van der Horst

Toyota Gazoo Racing stelt nieuwe TS050 Hybrid voor

Toyota TS050 HYBRID
Toyota TS050 HYBRID
Toyota Gazoo Racing heeft aan de vooravond van de Prologue van het WEC te Monza, de nieuwe TS050 Hybrid LMP1 voorgesteld waarmee het dit jaar het WEC betwist. De Japanse constructeur zet twee bolides in voor Mike Conway/Kamui Kobayashi/José-Maria Lopez (#7) en Sébastien Buemi/Anthony Davidson/Kazuki Nakajima (#8), bij de 24 Heures du Mans komt daar nog een derde exemplaar bij voor Nicolas Lapierre/Yuji Kunimoto/Stéphane Sarrazin.
  • St. Paul
Toyota TS050 HYBRID
Toyota TS050 HYBRID
De nieuwe TS050 wordt aangedreven door een nagelnieuwe V6 turbomotor van 2,4 liter die gekoppeld is aan een hybridesysteem uit (nog steeds) de 8MJ categorie. De nieuwe motor verbetert ten opzichte van de vorige V6 de thermische efficiëntie door een verhoging van de compressieverhouding. Ook het hybridesysteem werd geoptimaliseerd en heeft een aangepaste lithium-ion batterij. Eveneens de aerodynamica van de wagen werd herzien, ingegeven door de nieuwe reglementen die moeten vermijden dat wagens gaan tollen bij een aanrijding. De aanpassingen hebben er onder meer toe geleid dat de voorsplitter 15 mm hoger staat, maar de diffuser achteraan dan weer kleiner is. Al bij al schat men het tijdsverlies in Le Mans op 4-5 seconden, terwijl op een andere omloop het te overbruggen gat op 2 tellen wordt geschat.

Technisch directeur Pascal Vasselon, "de TS050 Hybrid is een verregaande evolutie van het vorige model, enkel het monocoque is hetzelfde gebleven. De voorseizoen-testen zijn goed verlopen zowel op het gebied van prestaties als van betrouwbaarheid, de wagen legde al meer dan 30.000 kilometer af gedurende vijf testsessies waaronder een endurance test van 30 uren. We hebben min of meer het tijdsverlies dat de nieuwe reglementen veroorzaakten goed gemaakt, dus dat duidt aan dat er een stevige progressie is.”

Foto's: Toyota Motorsport GmbH
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op vrijdag 31 maart 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons