van der Horst

Tourenwagen Classics: Erik Qvick 4de algemeen en op pole in DTM-klasse

Erik Qvick & Dirk Van Rompuy
Erik Qvick & Dirk Van Rompuy
De BMW M3 E30 waarmee VR Racing opnieuw de Belcar Historic zal rijden verkeert momenteel in optima forma na de upgrade van afgelopen winter. De wagen waarmee Dirk Van Rompuy vorig jaar quasi een gans seizoen het kampioenschap aanvoerde, werd door Erik Qvick tijdens de eerste kwalificatie op de Nürburgring naar de pole in de klasse 2 (ex-DTM wagens) gepiloteerd.
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
De snelste chrono ging zoals verwacht naar de ex-Timo Scheider Audi A4 DTM 2006 van Stefan Rupp die nipt de meerdere bleef van de DRM Ford Capri Zakspeed Groep 5. Gerhard Füller parkeerde de STW Opel Vectra ex-Alzen op de derde startplaats met naast hem Erik Qvick die de BMW M3 E30 van VR Racing op de pole zette van klasse 2, voorzien voor ex-DTM wagens tot 1992. De snelle man uit Oostende liet hierbij veel gevestigde waarden achter zich en ook wagens die op papier sneller zijn. Evertjan Alders, de tweede Belg in het peloton, parkeerde zijn BMW op de 14de plaats algemeen en vierde in klasse 2. Later op de dag wordt nog een tweede kwalificatie verreden en dan zal Dirk Van Rompuy de BMW van VR Racing mennen.

Evertjan Alders / BMW E30
Evertjan Alders / BMW E30
Er zijn twee races tijdens het weekend binnen de Tourenwagen Classics. Op zaterdag een sprint over 30 minuten zonder pitstop. Op zondag is er dan een tweede race van 40 minuten met een pitstop. Dan zal ook Dirk Van Rompuy in actie treden. Op zaterdag is er bovendien een wedstrijd omschreven als ‘Golden Era’ (gouden eeuw). Daarin mogen volgens de eerste informatie de meest recente DTM en STW/WTCC wagens niet deelnemen en ook de DRM wagens blijven aan de kant. Alleen wagens met een bouwjaar tussen ’84 en ’92. Hierdoor is de kans dus zeer groot dat Erik Qvick zal starten vanop de pole. Maar zekerheid hieromtrent hebben we nog niet.

Foto's: Niels Vaeck & Bravo Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op vrijdag 7 augustus 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons