Tours: NASCAR gooit wedstrijdformat volledig om
Zowel op zaterdag als op zondag staan er halve finales op het programma, alsook een finale en dat telkens voor zowel de Elite 1 als de Elite 2-rijders. De startgrid van de halve finales op zondag wordt bepaald op basis van de snelste chrono's van zaterdag. De beste tien wagens uit elke halve finale, welke wordt verreden over 35 ronden of 20 minuten waarbij enkel de ronden onder groene vlag worden in rekening gebracht, stoten door naar de finale - waarbij de top 10 in de puntenstand een wildcard krijgt. De finales zelf moeten ongeveer de helft langer duren dan de halve finales, namelijk 50 ronden of 30 minuten.
Belangrijk detail... bij een herstart, die er meer dan waarschijnlijk gaat komen op de piste die steevast cautions uitlokt, mogen de rijders kiezen aan welke kant van de baan ze starten. De rijder op positie twee aan de buitenkant van de piste kan zo verkiezen om zich te laten terugvallen tot wat P3 zou zijn, in de hoop zo geen posities te verliezen of net de leider te kunnen bedreigen. De rijder op P3 mag vervolgens kiezen voor P2 (rij 1) of P5 (rij 3). Kiest hij voor P5 om een lijn aan de binnenkant van de piste te hebben, dan opent dat plots perspectieven voor de rijder die initieel op P4 stond; hij kan namelijk "gratis" doorstoten naar P2 in de race. Strategie zal dus van kapitaal belang zijn...
Foto's: Marnik Mouchaers & NASCAR Whelen Euro Series / Stephane Azemard
Tweet