van der Horst

Tommi Mäkinen: "Het verschil met de wagens uit mijn tijd is enorm"

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen is en blijft een legende in de rallysport. De viervoudige wereldkampioen bouwt intussen zijn reputatie verder uit, ditmaal als teambaas van Toyota. In geen tijd zijn zijn Finse troepen er in geslaagd om de Japanse constructeur vooraan te laten meestrijden in het WK Rally en in amper het tweede seizoen van het programma staan momenteel de titels bij de rijders en de constructeurs op het spel. Autosport.be legde zijn oor te luisteren bij Mäkinen, die over elk heet hangijzer zijn visie gaf.
Over de rijdersbezetting voor het seizoen 2019: “Ik denk dat de drie heren heel goed weten wat teamwork wil zeggen. We beschikken in 2019 over twee heel ervaren rijders (Latvala en Meeke) en een jonge wolf (Tanak). Ik begrijp wat er omgaat in het hoofd van een rijder en probeer ervoor te zorgen dat ze niet te veel druk voelen. Meeke is technisch heel goed en hij kan een wagen snel doorgronden en beheersen. Hij zal ongetwijfeld iets kunnen bijdragen aan het team. Ik heb begrepen dat de Citroën niet de makkelijkste wagen was om te temmen, in tegenstelling tot de Yaris. Kris en Jari-Matti Lattvala hebben een contract voor een seizoen ondertekend.”

Over de eerste testkilometers van Kris Meeke: “Kris heeft inderdaad een fout gemaakt tijdens zijn eerste test vorige week, maar het viel allemaal goed mee. Het was tegen lage snelheid en er was geen schade. De wagen moest gewoon losgetrokken worden. Kan gebeuren.”

Over hoe rijders zich moeten aanpassen aan de wagen: “Rijders denken dat ze de wagen kunnen aanpassen aan hun rijstijl, maar dat klopt niet. Elke wagen heeft zijn eigenschappen en die moet men begrijpen en respecteren. Wisselen van wagen is dus zeker geen sinecure en vraagt enige tijd. Kijk bijvoorbeeld naar Ött, hij was aan het begin van het seizoen al snel, maar hij had een half jaar nodig om de wagen volledig te doorgronden.”

Over het vertrek van Esapekka Lappi: “Ik weet niet waarom hij vertrokken is, ik zie geen reden. We hebben hem altijd zo goed mogelijk proberen te ondersteunen. Maar hij zal geoordeeld hebben dat hij een beter aanbod van Citroën heeft gekregen. Hij wist waar hij bij ons aan toe was en we hebben een jaar geleden al duidelijk gemaakt hoe hij verder kon gaan met Toyota. Ik ben er zeker van dat nog veel had kunnen bijleren bij ons. Ik sluit niet uit dat hij misschien ooit terugkeert, ik begrijp dat hij een contract voor twee seizoenen heeft getekend bij Citroën.”

Over teamorders: “Hopelijk komen we niet in een situatie terecht waarin teamorders nodig zijn. Ik heb de rijders gezegd dat ze zelf maar de beslissing moeten nemen, ik ga dat niet opdringen. Ik denk niet dat het zover zal komen. Ik ben er geen fan van.

Over de rally van Japan: “Toyota heeft zich ingezet om het WRC terug naar Japan te brengen en iedereen is ongetwijfeld teleurgesteld met de beslissing om het nieuwe event niet op te nemen in de kalender. Er is heel veel interesse in WRC en met de nieuwe locatie nabij de grote steden is er potentieel voor een groot succes. Er was geen sprake van om een 15e rally aan de kalender toe te voegen, dat lag al lang vast. Er moest dus een bestaand evenement verdwijnen, zover is het niet gekomen.”

Over de huidige generatie van WRC’s: “Het verschil met de wagens uit mijn tijd is enorm, de bolides zijn zoveel beter en aangenamer om te besturen. Bij de start van het ontwikkelingsprogramma van de Yaris WRC heb ik zelf ongeveer 5000km getest en dat was een geweldige ervaring. Sindsdien is het er niet meer van gekomen.”

Foto: Vincent Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA World Rally Championship op vrijdag 26 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Spanje.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons