van der Horst

Trofee van Bourgogne: Terugblik op de VW Fun Cup race

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Twee wedstrijden van elk 180 minuten stonden er zaterdag op het programma van de deelnemers aan de European VW Fun Cup op het circuit van Dijon-Prenois. Beide races werden afgewerkt onder zeer wisselvallige meteorologische omstandigheden waarbij de piste in de Bourgogne bijna nooit volledig opdroogde. Een uitgelezen kans dus voor de experten om het verschil te maken met een goed uitgekiemde strategie.
Nadat het traditioneel spelletje met deze keer rijderswissels op vrijdagavond voor het bepalen van de posities op de startgrid, was het de #65 Leader Racing van Loris Cencetti, Hakim Ouassini en David Doutrepront die vanop de “pole” mocht vertrekken, voor een meute van favorieten op zoek naar de zege. Het veld verloor al vroeg enkele snelle wagens, te beginnen met de #277 Netcom by Allure Team (Mondron-Bollen-Caprasse), slachtoffer van een lekke band en vervolgens een aanrijding… in de pitlane, welke hen een Drive Through opleverde! De bolide knokte zich mooi terug doorheen het veld, maar voor de topposities in het klassement kwamen ze niet meer in aanmerking.
 
Een dubbele ontgoocheling was er ook voor de #172 Yrcar St Vincent M3M (Leenders-Raes). Ook zij werden slachtoffer van een lekke band alvorens een strafronde toebedeeld te krijgen wegens, net als enkele anderen, het niet-respecteren van de regels omtrent de “Full Course Yellow” procedure! Spijtig, want Michaël Leenders behoorde tot de snelste piloten op de piste tijdens het openingsuur. Hetzelfde gold ook voor de #280 Socardenne by Milo Racing (Nivarlet-Balthazar-Martin), zij werden slachtoffer van een stukke versnellingsbak en vielen terug in de rangschikking.
 
Leek de zege in de eerste wedstrijd lange tijd naar de #65 van Leader Racing te gaan, dan gooide een neutralisatie op 40 minuten van de finish het klassement volledig overhoop. De #289 Conceptexpo by Milo Racing (Donniacuo-Van Cutsem) en de #278 Acome Racing by DNS (Nava-Charlier) opteerden om tijdens de neutralisatie te pitten, waardoor ze konden doorstoten naar de eerste twee plaatsen in de wedstrijd. Als vervolgens de intensiteit van de regen opnieuw toenam, toonde Lorenzo Donniacuo de toeschouwers hoe goed hij het klappen van de zweep kende, waarbij hij maar liefst vier seconden per ronde sneller reed dan zijn naaste belagers! In die omstandigheden sloeg hij een gaatje en kon het duo Lorenzo Donniacuo-Marc Van Cutsem een overtuigende zege pakken welke zonder twijfel naar meer smaakte…
 
“Normaal gezien moesten we een ronde later binnenkomen, maar bij het uitrijden van de bocht van Pouas zag ik een baanpost die een bord vastnam welke een neutralisatie aankondigde”,
vertelde Lorenzo Donniacuo na afloop. “Ik heb vervolgens beslist om meteen de pitlane in te duiken. Dat draaide goed uit waarna de overwinning binnen handbereik lag.”
 
Toen de #278 Acome Racing by DNS begon terug te vallen in de algemene rangschikking, kregen we een adembenemende de strijd om de twee overgebleven podiumplaatsen. Het was een dolgelukkige Martin Leburton die de #294 AC Motorsport 1, die hij deelde met thuisrijder Stéphane Perrin en de jarige Alix Fraiture, naar de tweede podiumtrede loodste. Het trio Cencetti-Ouassini-Doutrepont moest zich uiteindelijk tevredenstellen met de derde plaats, nadat ze teruggeslagen werden door de laatste “Full Course Yellow”!
 
De verdere ereplaatsen in de eerste wedstrijd vielen te beurt aan de #44 Jac Motors 1 (Jaspers-Henry de Frahan), de #291 Bustin by DNS (Bustin-Lieutenant-Kluyskens), laureaat van de Trofee van de Hoge Venen, en de #278 Acome Racing by DN, voor wie het laatste halfuur problematisch was. Noteren we ook de terugkeer tot de 8ste plaats van de #277 Netcom by Allure Team, nadat Fred Caprasse een mooie strijd kende met de #285 8KS Corse Team (Cappelli-Sordini-Zorza).
 
In de klasse van de tweezitters sloeg een sanctie van drie strafronden wegens het niet-respecteren van de regels van de “Full Course Yellow”-procedure de #342 Trendy Foods Monster (Plunus-Jardon-Van de Wauwer) terug in het klassement. De #360 CBRS by AC Motorsport (Dupont-Koning-Fisette) kon zijn ervaring aanwenden om op overtuigende wijze de zege te grijpen, met een voorsprong van 18 seconden op de #372 Debersaques Team (Debersaques-Debersaques-De Munter). Het podium werd uiteindelijk vervolledigd door de #355 JMD (Baudet-Mahy), die op één ronde eindigde van de winnaars.
 
Gele vlaggen!
 
Goed twee uur na de aankomst van de eerste wedstrijd, werd het startsein gegeven voor de tweede sprint over drie uur waarbij de hemelsluizen opengingen en de regen met bakken uit de hemel viel. Terwijl Marc Van Cutsem, aan boord van de #289 Conceptexpo by Milo Racing, het hele veld op sleeptouw nam, wachtte Alix Fraiture, in de #294 AC Motorsport 1, niet om door te stoten naar de kop van het veld. De mannen van het begin van de wedstrijd waren evenwel Claudio Cappelli (#285 8KS Corse Team) en Manu Nava (#278 Acome by DNS), die de kat niet uit de boom keken en in de regen naar de kop van het veld reden.
 
Het regende… straffen die de rangschikking gevoelig door elkaar zouden schudden. Claudio Cappelli kreeg een Stop & Go nadat hij een kegel raakte bij het uitkomen van een bocht. Iets erger verging het de #277 Netcom by Allure Team (Bollen-Caprasse-Mondron) en de #280 Socardenne by Milo Racing (Nivarlet-Balthazar-Martin) nog; zij krijgen drie strafronden toebedeeld wegens het niet-respecteren van de reglementen omtrent “Full Course Yellow”! Een rode draad doorheen het scenario van de tweede confrontatie was zonder fout een ontelbaar aantal neutralisaties. Spinnende en in de grindbakken rondtollende auto’s waren talrijk, hetgeen leidde tot herhaalde ‘Full Course Yellow’ procedures.
 
Alles leek erop te wijzen dat het #285 8KS Corse Team naar de zege mocht uitkijken, zij het dat de co’s van Claudio Cappelli er even de les niet bijhielden en dit in grote tegenstelling tot
een ontketende Martin Leburton die de #294 AC Motorsport 1 aan de leiding nestelde. Wedstrijd en zege binnen schot ? Helemaal niet ! « Bij het schakelen beging ik een fout, de achterste wielen blokkeerden en de auto schoof in een zijberm. Over en out,” gaf Leburton ruiterlijk toe.
 
Resultaat : de #294 viel terug naar een 5de plaats in het algemeen klassement, waarna de #291 Bustin by DNS van Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens plots aan de leiding verscheen en alzo een tweede zege binnenhaalde, na het eerdere succes in de Trofee van de Hoge Venen! De #285 van de Italianen 8KS Corse Team redde nog de meubelen met een 2de plaats, terwijl er voor de 3de plaats op het podium nog flink werd gevochten tussen Martin Leburton, de #65 Leader Racing van Cencetti-Ouassini-Doutrepont en de #278 Acome Racing by DNS vanNava-Charlier. Het was de #44 Jac Motors 1 van Jaspers-Henry de Frahan die de Top 6 volmaakte en de #289 Conceptexpo by Milo Racing (Donniacuo-Van Cutsem) voorafging.
 
Na het samentellen van de twee uitslagen pakte Bustin by DNS de volle pot en de #291 haalde het in de punten van de #289 Conceptexpo by Milo Racing en de #294 AC Motorsport 1.
 
