van der Horst

Toyota analyseert seizoensopener: "Nog heel wat werk voor de boeg"

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Toyota lukte, na de diskwalificatie van de Audi die als eerste werd afgevlagd, een tweede plaats in de 6 Hours of Silverstone. De seizoensopener van het WK uithouding gaf evenwel aan dat de Japanse constructeur de zaakjes nog niet volledig op orde heeft en wil het meestrijden voor de algemene zege, zal het de TS050-Hybrid nog beter moeten leren kennen. In een terugblik geeft Gazoo Racing dat ook toe.
  • Dreamdrive
Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
"We putten vertrouwen uit dit resultaat, zeker na onze problemen tijdens de kwalificaties", aldus team president Toshio Sato. "Met beide wagens finishen terwijl we een volledig nieuwe bolide gebruiken, is een puike prestatie. We zitten nog niet op het niveau dat we willen, maar we hebben een grote stap gezet ten opzichte van vorig jaar."



Anthony Davidson
Anthony Davidson
Dat 2015 moeilijk was, is een open deur intrappen; dat vertelde ook Anthony Davidson in een gesprek met Autosport.be. "De batterij is het hart van het ganse systeem. Zonder batterij, zijn je rondetijden te traag, moet je te veel brandstof gebruiken en moet je vroeger het gas lossen aan het einde van de rechte lijn. Zodra je een beter hybride-systeem hebt, kom je in een opwaartse spiraal terecht. Minder vroeg gas lossen, later en harder remmen, wat vervolgens weer meer energie recupereert, waardoor je weer een grotere boost krijgt van de batterij en tot slot minder brandstof moet gebruiken bij het accelereren. Het bouwt simpelweg aan een goed resultaat. Vorig jaar beschikten we niet over een gepast hybridesysteem. Het systeem werd wat te oud en we verloren voornamelijk hierdoor rondetijd. Dit jaar kunnen we de rondetijden op een volledig andere manier behalen en dat toont zich."

Toyota TS050 Hybrid
Toyota TS050 Hybrid
Davidson gaf aan dat er evenwel nog een weg af te leggen is, ondanks de geleverde prestatie. "Het rechtvaardigt het harde werk deze winter. We kunnen zeggen dat we hadden kunnen winnen als het niet voor de lekke band was, maar in alle eerlijkheid waren we gewoon niet snel genoeg om te winnen. Er ligt nog een park werk op de plank en hopelijk zullen we nog beter uit de verf komen bij de volgende race."

Foto's: Arne Simons & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Endurance Championship op donderdag 21 april 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Silverstone.
  • Qvick Motors

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons