van der Horst

Toyota stelt 2013 evolutie van de TS030 Hybrid voor (+Video)

Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
Toyota heeft vandaag op de Zuid-Franse omloop van Paul Ricard zijn strijdwapen voor komend seizoen voorgesteld. Toyota wist in het debuutseizoen van de TS030 Hybrid hoge ogen te gooien en kon ondanks een beperkte voorbereiding en een kleiner budget Audi meteen al het vuur aan de schenen leggen door drie wedstrijden te winnen en al even van de leiding te proeven in Le Mans. Het Japanse merk laat de wagen voor dit jaar evolueren vooraleer zich te richten op een totaal nieuwe LMP1 voor 2014 conform de nieuwe reglementen. Uiterlijk vallen er enkele wijziging waar te nemen, maar ook onder de carrosserie onderging de TS030 Hybrid een aantal operaties.
Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
De op benzine en elektriciteit aangedreven LMP1 heeft voortaan een gewijzigd vooraanzicht dankzij de ontwikkeling van een nieuwe monocoque die het mogelijk maakte om het bodywork te kneden naar een betere aerodynamica. Zo ziet de neus er strakker en eenvoudiger uit en loopt deze iets steiler naar beneden af. Daarenboven valt ook op dat de ingenieus uitgedachte achtervleugel van eind vorig jaar verdwenen is en dat terwijl Audi net het concept van de dubbele eindplaten heeft overgenomen voor komend seizoen. De grootste wijziging is misschien wel de geoptimaliseerde monocoque die het hart van de bolide vormt. Vorig jaar was deze immers zowel vooraan als achteraan uitgerust voor de inplanting van het hybride systeem, wat uiteindelijk een compromis was. Verder namen de TMG ingenieurs in Keulen het chassis onder handen met het oog op betere betrouwbaarheid en daarbij aansluitend kortere reparatietijden wanneer er iets misloopt.
 
Ook aan het unieke super capacitator hybride systeem werd gesleuteld zodanig dat deze nu een 300 pk levert bovenop de 530 pk die gegenereerd wordt door de atmosferische 3,4 liter V8 motor.

d292919d7ce58075287155220baa196209daaeae.jpg
De bemanning van de twee LMP1's was al eerder geweten en stemt volledig overeen met die van vorig jaar. De #7 zal namelijk bestuurd worden door Alexander Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima, terwijl Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin en Sébastien Buemi de #8 de sporen zullen geven.
 

Toyota TS030 Hybrid
Toyota TS030 Hybrid
“In 2014 zullen de reglementen er drastisch anders uitzien wat concreet betekende dat de wagen voor dit jaar een evolutie moest zijn van ons oorspronkelijk concept”, stak technisch directeur Pascal Vasselon van wal. “Vanzelfsprekend is ons doel om al de kleine problemen die in het verleden de kop op staken te verhelpen. De TS030 van vorig seizoen was de facto een rijdend laboratorium en was dan ook in staat zowel vooraan als achteraan het hybride systeem te huisvesten, we hebben de monocoque hertekend om het te optimaliseren zonder motor vooraan. De prestaties van vorig jaar gaven veel voldoening zodanig dat we het oorspronkelijke concept niet hebben gewijzigd maar enkel hebben geperfectioneerd en geoptimaliseerd.”




Foto's: Toyota



  • Oeste Kart

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons