van der Horst

Tours: NASCAR gooit wedstrijdformat volledig om

Stienes Longin - PK Carsport
Stienes Longin - PK Carsport
De NASCAR Whelen Euro Series staat aan de vooravond van de enige meeting die dit seizoen op een ovaal wordt betwist. Nadat Venray dit jaar niet meer op de kalender staat, dienen de specialisten van de ovaalracerij hun zinnen te zetten op het raceweekend in het Franse Tours. Toevallig bleek Stienes Longin in zijn Elite 2-kampioenenjaar één van die specialisten, want onze landgenoot pakte alle poles, alle snelste ronden en op één na alle zeges in Venray en Tours. Of Longin dit jaar in Elite 1 even sterk voor de dag komt op het ovaal in de Loirestreek, valt af te wachten. De organisatie heeft echter besloten om de spanning wat op te drijven door de reglementen volledig om te gooien - voor één meeting.
Start Nascar Whelen Euro Series 2017
Start Nascar Whelen Euro Series 2017
Belangrijkste nieuwigheid is de introductie van een halve finale, naar voorbeeld van de Daytona 500, waardoor we maar liefst twaalf wedstrijden zien in plaats van de gebruikelijke vier. De grid wordt nog steeds bepaald door de kwalificaties, welke verreden worden op vrijdag. Het format van de kwalificatietraining verandert evenwel ook, want alle rijders krijgen de baan twee rondjes voor zich alleen in de jacht op de snelste chrono, waarbij de snelste rijder uit de trainingen als laatste aan de bak mag. Wat volgt, is iets complexer dan gebruikelijk, want de rijders worden in twee groepen verdeeld op basis van hun kwalificatieprestatie. De even geklasseerde en de oneven geklasseerde rijders gaan door naar hun respectievelijke halve finale.

Tours 2016
Tours 2016
Zowel op zaterdag als op zondag staan er halve finales op het programma, alsook een finale en dat telkens voor zowel de Elite 1 als de Elite 2-rijders. De startgrid van de halve finales op zondag wordt bepaald op basis van de snelste chrono's van zaterdag. De beste tien wagens uit elke halve finale, welke wordt verreden over 35 ronden of 20 minuten waarbij enkel de ronden onder groene vlag worden in rekening gebracht, stoten door naar de finale - waarbij de top 10 in de puntenstand een wildcard krijgt. De finales zelf moeten ongeveer de helft langer duren dan de halve finales, namelijk 50 ronden of 30 minuten.

Start Tours Elite 2
Start Tours Elite 2
Belangrijk detail... bij een herstart, die er meer dan waarschijnlijk gaat komen op de piste die steevast cautions uitlokt, mogen de rijders kiezen aan welke kant van de baan ze starten. De rijder op positie twee aan de buitenkant van de piste kan zo verkiezen om zich te laten terugvallen tot wat P3 zou zijn, in de hoop zo geen posities te verliezen of net de leider te kunnen bedreigen. De rijder op P3 mag vervolgens kiezen voor P2 (rij 1) of P5 (rij 3). Kiest hij voor P5 om een lijn aan de binnenkant van de piste te hebben, dan opent dat plots perspectieven voor de rijder die initieel op P4 stond; hij kan namelijk "gratis" doorstoten naar P2 in de race. Strategie zal dus van kapitaal belang zijn...

Foto's: Marnik Mouchaers & NASCAR Whelen Euro Series / Stephane Azemard



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Nascar Whelen Euro Series op dinsdag 26 juni 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Oval World Challenge.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons