van der Horst

Tour de Belgique Historique 2014: Een Criterium-categorie voor gentlemen drivers

Na de succesvolle edities van 2012 en 2013, waardoor de Tour de Belgique opnieuw zijn plaats veroverde op de kalender voor historische wedstrijden, gaat het team van DG Sport verder op zijn elan op 14, 15 en 16 november. Er komt namelijk een derde editie, die voor het eerst helemaal wordt georganiseerd in de optiek van een regelmatigheidsproef voor historische wagens. “Het verleden kunnen we natuurlijk niet vergeten”, benadrukt Robert Vandevorst, orkestmeester van de Tour de Belgique made by DG Sport. “Maar het was belangrijk om de proef te laten evolueren door te profiteren van onze ervaring in het domein. De editie 2014 zal dus sportief zijn, met minder tijdscontroles en meer regelmatigheidstesten. Eigenlijk is het een meer klassieke rally, zonder daarentegen te vervallen in de overmaat van sommige regelmatigheidsproeven…”
De voornaamste nieuwigheid van de Tour de Belgique 2014: de komst van een Criterium voorbestemd aan de gentlemen drivers, in tegenstelling tot de gentlemen racers… “Tijdens de eerste twee edities gaven sommige deelnemers toe dat ze hun sportieve limiet bereikt hadden tijdens de vrije lange etappes”, gaat Vandevorst verder. “Samen met Christian Jupsin hebben we sindsdien de beslissing genomen om een Criterium op poten te zetten dat zich vooral richt op de familiale teams die deelnemen om een maximum aan plezier te beleven. Ze weten dat ze nooit kunnen concurreren met de experten in de discipline, die heel talrijk en heel getalenteerd zijn in ons land. De concurrenten van het Criterium zullen tachtig procent van het totale parcours voorgeschoteld krijgen, enkel en alleen op goede wegen en zonder proeven in het donker. Ze zullen daarom ook niet deelnemen aan de sportieve aperitief op vrijdagavond en ze kunnen ’s middags ook langer pauzeren. De formule lijkt ons ideaal voor wie samenhorigheid hoog in het vaandel draagt en/of voor wie uitzonderlijke wagens wil inzetten. Zo hebben ze de garantie dat ze hun wagen niet zullen beschadigen op wegen die in minder goede staat zijn…”
 
De deelname aan het Criterium van de Tour de Belgique kost ook 100 euro minder. DG Sport voorspelt dat dertig procent van het deelnemersveld, in eerste instantie, zal uitkomen in de nieuwe categorie. De wagens die toegelaten worden tot het Criterium moeten gebouwd zijn voor 31/12/1981, terwijl voor de anderen die datum vastligt op 31/12/1974. Zo staat de deur ook open voor de Youngtimers, die steeds talrijker zijn omdat ze dan ook veel toegankelijker zijn…
 
Een andere spraakmakende verandering: het parcours! Voor de editie 2014 ligt alles al vast, en zoals aangekondigd, wordt het startschot van de Tour de Belgique in november gegeven op het circuit Jules Tacheny in Mettet. “Een prachtige locatie waar men hartelijk ontvangen wordt, en niet enkel getolereerd”, stelt Vandevorst. “De wedstrijd kan dus, op uitzondering van het Criterium, van start gaan met een RT per sector op het circuit. De karavaan neemt vervolgens de richting van Dinant, met een sandwichbar in het lokaal van de Dinant Classic Club, voor een doortocht op de Place d’Armes, onder het toezicht van Richard Fourneaux, de enthousiaste burgemeester. Na een tweede deel over veertig kilometer, komen de deelnemers aan in het Castel van Pont-à-Lesse, waar ze de nacht zullen doorbrengen in de best mogelijke omstandigheden.”
 
Zaterdagochtend gaat het dan richting Florenne en daarna naar Chimay, met een regelmatigheidstest op de omloop. De deelnemers zullen daarna de Pole Mécanique des Ardennes ontdekken, op de voormalige luchthaven van Rocroi, met een RT op de rallysectie van de luchthaven. Na een uitstap van een zestigtal kilometer in Frankrijk, houden de deelnemers hun middagpauze in Rochehaut. De provincie Luik is de volgende bestemming, via Marche-en-Famenne, voor een hoogstaande aankomst in de koer van het Paleis van de Prins-bisschoppen in Luik, klokslag 19 uur! De dag wordt afgesloten in het Crowne Plaza van de ‘brandende’ stad.
 
De ultieme etappe van de Tour de Belgique 2014 brengt ons naar de Haspengouw, voor een terugkeer naar Francorchamps via Aywaille, Trois-Ponts, Stavelot en Malmedy. De deelnemers kunnen genieten van een middagmaal in de bekende Pit-Brasserie van Spa-Francorchamps, aangezien ook het mooiste circuit ter wereld per sector dienst doet als RT. De wedstrijd wordt beëindigd door een vijftigtal kilometer waarin de besten zich kunnen onderscheiden, met aankomst in Spa, waar de prijzen rond 19 uur worden uitgereikt, meer dan waarschijnlijk in de infrastructuur van het Lido, in het centrum van de stad.
 
Vermelden we nog dat een deelname aan de Tour de Belgique 2014 tot 15 september 1775,00 euro bedraagt in de ‘all in’-versie en 1320,00 euro zonder hotel, maar met middagmaal. Na midden september worden die tarieven naar 1890,00 en 1420,00 euro gebracht. De deelnemers aan het Criterium betalen 100,00 euro minder.
 
Het decor is opgezet, nu kunnen we enkel nog aftellen naar de editie van 2014 die zich uitzonderlijk aankondigt, en die – dat zijn we nu al zeker – het topje van de zalm bij de specialisten van regelmatigheidsproeven voor historische wagens zal aantrekken…

Tour de Belgique Historique press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op vrijdag 18 april 2014.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons