van der Horst

Toyota Yaris GRMN: met de grote broer op stap

Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
De Toyota Yaris WRC (World Rally Car) heeft alles in zich om een iconische rallywagen te worden. Een uitnodiging om dit competitiebeest in levenden lijve aan het werk te zien sla je niet zomaar af en dus trokken we naar de WK rally van Spanje om de Japanse ‘pocket rocket’ de gevestigde waarden het vuur aan de schenen te zien leggen. Bovendien kregen we de kans om op dezelfde wegen de fel gesmaakte Yaris GRMN aan de tand te voelen.
Esapekka Lappi - Toyota Yaris WRC
Esapekka Lappi - Toyota Yaris WRC
Zelfs iemand die de rallysport vanop een afstand volgt, zal het niet ontgaan zijn dat Toyota haar rentree in het World Rally Championship niet heeft gemist. Al begin 2017, bij het tweede optreden, stond Jari-Matti Latvala met de Yaris WRC op het hoogste podiumschavot in de Zweedse sneeuw. Een jaar later en het team onder leiding van rallylegende Tommi Mäkinen strijdt volop mee voor de titels bij de rijders en constructeurs. Volgens heel wat insiders is de Yaris WRC uitgegroeid tot de te kloppen wagen in het WRC.

Ott Tänak - Toyota Yaris WRC
Ott Tänak - Toyota Yaris WRC
Je houdt het bijna niet voor mogelijk dat men van deze compacte en anonieme stadswagen zo’n racemonster heeft gemaakt. Van de vier constructeurs in de topklasse heeft de Toyota afgetekend het brutaalste voorkomen, en dat ondanks de kleinste afmetingen. Vooral de extreme aerodynamische elementen aan de achterzijde boezemen ontzag in.

Vooraan zweeft de Toyota badge in een ovale opening waarlangs zuurstof naar de turbo wordt geleid die de 1.6-liter viercilinder aanblaast. Dit bommetje beschikt over 380 pk en 425 Nm koppel, bijna het dubbele van de 1.8 met supercharger waarmee de Yaris GRMN is uitgerust. De straatversie is dan weer 55 kilo lichter, al moet WRC zich schikken naar een reglementair minimumgewicht van 1.190 kilo. Maar goed, de vergelijking tussen de twee wagens gaat niet helemaal op. Buiten het naakte chassis neemt de competitieversie quasi niets over van de straatwagen, al beschikken beiden over een centraal gemonteerde uitlaat.

Nadat we de Yaris WRC bij zonsopgangs enkele keren zien voorbij scheuren op de shakedown proef krijgen we de sleutels van een GRMN en een roadbook met daarin een route die ons leidt langs een proef uit een vorige editie en de ‘power stage’ die dit jaar het sluitstuk van de rally vormt. De Spaanse WK manche is de enige die wordt afgewerkt op twee verschillende ondergronden, maar de proeven op onverhard laten we wijselijk links liggen.

Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
Zodra we de eerste rallywegen bereiken, is de Yaris GRMN in zijn element. De supercharger maakt deze bolide uniek in zijn segment. Het nodigt uit om de hogere toeren op te zoeken, want daar zit de echte power verscholen. In tegenstelling tot een doorsnee turbomotor is de gasrespons prima, de beleving leunt dan ook meer aan tegen een atmosferische blok. De tweede en derde versnelling maken overuren op de slingerende wegen. De soundtrack is subliem en doet denken aan het rauwe geluid dat we langs de rallyproeven waarnemen van wagens uit de R2-klasse.

De Yaris GRMN beschikt over grote remklauwen. De remschijven vooraan zijn een paar millimeter kleiner dan achteraan, maar wel geventileerd. Het valt op hoe goed we de remkracht kunnen doseren. De remmen geven bijna geen krimp en dat terwijl ze niet worden ontzien op de Santa Marina proef (14,5km) die voortdurend bergaf helt. Geen overbodige luxe als er na elke zware remzone een ravijn gaapt. Het van de GT86 geleende stuurwiel voelt soms wat onnatuurlijk aan, vooral bij een kleine input is de ervaring weleens kunstmatig. Het stuur is bovendien beperkt verstelbaar en de zitpositie is aan de hoge kant. Misschien dat de GRMN hier nog iets kan opsteken van zijn brute broer.

Toyota Yaris GRMN
Toyota Yaris GRMN
Af en toe voelen we de achterkant wat lichter worden, waarna de wagen zich gewillig in de bocht laat zetten. In tegenstelling tot de WRC beschikt deze straatversie uiteraard niet over vierwielaandrijving. Het Torsen-sperdifferentieel is duidelijk aanwezig en zorgt ervoor dat we vroeg op het gas kunnen. Het tikkeltje onderstuur dat zich manifesteert bij het insturen verdwijnt zodra je het rechterpedaal induwt. De wagen zoekt meteen de koord op en dat geeft vertrouwen. De Yaris GRMN dartelt over de typische welvingen die de wegen in deze streek karakter geven. Ook op de ruwere stukken van deze ‘special stage’ houdt de wagen stand, alleen op de plekken waar de verkenningswagens zand en stenen op de weg hebben gestrooid houden we wat in.

Net als de Yaris WRC is de GRMN een buitenbeentje in zijn klasse. Toyota spreekt zelf van een “straatauto met het DNA van een rallyauto”… Helaas hebben we geen vergelijkende test kunnen uitvoeren, maar we geloven het maar al te graag. Misschien is de GRMN-badge, wat staat voor ‘Gazoo Racing Meisters of the Nürburgring’, wel een gemiste kans en was een verwijzing naar het rallyprogramma beter geweest. Wij hunkeren alvast naar de volgende telg in deze nieuwe familie

Wanneer de rally enkele uren later van start gaat in het hart van Barcelona worden we geconfronteerd met ons hopeloos gebrek aan talent in vergelijking met de WRC-sterren, toch wel de beste stuurlui op deze aardkloot. Net als in de voorgaande rally’s blijkt de Yaris WRC meteen de te kloppen wagen, zeker in de handen van Ött Tanak. De Est zet direct de wedstrijd naar zijn hand, tot hij met een lekke band vooraan wegvalt en daarmee zijn titelambities quasi mag opbergen. Teamgenoot Jari Matti Latvala neemt vervolgens de fakkel over, maar moet uiteindelijk zijn meerdere erkennen in negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb (Citroën C3 WRC).

Foto's: Vincent Wouters
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Wagentest op dinsdag 13 november 2018.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons