van der Horst

Tommi Mäkinen (Toyota WRC): "Je moet niet het grootste budget of team hebben om te winnen"

Toshio Sato - Tommi Mäkinen - Akio Toyoda - Koei Saga
Toshio Sato - Tommi Mäkinen - Akio Toyoda - Koei Saga
Toyota zal in de lente van volgend jaar starten met de eerste echte doorgedreven testen voor de Toyota Yaris WRC en gebruikt daarvoor intensief de uitvalsbasis in Finland. De Japanse bolide moet in 2017 meedraaien in het WRC en dat liefst in twee- of zelfs drievoud en om dat plan in goede banen te leiden, stelde Toyota in juli van dit jaar Tommi Mäkinen aan als teamchef. De door de wol geverfde Fin laat voor het eerst een beetje in zijn kaarten kijken over hoe hij Toyota naar de bovenste regionen van de rallysport wil krijgen.
  • STX Motorhomes
Toyota Yaris WRC
Toyota Yaris WRC
Tommi Mäkinen's eigen organisatie is verantwoordelijk voor het project en de Fin geeft aan dat men weldra zal beginnen met de opbouw van de Toyota Yaris WRC. "Momenteel zitten we in de ontwerpfase. Onze ingenieurs en ontwerpers hebben zich, samen met onze leveranciers, uitgesloofd om een wagen op te leveren die een winnaar kan zijn. TMG (Toyota Motorsport GmbH) is een belangrijke partner voor ons; zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie van de motor van de Yaris WRC", licht de rally-legende toe. TMG beschikt daarnaast ook over uitgelezen testfaciliteiten, afstammend uit het F1-tijdperk, en het is niet ondenkbaar dat het project ook de expertise op dat vlak (bijvoorbeeld de windtunnel of simulatoren) zal aanwenden.

Tommi Mäkinen & Akio Toyoda
Tommi Mäkinen & Akio Toyoda
Ook het idee over hoe het rallyteam er moet gaan uitzien, begint zich te kristalliseren. "Het team zal in Finland gehuisvest zijn en rijden onder Japanse vlag. We zijn verheugd om het project te kunnen sturen vanuit een land waar rally een nationale sport wordt beschouwd. Het is ook een uitgelezen plaats om onze wagen te ontwikkelen, met veel testmogelijkheden."

Toyota Yaris WRC
Toyota Yaris WRC
Het is evenwel niet zeker of het Toyota GAZOO Racing team in de loop van 2016 niet verhuist. "De kantoren voor de activiteiten in 2016 bevinden zich in Puuppola, maar we bekijken verschillende opties om een fabrieksteam te huisvesten in 2017. Toyota is, ondanks dat het de grootste wagenfabrikant is ter wereld, gekend om zijn efficiëntie en lichte structuur. Ik wil dat het rallyteam zo ook is. Ik wil het zelfde gevoel scheppen als we hadden met ons klein Mitsubishi-team. Je moet niet het grootste budge tof team hebben om te winnen", een besef waarover Toyota na diens mislukte F1-avontuur maar al te goed lijkt te beschikken.

Foto's: Toyota Motorsport GmbH, FIA WRC & Toyota



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in FIA World Rally Championship op vrijdag 4 december 2015.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons