van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Tour de Belgique: Jens Vanoverschelde & Ingrid Peeters verrassen

Jens Vanoverschelde-Ingrid Peeters - VR Racing VW Karmann Ghia
Jens Vanoverschelde-Ingrid Peeters - VR Racing VW Karmann Ghia
De 33ste editie van de Tour de Belgique en de zevende maal op basis van regelmatigheid heeft opnieuw een schitterend en hoogstaand deelnemersveld opgeleverd met enkele verrassende namen en wagens op de podia. Historische rally's blijven evolueren. DG Sport heeft vanaf 2016 wel wat veranderingen doorgevoerd met een combinatie van navigatie, circuitproeven, klimkoersen en regelmatigheid en verdeeld over drie dagen.
Piraux-Monard - Renault 5 Alpine
Piraux-Monard - Renault 5 Alpine
Zo is er enerzijds de Tour de Belgique en anderzijds de Tour de Belgique Marathon die op vrijdag een zevental KP’s meer rijdt, gebaseerd op specifieke navigatie. Dus respectievelijk 29 en 36 proeven voor de twee groepen. Bij de Marathon was het duo Piraux/Monard in de Renault 5 Alpine twee dagen de betere, maar in de eindfase werden ze naar de derde plaats verwezen door Chabelle/Albert (Citroën Visa GTI) en de Porsche 911 van Deflandre/Lambert. Het verschil tussen de top 3 was met 11 seconden bijzonder klein en ze reden de rest van de concurrentie verloren

Gonin-Lys - Porsche 911 Carrera
Gonin-Lys - Porsche 911 Carrera
In de Tour de Belgique waren het de Porsches 911 van Gonin/Lys en Blaise/Sevrin en de verrassende VR Motorsport-VW Karmann Ghia van Jens Vanoverschelde en Ingrid Peeters die op een zakdoek streden binnen de top 3 en nadien het podium bemanden.

Tijdens de slotdag werd er bijzonder hard gestreden en na de proeven van Francorchamps en Eau Rouge kwam het duo Vanoverschelde/Peeters met de Karmann Ghia uit 1963 zelfs aan de leiding voor de beide Porsches. Ze konden de koppositie vast houden, maar na de wedstrijd werd reglementair het slechtste resultaat in mindering gebracht. Zodoende werd de Porsche 911 van Blaise/Sevrin alsnog winnaar voor de Volkswagen Karmann Ghia van Vanoverschelde/Peeters, de Porsche 911 van Gonin/Lys, de Audi Quattro van Godechal/Remion en de BMW van de familie Piret die de top 5 afsloot.

Jens Vanoverschelde-Ingrid Peeters - VR Racing VW Karmann Ghia
Jens Vanoverschelde-Ingrid Peeters - VR Racing VW Karmann Ghia
Na een geslaagde editie was de verrassing van het weekend uiteraard het duo Jens Vanoverschelde en Ingrid Peeters, die uiteraard ook de dames trofee won, in de Volkswagen Karmann Ghia van VR Racing, het team rond Dirk en Tom Van Rompuy. Deze wagen staat trouwens te koop. Voor de eerste maal nam Jens Vanoverschelde het stuur tijdens een rally gezien hij normaliter in het kuipje zit naast Dirk Van Rompuy. Het is uiteraard wel zo dat een goede copiloot over het algemeen ook goed met een stuur overweg kan. Wat Jens echter liet zien in de Volkswagen Karmann Ghia, is ronduit super. Uiteraard werd hij genavigeerd door een van de beste vrouwelijke copiloten dat ons land rijk is, Ingrid Peeters die normaliter de halve wereld afdweilt aan de zijde van de Mexicaanse Roamhy Heras en onder meer actief was in de Tour de Corse.

Yves Deflandre - Joseph Lambert  -  Porsche 911
Yves Deflandre - Joseph Lambert - Porsche 911
Ingrid Peeters: “Jens deed het vooral voortreffelijk, zeker op de afgesloten stukken zoals de klimkoersen en de proeven op karting en autocircuits. We hadden afgesproken dat we het stuur zouden delen gezien Jens een schitterende copiloot is. Maar ik zag hem genieten tijdens zijn maidentrip achter het stuur en het klikte goed bij het lezen en zodoende ben ik maar aan de rechterkant van de wagen gebleven. We zijn uiteraard superblij met deze uitslag door een Volkswagen Karmann Ghia tussen twee Porsches te parkeren in de einduitslag. Ik ben in ieder geval superblij.”

Godechal-Remion - Audi Quattro
Godechal-Remion - Audi Quattro
Jens Vanoverschelde: “Het was in ieder geval niet onze ambitie om als eerste over de meet te bollen al hoop je zoiets wel stiekem. Dat het slechtste resultaat achteraf volgens het reglement in mindering werd gebracht is spijtig, maar dit geldt voor alle deelnemers. Iedereen kan al eens vast zitten achter een kar of een tractor. Wij verloren quasi geen tijd waardoor ons slechtste resultaat eigenlijk nog best goed was. Dat geeft aan de meet dan uiteraard een vertekend beeld en bij de eindafrekening kan dit dan zuur opbreken. We zijn verhuisd naar de tweede plaats en wonnen de klasse. Ik heb me fantastisch geamuseerd en ben Ingrid dankbaar. Ze heeft enerzijds een goede job gedaan bij het lezen en anderzijds heeft ze me laten sturen. Een tweede plaats algemeen tijdens mijn eerste rally achter het stuur is voor mij een overwinning op zich.” 

Foto's: Tour de Belgique - VR Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op vrijdag 24 november 2017.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons