte De Backer niet alleen indruk met snelle rondetijden, maar eindigde in de tweede wedstrijd ook nog bijna op het podium. “Ik kan alleen maar tevreden zijn, een perfect weekend”, was de terechte constatering van de snelle Belg.

Tijdens de Trophy of the Dunes op Circuit Zandvoort kwam de mededeling dat De Backer bij de volgende ronde van de titelstrijd, het Spa Racing Festival, eveneens mee zou doen in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Het idee kwam van Alexandre Viron, eigenaar van Rétrodor, een van de sponsors van De Backer in de Fiesta Cup en zelf dat weekend in Zandvoort actief in de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. Bij een testsessie op het door hem zo geliefde Spa-Francorchamps zette De Backer met de BMW direct snelle tijden op de klokken, waarop besloten werd het debuut in de Ardennen te laten plaatsvinden. Na vier seizoenen in de Fiesta’s had De Backer uiteraard ook wel oren naar een stapje hoger op de VRM-ladder. 

 

Met in zowel de Fiesta’s als de BMW’s twee vrije trainingen, in elke klasse een kwalificatie, gevolgd door twee races van zestig minuten in de BMW’s en twee races van 35 minuten in de Fiesta’s, kon De Backer in Spa overuren schrijven. Daarbij had hij zichzelf met het voortdurend moeten switchen tussen een voorwiel aangedreven auto met 150 pk en een achterwiel aangedreven auto met 450 pk, op het eerste gezicht geen gemakkelijke opgave meegegeven.  

 

Tomas De Backer - Bas Koeten Racing BMW M2 CS
Tomas De Backer - Bas Koeten Racing BMW M2 CS
Het leek de snelle Belg echter geen moeite te kosten. In de kwalificaties zette De Backer de Bas Koeten Racing BMW M2 CS op slechts 0,04 seconden van de derde startplaats op plek vier. Ín de twee races van telkens zestig minuten, waarin de BMW M2 CS Racing Cup Benelux de piste deelde met de Super Car Challenge, nam Fransman Viron steeds de start voor zijn rekening, om zodra het pitwindow open ging het stuur over te geven aan De Backer. Een inhaalrace leverde in de eerste wedstrijd uiteindelijk een vijfde plaats op. In race twee was de opgelopen achterstand kleiner en passeerde De Backer op minder dan een seconde van de derde positie op plek vier de finish. De rondetijden die De Backer daarbij liet noteren waren opnieuw indrukwekkend. 

 

“Het ging allebei heel goed, zowel bij de Fords als de BMW’s. Het overstappen van de ene naar de andere auto viel me reuze mee. Omdat de auto’s zo totaal verschillend zijn, had ik het eerlijk gezegd moeilijker verwacht. Voordeel was natuurlijk wel dat ik Spa-Francorchamps heel goed ken en ik de Fiesta probleemloos op routine kan rijden. Daardoor kon ik me meer focussen op de BMW, die nieuw voor mij was”, zei Tomas nog.  

 

De Backer links op het podium
De Backer links op het podium
De Backer had zich geen beter debuut kunnen wensen. “Die test ging destijds al goed en in de kwalificatie was ik nu ook meteen op snelheid. Ondanks de moeilijke omstandigheden zat ik maar een fractie achter plek drie. In race één kwam die safetycar voor ons te vroeg. Toen ik het stuur overnam was het gat al te groot geworden waardoor ik niet zoveel meer kon doen. In race twee had Sen Roodenburg, die voor mij op plek drie reed, met een technisch probleem te kampen waardoor ik twee tot drie seconden per ronde inliep. Als de race één ronde langer had geduurd, waren we op het podium gekomen, want op de finish zat ik nog maar één seconde achter hem. Ik ben zeer tevreden en had me geen beter debuut kunnen wensen. En met het resultaat in de Fiesta’s erbij was het gewoon een perfect weekend.” 

Ford Fiesta Sprint Cup Benelux




Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in BMW M2 CS Racing Cup Benelux op dinsdag 24 oktober 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Spa Racing Festival.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons