Toyota analyseert seizoensopener: "Nog heel wat werk voor de boeg"
Dat 2015 moeilijk was, is een open deur intrappen; dat vertelde ook Anthony Davidson in een gesprek met Autosport.be. "De batterij is het hart van het ganse systeem. Zonder batterij, zijn je rondetijden te traag, moet je te veel brandstof gebruiken en moet je vroeger het gas lossen aan het einde van de rechte lijn. Zodra je een beter hybride-systeem hebt, kom je in een opwaartse spiraal terecht. Minder vroeg gas lossen, later en harder remmen, wat vervolgens weer meer energie recupereert, waardoor je weer een grotere boost krijgt van de batterij en tot slot minder brandstof moet gebruiken bij het accelereren. Het bouwt simpelweg aan een goed resultaat. Vorig jaar beschikten we niet over een gepast hybridesysteem. Het systeem werd wat te oud en we verloren voornamelijk hierdoor rondetijd. Dit jaar kunnen we de rondetijden op een volledig andere manier behalen en dat toont zich."
Davidson gaf aan dat er evenwel nog een weg af te leggen is, ondanks de geleverde prestatie. "Het rechtvaardigt het harde werk deze winter. We kunnen zeggen dat we hadden kunnen winnen als het niet voor de lekke band was, maar in alle eerlijkheid waren we gewoon niet snel genoeg om te winnen. Er ligt nog een park werk op de plank en hopelijk zullen we nog beter uit de verf komen bij de volgende race."
Foto's: Arne Simons & Martijn Wouters
Tweet