van der Horst

Trofee van de Bourgogne: Weerwraak nemen in Frankrijk

VW Fun Cup
VW Fun Cup
Het gaat goed met de European VW Fun Cup. Bewijs is de komst van zo’n veertigtal Kevertjes voor de afspraak op het Franse Circuit van Dijon-Prenois. Daar wordt immers de 2de round betwist van het seizoen 2016. Na de verrassende overwinning in Francorchamps, ondertussen al vier weken geleden, zijn alle ogen gericht op de mannen van het Bustin by DN’S en of zij die krachttoer kunnen overdoen in de twee races van 3 uur die op het menu staan op zaterdag. Aan concurrenten geen gebrek in de streek van de Bourgogne…
Er zijn van die gewoontes. Zo trekken de deelnemers van de European VW Fun Cup voor de zoveelste keer naar het land van de mosterd en krijgen zij in de genaamde Trofee van de Bourgogne twee keer drie uur racen onder de wielen geschoven. Groot verschil met de 8 uursrace tijdens de Trofee van de Hoge Venen en deze keer de mogelijkheid om twee keer punten te scoren. Met veertig Dolle Kevers op de piste belooft het een spannende vertoning te worden, in de hoop dat de regen van vorig jaar wegblijft en vervangen wordt door Franse zonnestralen !

Na een eerste boeiende race op het Circuit van Spa-Francorchamps lijkt het erop dat we ook op de piste van Dijon-Prenois een boeiend spektakel te zien zullen krijgen in de twee races die op zaterdag 30 april worden betwist. Aan de spits van het deelnemersveld vinden we de #291 Bustin by DN’S met Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens, die deze keer geen beroep doen op de diensten van Sam Dejonghe. Tegenover de onverwachte winnaars zijn er heel wat kapers op de kust die op weerwraak zinnen in Frankrijk. We denken hierbij aan de Concept Expo by Milo, die in Francorchamps plaatsnamen op de laagste trede van het podium. Achter het stuur van de #289 vinden we Lorenzo Donniacuo en Marc Van Cutsem, maar deze keer zonder Fred Bouvy, vermits de Brusselaar dit weekend aan de slag gaat in het BK Rally. De grote favorieten zijn evenwel de uittredende kampioenen en dan hebben we het over Cédric Bollen, Frédéric Caprasse en Edouard Mondron (die broer Guillaume vervangt), die in tijdens de openingsmanche nipt naast het podium grepen. Het trio van de #277 Netcom by Allure Team heeft slechts één doel en dat is opnieuw aanknopen met de zege.

Aan kandidaten voor de overwinning geen gebrek. We tellen zo’n tiental formaties die aanspraak maken op de grootste beker. Zo tekenen de Italianen van het 8Ks Corse Team nog steeds aanwezig in de European VW Fun Cup en noteren we daar de terugkeer van Claudio Cappelli en Ottorino Zorza om in de #285 Federico Sordini bij te staan. Zij krijgen het gezelschap van landgenoten Portatadino-Basso in de #11 Happy Racer en Fatichi-Alberghino-Davite in de #258, de tweede auto van het 8Ks Corse Team.

Opgelet ook voor de vice-kampioenen 2015 en dat zijn in één adem Christophe Nivarlet, Kevin Balthazar en Renaud Martin in de #280 van Socardenne by Milo.  En wat te denken van de #287 van ComToYou ?  Vooral met de jonge en snelle Mathieu Detry die samenspant met de ervaren Frédérique Jonckheere ! Het is ook de combinatie van ervaring en jong geweld dat we terugvinden voor de #19 van het Milo Racing met de onvermijdelijke Pierre-Yves Rosoux en Giovanni Scamardi.

Aanvallen !
Twee formaties kenden pech in de Ardennen en zijn vastbesloten het roer om te gooien. We hebben het dan over Manu Nava en Stéphane Charlier (Acome Racing by DN’S) en de rallyrijders van Color Code by Milo (Cédric De Cecco, Cédric Cherain en Flori De Cecco), die in Francorchamps een tijdje aan de leiding verschenen.

Ook tegenslag weerhield AC Motorsport ervan om een rol op te eisen in de openingsmanche. In Dijon komt de #281 in de handen van Arnaud Quédé en ex-karter Simon Mirguet, terwijl de #294 wordt voorgereden door Stéphane Perrin-Alix Fraiture-Martin Leburton. Indien men weet dat Stéphane Perrin voor eigen huis aantreedt, zal men beseffen dat hij vooraan zal willen meestrijden.

En dan zijn er nog outsiders. Zoals Jac Motors 1 (Laurent Jaspers en Stephan de Frahan delen de #44), het Leader Racing Events (de #65 is voor Hakim Ouassini, David Doutrepont en Luxemburger Loris Cencetti), het McDonald’s Racing (met het vaste trio François Bouillon-Xavier Gérard-Marc Van Oppens) of nog de #264 Retrodor by DRT (Alexandre Viron, Gautier Engisch, Laurent en Amaury Richard).  Noteren we nog de terugkeer van Antonio da Palma achter het stuur van de #400 DN’S en Jacques Morlet, als teammaatje van Salim Dehondt in de #20 JeuKiPlay by DN’S. Leuk !

Tweezitters : ook Trendy Foods Monster zint op weerwraak !
Trendy Foods Monster, het uittredende kampioenenteam bij de tweezitters, beleefde een moeilijk weekend in Francorchamps. Onnodig te benadrukken dat ook Francis Plunus en Eric Jardon op weerwraak zinnen in de Trofee van de Bourgogne en hiervoor kunnen rekenen op de hulp van Jean-Pierre Van de Wauwer in de #342…

In afwezigheid van CARPASS LRE by DRT zal de tegenstand komen van ploegen die in Trofee van de Hoge Venen op het voorplan traden.  We beginnen bij de leiders van de competitie en dat zijn CBRS by AC met Alain Dupont, Michel Koning en Philippe Fisette. Achter het winnende trio vonden we de #355 van JMD met Olivier Baudet en Jean-Michel Mahy en zij willen die krachttoer in Dijon nog eens herhalen.

Het team van ComToYou pakt sterk uit met Olivier Robert en Angélique Detavernier in de #352, Christophe Hooreman en Pascal Henderick delen het zitje van de #371. We mogen het Debersaques Racing Team niet uit het oog verliezen, dat in de openingsrace meteen in de Top 5 eindigde. Deze keer worden Yves en Maxime Debersaques bijgestaan door Charly De Munter. Aan kandidaten geen gebrek in de klasse van de tweezitters !
Wedstrijden in het voorprogramma: variatie
De Trofee van de Bourgogne is een organisatie van Kronos Events en naast de VW Fun Cup komen er nog andere klassen aan de start.
De Leyton House Westfieldcup is een Nederlandse raceklasse. Op de baan wordt voor elke centimeter gevochten, maar in de paddock heerst een gemoedelijke sfeer. De openingsraces tijdens de DNRT Paasraces werden gewonnen door Lex Peters, maar daarachter zat alles dicht bij elkaar. Patrick Boxem finishte beide races, net als Jan Hup en zij staan nu tweede en derde in de punten. De Westfield betwisten drie races van telkens 25 minuten en dat belooft hoogspanning te geven!

De BGDC (lees Belgian Gentlemen Driver’s Club) is toe aan de derde race van het seizoen en een veertigtal bolides nemen er deel aan de twee races : zaterdagnamiddag gaat Race 1 over 90 minuten en zondagochtend duurt Race 2 van de BGDC 150 minuten. Zondagnamiddag wordt het weekend afgesloten met een 6 uursrace van de 2CV Cup.

Een écht weekend in de sfeer van veel Fun en veel gezelligheid. Afspraak in Dijon !

VW Fun Cup press



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons