van der Horst

Tour de Corse Historique: Podia voor Vlieghe/Deplancke, Lareppe/David & Kelders/Chiappe

Philip Vlieghe - Filip Deplancke - Porsche 911
Philip Vlieghe - Filip Deplancke - Porsche 911
Het was afgelopen weekend zeer druk inzake Historic Rally’s. Naast de Zoute Grand Prix en de Rally de Portugal Historico werd ook de 17de editie van de Tour de Corse Historique verreden. Tijdens de drie rally’s stonden telkens gekende en ervaren Belgische deelnemers op de startlijst, maar je kan maar op een plaats tegelijk zijn en zodoende moesten er keuzes worden gemaakt. Over de Zoute GP en de Rally de Portugal Historico hadden we het al en telkens speelden Belgische deelnemers een hoofdrol in de strijd voor de zege of een plaats op het podium.
Dit gelde uiteraard ook voor de Tour de Corse Historique die een waanzinnig mooi deelnemersveld op de been bracht. Zowel kwantitatief als kwalitatief, met grote namen en 210 wagens aan de start. De bolides werden verdeeld over VHC (Voiture Historique Course) en VHRS (Voiture Historique Regularity Sport). In VHC was het een snelheidswedstrijd zoals we kennen bij de moderne wagens en veelal over de paden waar ook de WRC wagens hun ding doen.
De deelnemers kregen 841 km voor de wielen geschoven waarvan 340 tegen de chrono, verdeeld over 18 kp’s en vijf dagen.

In VHC stond er geen maat op het duo Mougues/Girauded, die in een Porsche een voorsprong van drie minuten bijeen fietsten op de Mazda RX7 van Lafay/Mathon. Christian Kelders, gecopiloteerd door Patrick Chiappe, kwam aan de meet 15 tellen te kort voor de tweede plaat in zijn Porsche RS, maar mocht mee op het podium na een uitstekende wedstrijd.

In VHRS of de regularity waren de teams die inschreven in de Moyenne Intermédiaire aan het feest met een zege voor de Fransen Christophe en Anne Baillet in hun supersnelle Porsche voor de Porsche van onze landgenoten Philip Vlieghe/Filip Deplancke en de Opel Ascona van José Lareppe/Lieven David. Vlieghe moest een halve minuut toegeven, maar was quasi een ganse wedstrijd in duel met Lareppe die tenslotte het pleit verloor met een verschil van zes seconden.

Philip Vlieghe - Filip Deplancke - Porsche 911
Philip Vlieghe - Filip Deplancke - Porsche 911
Filip Deplancke: “Er is waanzinnig snel gereden in regularity met gemiddelden tussen de 60 en 84 km/uur. In regularity ligt over het algemeen de grootste verdienste bij de copiloot, maar hier is echt gekoerst en moet je echt een piloot zijn om een top 5 te behalen. Tegen Baillet konden we door de hoge gemiddelden niet op gezien zijn Porsche een pak sneller was dan de onze. Lareppe beschikte over een razendsnelle Opel Ascona, waardoor de strijd gelijk opging met ons. We zijn zeer gelukkig met deze fel bevochten tweede plaats.”

Foto's: Filip Deplancke



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op woensdag 11 oktober 2017.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons