van der Horst

Trofee van Bourgogne: Terugblik op de BGDC race

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Net als vorig jaar kreeg de BGDC af te rekenen met moeilijke, zelfs jammerlijke meteorologische omstandigheden tijdens de verplaatsing naar de Bourgogne op het prachtige circuit van Dijon-Prenois. Twee wedstrijden van respectievelijk 90 en 150 minuten stonden op het programma van het weekend, waarin de incidenten en onverwachte wendingen amper op twee handen te tellen waren…
Door de overvloedige neutralisaties was de wedstrijd op zaterdag allesbehalve evident om te ontcijferen voor deelnemers en waarnemers. Die eerste confrontatie bood de Peugeot RCZ Cup SemSpeed #3 van Benoît Semoulin en Anthony Lambert in Division 1 en de onvermijdelijke BMW M3 E46 #64 van Koen De Wit in Division 2 wel een optie op de uiteindelijke overwinning na beide races.

Op zondag vertrok Benoît Semoulin opnieuw helemaal vooraan, maar de leidende Peugeot RCZ Cup #3 in Division 1 moest al snel zijn meerdere erkennen in de snelste BMW M3 op de deelnemerslijst in Division 2. Het werd verder al snel duidelijk dat dit niet het weekend zou worden van Johan Huygens en Pieter Verlinde, van wie de M3 E46 #17 met motorproblemen te kampen kreeg en niet in het verhaal zou voorkomen.
 
De strijd voor de zege werd op die manier een duel tussen de M3 E46 van Koen De Wit en de M3 E36 #142 van John Rasse, die opnieuw van de partij was. Terwijl de baan nog niet volledig was opgedroogd, probeerde De Wit eens te meer in de strategische kijker te lopen door voor slicks te kiezen en dus met heel veel voorzorg zijn weg voort te zetten. John Rasse profiteerde van de situatie om naar de spits te rijden… vooraleer een probleem met de transmissie aan het linker achterwiel de #142 tot de opgave dwong! Koen De Wit wachtte nog één opdracht: zich naar de aankomst laten glijden en een tweede overwinning binnenhalen na die van de Trophée des Fagnes. De Wit neemt ook de leiding over in het kampioenschap.
 
Het podium van de D2 en de Klasse F werd vervolledigd door de BMW Z3M Coupé #888 van Pierre De Landsheere, Dimitri Kluyskens en Maxence Vandekerckhove, speelser dan ooit in zijn nieuwe kleuren, maar ook door de BMW Compact #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets, een oververdiend resultaat die de stijgende vormcurve van het team duidelijk aantoont. De Seat Leon Supercopa, nieuwkomers in de BGDC dit seizoen, maken constant progressie, met in Dijon een vierde plek voor de #35 van Greg Vannetelbosch en Olivier Kirten, die de #33 van Olivier Meurens, Renaud Cezar en Pierre Stassen achter zich kon houden. Minder geluk was er daarentegen voor het debuut van de Leon Supercopa #15 van Patrice Lacroix, terwijl ook de familie Dierckx de kaart van de pechduivel trok met de BMW M3 E46 #157.
 
In de Klasse E van de Division 2 was de eerste deelname van de VW Golf V TDI #521 van de Zwitser Andreas Kempf meteen succesvol, met daarachter de BMW 325i E90 #90 van Boeykens-Wastiels en de VW Golf V TDI #25 van Van den Berge-Van den Berge-Dubois.
 
Discussie bij SemSpeed!
 
De Peugeot RCZ Cup waren opnieuw niet te stuiten in Division 1 en zorgden voor het spektakel tijdens de race op zondag. De #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot werd al net na de start in de pitbox gesignaleerd na een contact, maar de wagen kon na de pitstops van de andere Franse bolides opnieuw het commando overnemen in D1. De SemSpeed RCZ Cup #2 (Matthieu De Robiano) en #3 (Benoît Semoulin) konden de kloof met Jérôme Heinen dichtrijden met nog 25 minuten op de klok, maar toen gebeurde het onmogelijke. De Robiano miste zijn rempunt aan het einde van de rechte lijn om… in te rijden op de #3 van Semoulin! Resultaat: opgave voor de #2, geplooide ophanging, dubbele lekke band en veel tijdsverlies voor de #3. Heinen en Hayot konden opgelucht ademhalen en voor het eerst dit seizoen de bloemen in ontvangst nemen, voor de RCZ Cup #7 van Stéphane Cristinelli en Michel Duquesnoy en de #3 van de onfortuinlijke Semoulin en Lambert.
 
In de Klasse B werd deze wedstrijd in twee tijden, betwist in delicate omstandigheden, gedomineerd door de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Kasters, een zege waar het duo bijzonder lang op gewacht heeft. De Renault Clio #503 van François Jeukenne en Gaël Frère, op zaterdag in de problemen en een dag later dus achteraan op de startgrid, kwam als tweede over de meet. De optelsom van beide races bezorgde Jean-Marc Bourdouch en René Brugmans echter de zilveren medaille in het klassement van de 2 liters met de Clio #108 Allure Team. De derde podiumtrede was voor de Honda Civic #6 van Navric De Laet en Patrick Van Billoen, die op Franse bodem een versnelling hoger schakelden. Ook de variatie is in de voorhoede van dit kampioenschap dus op de afspraak.
 
Aan de voet van het podium vonden we een handvol Renault Clio, met in volgorde de #37 van Hervé Deger en Philippe Hortulanus, die de #108 van rubber voorzag zodat de wagen op het podium kon eindigen (dat is spirit van de BGDC!), de #28 van Angélique Charlier, de Amazone van de BGDC, en haar teamgenoot Olivier Siegenthaler, de #10 van Michaël Divoy en Patrick Asnong, de #503 van François Jeukenne en Gaël Frère, de #62 van Philippe Braekevelt en Daniel Braun, de #80 van Nicolas Delencre en Jordan Leroy en de #510 van Christophe Kimplaire en de Luxemburger Canio Marchiome. Minder meeval was er voor de Clio #110 (Debroux-Dewaelheyns) en #85 (Hoogwerf-Hoogwerf), die beide voortijdig uit de wedstrijd verdwenen, terwijl de Honda Civic #48 (Thiroux-Gillion-Bastien) en #348 (Boostels-Franken) deze keer geen rol van betekenis konden spelen in de Klasse B.
 
De Porsche Boxster #24 van Jean-Yves Beeckman, Christophe Denis en Alain Neutelers kon als enige deelnemer in de Klasse D naar een zeer sterke algemene top 10-notering rijden, alle categorieën opgeteld.
 
Na afloop van deze eerste buitenlandse uitstap van het jaar krijgen de acteurs van de BGDC nu iets minder dan een maand pauze om hun bolides weer op te lappen. De volgende afspraak vindt plaats aan de Noordzee, op het Nederlandse circuit van Zandvoort tijdens het laatste weekend van mei, in het kader van de Benelux Open Races.

BGDC Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op zondag 1 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Trophée de Bourgogne.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons