Tour de Belgique Historique 2014: Een Criterium-categorie voor gentlemen drivers
De deelname aan het Criterium van de Tour de Belgique kost ook 100 euro minder. DG Sport voorspelt dat dertig procent van het deelnemersveld, in eerste instantie, zal uitkomen in de nieuwe categorie. De wagens die toegelaten worden tot het Criterium moeten gebouwd zijn voor 31/12/1981, terwijl voor de anderen die datum vastligt op 31/12/1974. Zo staat de deur ook open voor de Youngtimers, die steeds talrijker zijn omdat ze dan ook veel toegankelijker zijn…
Een andere spraakmakende verandering: het parcours! Voor de editie 2014 ligt alles al vast, en zoals aangekondigd, wordt het startschot van de Tour de Belgique in november gegeven op het circuit Jules Tacheny in Mettet. “Een prachtige locatie waar men hartelijk ontvangen wordt, en niet enkel getolereerd”, stelt Vandevorst. “De wedstrijd kan dus, op uitzondering van het Criterium, van start gaan met een RT per sector op het circuit. De karavaan neemt vervolgens de richting van Dinant, met een sandwichbar in het lokaal van de Dinant Classic Club, voor een doortocht op de Place d’Armes, onder het toezicht van Richard Fourneaux, de enthousiaste burgemeester. Na een tweede deel over veertig kilometer, komen de deelnemers aan in het Castel van Pont-à-Lesse, waar ze de nacht zullen doorbrengen in de best mogelijke omstandigheden.”
Zaterdagochtend gaat het dan richting Florenne en daarna naar Chimay, met een regelmatigheidstest op de omloop. De deelnemers zullen daarna de Pole Mécanique des Ardennes ontdekken, op de voormalige luchthaven van Rocroi, met een RT op de rallysectie van de luchthaven. Na een uitstap van een zestigtal kilometer in Frankrijk, houden de deelnemers hun middagpauze in Rochehaut. De provincie Luik is de volgende bestemming, via Marche-en-Famenne, voor een hoogstaande aankomst in de koer van het Paleis van de Prins-bisschoppen in Luik, klokslag 19 uur! De dag wordt afgesloten in het Crowne Plaza van de ‘brandende’ stad.
De ultieme etappe van de Tour de Belgique 2014 brengt ons naar de Haspengouw, voor een terugkeer naar Francorchamps via Aywaille, Trois-Ponts, Stavelot en Malmedy. De deelnemers kunnen genieten van een middagmaal in de bekende Pit-Brasserie van Spa-Francorchamps, aangezien ook het mooiste circuit ter wereld per sector dienst doet als RT. De wedstrijd wordt beëindigd door een vijftigtal kilometer waarin de besten zich kunnen onderscheiden, met aankomst in Spa, waar de prijzen rond 19 uur worden uitgereikt, meer dan waarschijnlijk in de infrastructuur van het Lido, in het centrum van de stad.
Vermelden we nog dat een deelname aan de Tour de Belgique 2014 tot 15 september 1775,00 euro bedraagt in de ‘all in’-versie en 1320,00 euro zonder hotel, maar met middagmaal. Na midden september worden die tarieven naar 1890,00 en 1420,00 euro gebracht. De deelnemers aan het Criterium betalen 100,00 euro minder.
Het decor is opgezet, nu kunnen we enkel nog aftellen naar de editie van 2014 die zich uitzonderlijk aankondigt, en die – dat zijn we nu al zeker – het topje van de zalm bij de specialisten van regelmatigheidsproeven voor historische wagens zal aantrekken…
Tour de Belgique Historique press
Tweet