Bij de tweezitters slaagde de #342 Trendy Foods Monster erin om de opgelopen schade in Race 1 ruimschoots goed te maken. Francis Plunus, Eric Jardon en Jean-Pierre Van de Wauwer wonnen met 30 seconden winst van de #372 Debersaques Racing van Yves Debersaques, Maxime Debersaques en Charles De Munter, en het podium werd vervolledigd door de #355 JMD van Olivier Baudet en Jean-Michel Mahy.
 
In het eindklassement ging alle winst naar de #342 Trendy Foods Monster, voor de #360 CBRS AC Motorsport en de #372 Debersaques Racing.
 
Na deze eerste internationale uitstap krijgen de deelnemers van de European VW Fun Cup een kleine maand de tijd om even op adem te komen en zich dan klaar te maken voor de Benelux Open Races, die plaatsvinden op 28 en 29 mei op het Circuit Park Zandvoort, vlakbij de Noordzee en het strand van de Nederlandse badplaats.
 
Uitslag Race 1 :
1.Conceptexpo by Milo Racing (Donniacuo-Van Cutsem) 96 ronden; 2. AC Motorsport 1 (Perrin-Fraiture-Leburton) 0.53.650; 3. Leader Racing (Cencetti-Quassini-Doutrepont) 1.01.802; 4. Lac Motors 1 (Jaspers-Henry de Frahan) 1.06.671; 5. Bustin by DNS (Bustin-Lieutenant-Kluyskens) 1.11.949; 6. Acome Racing by DNS (Nava-Charlier) 1.37.052); 7. 8KS Corse Team (Cappelli-Sordini-Zorza) 1.42.562; 8. Netcom by Allure Team (Bollen-Caprasse-Mondron) 1.45.391; 9. Milo Racing (Rosoux-Scamardi-Gillion) 1 ronde; 10. DRM Motorsport 1 (Eykens-De Latre du Bosqueau) 0.20.360; 11. AC Motorsport 2 (Quede-Mirguet) 2 ronden; 12. Flying Chicken by Allure Team (Collette-Swaelens-Taminiaux) 0.41.412; 13. DNS (Jacques-Da Palma-Magal) 0.58.008; 14. ComToYou 287 (Detry-Jonckheere) 3 ronden; 15. JeuKiPlay by DNS (Dehondt-Morlet) 0.41.412; etc. 24. 1ste tweezitter, CBRS by AC (Dupont-Koning-Fisette) 89 ronden.
 
Uitslag Race 2:
1.Bustin by DNS (Bustin-Lieutenant-Kluyskens) 83 ronden; 2. 8KS Corse Team (Cappelli-Sordini-Zorza) 0.53.628; 3. AC Motorsport 1 (Perrin-Fraiture-Leburton) 0.55.669; 4. Leader Racing (Cencetti-Quassini-Doutrepont) 0.56.299; 5. Acome Racing by DNS (Nava-Charlier) 0.56.620 ; 6. Jac Motors 1 (Jaspers-Henry de Frahan) 1 ronde ; 7. Conceptexpo by Milo Racing (Donniacuo-Van Cutsem) 0.00.397 ; 8. ComToYou 287 (Detry-Jonckheere) 1.43.530 ; 9. Milo Racing (Rosoux-Scarmardi-Gillion) 2 ronden ; 10. Yrcar St Vincent M3M (Raes-Leenders) 1.36.619 ; 11. Netcom by Allure Team (Bollen-Caprasse-Mondron) 3 ronden ; 12. McDonald’s Racing (Van Oppens-Bouillon-Gerard) 0.38.253 ; 13. AC Motorsport 2 (Quede-Mirguet) 4 ronden ; 14. Retrodor by DRT (Viron-Richard-Richard-
Engisch) 0.53.951 ; 15. Socardenne by Milo (Nivarlet-Balthazar-Martin) 0.53.970 ; etc. 22. 1ste Tweezitter, Trendy Foods Monster (Plunus-Jardon-Van de Wauwer) 77 ronden.

Kronos Events
 



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons